12 V cassette vervangen door losse bladen

Ik moet mijn casette vervangen omdat de 2 kleinste bladen versleten zijn. Ik vind het zonde om elke keer een dure 12V cassette te kopen waarbij ik maar max 5 bladen gebruik. Is daar een andere oplossing voor?

Ja, ook de lichtere versnellingen kiezen. Meer met souplesse trappen betekent betere conditie. Kies ook een sterkere ketting. Ik zie nog geen losse kleine Shimano kransjes voor die 12v casSettes te koop.

Tja , het is een speedpedelec. Dan moet ik wel heel snel rondtrappen :wink:

Welk formaat kettingblad heb je vooraan? 34, 38t of nog groter? Zonodig kun je die aanpassen voor het gewenste meest gebruikelijke verzet.

Cassettes zijn niet ontworpen voor speedpedelecs. En rijden op een 10 tands tandwiel is ook niet slim vanwege de slijtage. Die grote tandwielen van de cassette heb je ook helemaal niet nodig (helemaal niet als je een achterwielmotor hebt). Dus
-Zoals Sjef al zegt voor het groots mogelijk tandwiel.
-En achter een simpele goedkope 9 speed groep monteren.
(Die 12 speed is echt een hele slechte keuze geweest van de fabrikant voor een speedpedelec, welk merk is het?)

Het ergerlijke is dat die Shimano 12v cassettes alleen passen op een speciale achternaaf, zg. microspline of hyperglide+. Daar passen de gebruikelijke (HyperGlide) 9v en 10v cassettes (en die gaan tot 30, 34, 36, 42t) niet op.

Ik zie in een ander draadje dat je een Cube Katmandu hebt.
Aandrijving vervangen is wel erg lastig. Grote kettingblad voor weet ik niet of die er zijn voor ISIS passing met steek 104. Met een groter blad ben je ook je kettingscherm kwijt. En er moet ruimte zijn bij het frame.
En zoals Sjef zegt past er geen gewone cassette op de 12 speed.
Singlespeed werkt niet lekker combinatie met een middenmotor.
Je zou haast de koop moeten ontbinden omdat je een speedpedelec verkocht is met een niet geschikte aandrijving daarvoor.

Dat zou mee kunnen vallen. ISIS cranks hebben, voor zover ik weet, meestal de meest gebruikte 104mm boutcirkel diameter.

Ja maar zijn er 52T bladen voor steek 104 en 12 speed ketting?

nee, die bestaan niet. Destijds was 50t het maximum bij TA Spécialités. Nu denk ik: niet meer leverbaar. Belangrijk is nu of het een narrow wide uitvoering is, De dikte van de ketting is niet zo essentieel. De dikte van de tandjes is al jaren hetzelfde. In mijn praktijk passen zowel 9v als 12v kettingen op die narrow-wide kettingbladen.

Gazelle bv gebruikt wel een groot kettingblad zie bv

Dus als dikte niet is aangepast dan is dat in ieder geval een optie (als het frame het toelaat)
En wellicht heb je ook deze nodig.

Ik lees mee, uit belangstelling.
En ik vraag me af of TS met een kettingblad 52T geholpen is
Als hij nu 40/12 rijd, is het equivalent 56/16
En dan nog heeft hij waarschijnlijk niet de ideale kettinglijn, bij gebruik van een standaard 12V cassette

Zo’n kettingblad 56T narrow wide is niet in de winkel te koop.
Maar je kan ze voor een concurrerende prijs (pre-corona EUR 60,-) laten maken.
Extra stevig, en zonder adapters te monteren.

Mijn voorstel zou zijn om die 56T te combineren met een 8speed shifter, en een 8speed opbouwcassette van Miche.
En de cassettebody zal ook moeten worden vervangen.

Als je afhankelijk bent van een fietsenmaker, is dat even een investering.
Maar ik denk dat je die investering er snel uit hebt.
8spd is vele malen minder duur dan 12spd

kleine correctie: 40:12 is gelijk aan 53:16. Dus 52t is zo gek nog niet, genoeg voor ruim 30 km/u.

Update: inmiddels is aangekondigd dat losse kransjes van 14, 16 en 18t leverbaar zullen worden. 10t en 12t worden alleen per paar geleverd. Echter, wanneer dat zal zijn, kan niemand zeggen. Kwalliteit: SLX en XT.

Trek gebruikt ook 1*12 voor zijn speedpedelecs, maar met een 46 tands voorblad en met kettingrand. Zie
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fietsuitrusting/fietsonderdelen/cranks-kettingbladen/kettingbladen/trek-diamant-e-bike-chainring/p/W596931/

topic starter reageert niet: zogenaamd: hit and run. Waar maken wij ons druk om? Bedankt voor jullie bijdragen. Ik ga het topic sluiten.