Advies nieuwe fitness fiets

Hoi Loes,

Duidelijk, een sportievere fiets voor ernaast en mooi weer en eentje met een rechte zit.

Wil je de fiets bij je plaatselijke fietsenmaker kopen, dat zou voordelen moeten hebben m.b.t. onderhoud maar moet de fiets wel leverbaar zijn.

Voor een rechte zit is de afstand tussen het stuur en de uiteinden van het stuur bepalend. Zeker in combinatie met een rechte zit is een niet al te recht stuur aan te bevelen, zie dit document van Ergotec, pagina 10. Een goede fietsenmaker zou zonder veel kosten een recht stuur moeten kunnen vervangen door een stuur met meer knik/back sweep.

De Live Trive 1, Cube SL Road Pro en Trek X Sport 4 zijn wat mijn betreft grotendeels vergelijkbaar waarbij alleen de Trek een Carbon voorvork heeft maar of die meer comfortabel is dan de aluminium voorvorken is moeilijk te zeggen.

De Cube Hyde Pro is wel een buitenbeentje, brede banden en een riemaandrijving met Nexus 8, minder onderhoud, meer comfort, het zou mijn keus kunnen zijn :wink:

Maar, … afhankelijk van wat voor klimmetjes je doet (kan je eens een voorbeeld noemen) zou je met de Nexus 8 wel eens te weinig bereik in de lage versnellingen kunnen hebben.

NB: Waarom comfort? Net zoals als bij een goede stoel denk ik dat mensen sneller de keus voor de fiets maken als hij comfortabel is, misschien maak je dan vaker de keus om op de fiets naar je werk te gaan…