Ik twijfel tussen 3 Cube modellen (maar sta ook open voor andere suggesties)!

Hoi hoi,

Ik ga een nieuwe fiets kopen en twijfel tussen de volgende 3 modellen (maar hoor ook graag of er nog betere opties zijn):

Ik lees ook veel over Stevens en de 6X Lite Tour Gent lijkt mij ook wel goed? https://www.stevensbikes.de/2020/index.php?bik_id=112&cou=NL&lang=nl_NL

Mijn doel is woon-werk verkeer (zo’n 1 uur per dag, door stadsomgeving) en lange afstanden in het weekend (tot zo’n 6+ uur per dag, over verharde wegen maar ook grind/schelpenpaden en bossige/ overige semi-onverharde wegen). Ik ben 25 jaar oud, man, overigens. (Lengte: 1,88m gewicht: 75kg)

Ik geloof dat bovenstaande modellen hier wel in kunnen voorzien, maar hoor graag van experts of gebruikers wat hun gedachten zijn.

Mijn budget is in principe tot 1.000 EUR, maar wil ook wel tot 1.200 EUR gaan als het het waard is. Daarom ook de Nuroad Pro FE in de lijst hierboven. Ben benieuwd wat deze 100 EUR meer waard maakt (verlichting t.o.v. de niet-FE versie?).

Ik heb hier (Cube Travel Pro of Kathmandu?) al wat interessante informatie gelezen over de Travel Pro (dankjewel MikeRZ), maar ben er nog niet helemaal van overtuigd vanwege de dikkere banden. Wordt het trappen hier niet aanzienlijk zwaarder van? Ik wil er wel graag een hele dag mee op pad kunnen zijn.

Hoor in ieder geval graag van jullie!

Om met het laatste te beginnen: de hardnekkige mythe de wereld uit helpen: brede banden lopen lichter dan dunne! Bij dezelfde bandenspanning, maar al gauw ook bij lagere bandenspanning. Is een kwestie van natuurkunde. De vervorming van een dikke band (rolweerstand) is korter dan bij een dunne band en daarmee is de rolweerstand lager. Dikke banden zijn wel zwaarder en hebben een hogere luchtweerstand. Maar bij een fiets met spatborden is de weerstand daarvan alleen al veel hoger. Werkt als het ware als een kleine parachute.
Voor rijden op onverharde oppervlakken zou ik 35-37mm banden vermijden, al gaat het wel. 50mm is dan een prima formaat met jouw gewicht. Goede grip en beheersing. Bij dunne banden schort het dan vaak aan het laatste.
Aanvulling: ik zie dat het Nuroad type mechanische schijfremmen heeft, wel van TRP en niet van Shimano. Die laatste zijn te vermijden. Van TRP heb ik betere berichten gehoord, maar uit tweede hand. Misschien eens speuren naar reviews.

De Nuroad Pro FE is wat tegenwoordig een cyclocross fiets, gravelbike of gravelracer heet, een racefietsmodel met meer of minder mountainbike-eigenschappen waaronder bredere banden. Leuke en mooie fiets als je er inderdaad mee gaat crossen en niet tegen wat onderhoud opziet.

De Cube Kathmandu zou ik minder snel kiezen door de (goedkope) verende voorvork, nauwelijks extra comfort (minder dan brede banden) en iets dat sneller kapot zal gaan dan de rest van de fiets.

Zowel de Nuroad, Kathmandu en de Stevens hebben een derailleur met ketting. Dat betekend dat je de ketting en de tandwielen regelmatig moet vervangen. Bij ideale omstandigheden (alleen schone, droge weg) de ketting om de iets van 3000 km en de tandwielen om de twee kettingen. Bij nat weer, vuil/onverhard en vooral sneeuw/pekel haal je beduidend minder km.

De Cube Travel Pro heeft een riem en dat betekend nauwelijks onderhoud en een veel langere levensduur. Het vervangen is wel beduidend duurder maar ik denk dat de kosten over tijd elkaar niet veel zullen ontlopen en dan kies ik met overtuiging voor een riem.

