Hoogleraar Nas over deelfietsen: ‘Ik geloof in deelvervoer’

Rotterdam komt vandaag met een beleidsnota voor deelfietsen, met strenge eisen voor de aanbieders.

Volgens mw Nas ben ik nog van de generatie die aan zijn eigen fiets is gehecht, en niet open staat voor vernieuwingen.
Het zij zo.
Ik zie deelfietsen als concurrentie voor mijn manier van fietsen.
Waarom wordt er JA gezegd tegen elke technologische nieuwigheid?

Ik heb er wel eens gebruik van gemaakt.
Maar niet op de manier waarvoor het systeem is bedoeld.
In mijn woonplaats worden fietsen heel erg snel weggeknipt, en is het schier onmogelijk om te achterhalen waar de stadswacht hem heeft opgeborgen.
Dus ga ik naar het centrum op een deelfiets. Ik parkeer hem daar waar ik moet zijn, en doe er een slot op van mij zelf, zodat ik zeker weet dat ik over een fiets kan beschikken als ik weer naar huis wil. Thuisgekomen idem.

Asociaal? Ja.
Je moet wat doen om te kunnen blijven fietsen, tegen de heersende windrichting in.
Het is ook asociaal van de gemeente om onvoldoende parkeervoorzieningen voor reguliere fietsers aan te bieden.
En met die deelfietsstations wordt de beschikbare ruimte alleen maar kleiner.
Wie wordt er nu eigenlijk beter van al dat schroot op straat?

Wat vind de FB?
…het is een alternatief …de deelfiets2.0 heeft potentie…de fiets moet goed rijden, …
Maar in de Fietsvisie2040 pag 6 lezen we andere koek; Niet alleen auto’s maar ook de miljoenen fietsen zorgen steeds vaker voor overlast. Veel fietsen kunnen efficiënter worden ingezet als onderdeel van een deelsysteem.

De stad moet worden afgesloten voor private fietsen.
Met uitsluitend deelfietsen wordt de beschikbare ruimte beter benut.
https://www.delaatstemeter.nl/gastcolumns/geef-deelfietsen-toch-kans/

“Een fiets moet fietsen.”
Het stelt je in staat met zo min mogelijk fietsen zo veel mogelijk ritjes te maken. Op die manier kan het een oplossing zijn voor de problemen in Amsterdam, waar heel veel fietsen zijn, maar een belangrijk deel niet of nauwelijks wordt gebruikt.
Als forensen voor het voor/natransport voor een deelfiets kiezen, kan de stalling bij een OVhalte kleiner worden uitgevoerd.

Een overzicht van verschillende systemen
http://tourdeforce2020.nl/wp-content/uploads/2018/09/Fietsberaadpublicatie31_Leidraad_gemeentelijk_deelfietsbeleid_1_0.pdf