Oproep Vogelvrije Fietser:ervaringen met elektrische fietsen

Op basis van de schaarse informatie die je hebt verstrekt, zijn er wel een paar opties te noemen.
Er is zeker geen OneFitsForAll solution.
Het is jarenlang een continu aftasten wat wel werkt in jouw specifieke situatie, en wat niet werkt.
En de kans is klein dat de fietsenmaker om de hoek je er bij kan helpen.
Om te beginnen zou ik dit probleem opwaarderen tot een zelfstandig topic, en niet verstoppen in een ander topic.
Dan bereik je een meer technisch georienteerde groep.

Je kan je fiets met terugtraprem opwaarderen met een voorwielmotor.
Voorwielmotoren zijn in alle maten en soorten te koop.
Maar je moet een duurder type kiezen dat wordt aangestuurd door de kracht die je op de pedalen uitoefent.
Bijvoorbeeld deze.
Ik was zelf nooit onder de indruk van de remkracht van de terugtraprem. Ik zou er zeker velgremmen aan toevoegen.

Ondermeer Kalkhoff maakt kant en klare fietsen met middenmotor EN terugtraprem.
Kalkhoff heeft meerdere dealers in NL

Je kan ook een ombouwset van een middenmotor in een bestaande fiets met terugtraprem inbouwen.
Het crankstel wordt dan vervangen door een motor.
Er is veel keus. Bafang is wel de bekendste.

Overigens heb ik zo mijn twijfels over de duurzaamheid van een combo van middenmotor en terugtraprem.
Ik vrees dat de rollen in de naaf zich invreten op het moment dat je gas geeft.
De traditionele terugtraprem is gedimensioneerd op berijders die beschaafd wegrijden, en niet op motoren met koppels van 50 Nm.

Je kan ook overwegen een achterwielmotor met een sterk regenererend vermogen in je bestaande fiets in te bouwen.
Bijv het Copenhagen Wheel.
Voor een noodstop geeft de motor te weinig remkracht.
Aanvullend heb je altijd nog handbediende velgremmen nodig.
Maar die hoef je niet zo krachtig dicht te knijpen als zonder motor.

Voor de velgrem moet je kiezen voor remmen met verstelbare handgrepen.
Bijvoorbeeld. De grepen van een Magura HS33 kan je zo afstellen dat de grepen vlak bij het stuur komen.
Het nadeel is wel dat je ze elke week moet bijstellen.

Lees ook: Keuze terugtrapremnaaf