Blij met Visie 2040

Gisteren (20 februari 2019) was een onderzoeker van de TUD op dit forum een topic begonnen rondom het thema Nederland best voorbereid op autonome auto’s, fietsers maken komst lastig
Het bericht is ondertussen weer verwijderd.

De deskundigen zien grote mogelijkheden voor de autonome auto op de autosnelweg, maar zien de komst van de autonome auto in de stadse omgeving als een lastig vraagstuk; autos en fietsers rijden te dicht op elkaar. Het idee dat zelfrijdende auto’s je van deur tot deur kunnen vervoeren, achten zij niet realistisch.
De FB schrijft in de Fietsvisie2014 dat smart mobility kan worden ingezet om veilige snelheden af te dwingen. De Lage Snelheid auto en autoluwe gebieden zijn de trend. Fietsen en autos kunnen elkaar met zendertjes op kruispunten herkennen.

De FB laat in het midden wie wie moet waarschuwen.
Waarschijnlijk vind de FB dat de auto moet inbinden bij een dreigende aanrijding tussen een autonome auto en een fiets.
In dat geval zijn we als fietser beter af met autonome autos.
In weerwil van de gangbare opvatting is dat fietsers zich te vrij gedragen in het verkeer.
Vergelijk de discussie over fietsers in voetgangersgebieden, waarbij de gangbare opvatting is dat de fietser tegen een voetganger aanrijd, en niet de voetganger tegen de fietser aanloopt.

Ondertussen zijn alle discussies over de autonome auto gebaseerd op het idee dat autos autonoom kunnen zijn, en dat fietsen dom zijn, en dat zullen blijven.
In de Fietsvisie2040 wordt wel wat gefantaseerd over connected fietsen, maar wat dat concept nu precies zou moeten inhouden in de omgang met autonome autos, wordt me niet duidelijk.
Terwijl de FB in april 2016 nog wel heeft meegewerkt aan een filmpje van Google over de autonome fiets. De fiets werd wel gestolen maar ook teruggevonden, de fiets paste zijn snelheid aan, de fiets kon langzaam rijden en toch niet omvallen, de fiets stopte voor rood licht en de tram, enz. Misschien hield hij zelfs wel goed rechts?
Kortom de ideale fietser zoals de automobilist hem graag zou zien.

Hoe dan ook. De autonome auto blijkt de fietser te moeten opmerken met cameras.
Men lijkt niet van mening te zijn dat de fiets met een slimme bel moet zijn uitgerust waarmee hij de autonome auto op zijn aanwezigheid kan wijzen.
Ik begrijp dat niet. Want in meerdere bedrijfstakken zijn transponders de gewoonste zaak van de wereld.
Ik zou er geen probleem mee hebben, mits de autonome auto wordt verplicht om te stoppen.
Of in ieder heel erg duidelijk moet maken wat hij van plan is; afremmen, doorrammen, van koers veranderen, ed

Ondertussen zijn de deskundigen natuurlijk wel druk bezig met het uittesten van autonome autos in de stadse omgeving.
En dat vinden ze wel een beetje eng.
Op dit forum staat een bericht uit 2017 over onderzoekers die de autorijweg te gevaarlijk vonden, en dus maar op het fietspad gingen experimenteren.