De volgende kanttekening maak ik hierbij: een KMC ketting gaat ruim 4000 km mee (gebruik op asfalt). Shimano kettingen max 3500km. De cassette, als je op tijd vervangt of als je met twee kettingen rijdt en regelmatig van ketting wisselt, zeker het dubbele. Dat is vooral voordelig wanneer de cassette aanmerkelijk duurder is dan de ketting (zeker bij XT cassettes). De kettingbladen, indien van goede kwaliteit (gehard aluminium), gaan ruim meer dan 20000 km mee. Van een goedkoper type: ga uit van 10000 km. Dit op basis van eigen ervaring over zo’n 100.000 km.

Heren, dank voor de reacties. De Travel Pro lijkt mij dan toch de meest geschikte voor mij.

@MikeRZ kun je een indicatie geven van de framemaat/lengte in jouw geval? Ik lijk precies tussen de framemaat van 58 en 62 cm in te zitten met 1,88M lengte. Kan ik beter de 58 cm nemen of de 62cm?

Voor de framemaat is van belang hoe “sportief” je wilt rijden, dat is rechtop of minder rechtop. Zelf vindt ik sportief beter, minder luchtweerstand en minder kracht op je rug (maar meer op je handen).

Ik ben 1.78 en heb 58 cm genomen. Voor jou lengte zou ik dus 62 cm kiezen maar hebt best maak je een proefrit.

Hou er rekening mee dat je makkelijk het stuur dichter bij je kan krijgen door bijv. een teruggebogen stuur (meer “backsweep”) of een kortere stuurpen. Het stuur verder weg (meer voorover) is eigenlijk niet mogelijk omdat er al een relatief lange stuurpen op zit en een recht stuur.

De horizontale lengte van het frame is essentieel voor je zithouding, zoals @MikeRZ uitlegt, maar het verschil tussen de twee framematen is slechts 10mm. Dat is peanuts. 62cm nemen dus.
Aangezien je 10cm langer bent, zit je ook hoger ten opzichte van het stuur (4-5cm). Derhalve is het belangrijk dat ook het stuur hoger staat/kan staan. En dat is het geval, want het balhoofd bij 62cm is 25mm hoger: 175 t.o.v. 200mm.

Ik heb sinds vijf maanden de Stevens 6X Lite Tour en ben er erg tevreden over. Heb nog een 2019 model te pakken kunnen krijgen, dus met velgremmen. De 2020 heeft schijfremmen. Ben 1,78 m groot en heb maat 56 genomen (gemeten in de winkel).
Ik heb alleen problemen met fietstassen. Ik heb de New Lookx Sports Racktime gekocht, en spijtig genoeg stoot ik er regelmatig tegen met mijn hakken. Het was echt een zoektocht naar tassen, en ik heb diegene gekocht waar ik de minste problemen mee had.
Van de Cubes heb ik de Nuroad overwogen, maar de handelaar vertelde me dat die voor mijn gebruik “overkill” was - ik rij zeer veel rond in de stad voor boodschappen en kinderen brengen/halen.
Ik heb ook nog de Sensa Superlite overwogen. Zeer fijne fiets, maar vond de Stevens prettiger wegens sportiever.

Ik lees geen vraag in je bericht, dan toch maar een ongevraagde tip uit de praktijk vanwege hetzelfde probleem. In plaats van achtertassen: gebruik voortassen achteraan, die zijn kleiner en blijven vrij van je schoenen.

Dankjewel, Sjef. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, voortassen.
Ga ik nog eens over denken.

De Sports Double Racktime lijkt mij op een chiquere versie van krantentassen en daarbij heb ik ook vaak last van te weinig ruimte voor mijn hakken.

Met mijn vakantiefietstassen en mijn woon-werk fietstas heb ik echter geen enkele probleem, die zitten wat meer naar achteren.

Als het alleen voor boodschappentassen is zou je ook eens kunnen kijken naar Hook’d, zie hier.