20 Jaar ervaring met Fietslampen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/20-jaar-ervaring-met-fietslampen/

Emmen, Atte Bakker is topvrijwilliger fietsverlichtingsacties:Lid van verdienste: Atte Bakker en zijn transformerkarretje. Fietsverlichtingsveteraan Atte Bakker is al twintig jaar in touw. Niet alleen in Utrecht, maar ook in Nieuwegein en Houten staat hij paraat als teamcoördinator en chef Inkoop van materialen. Handig als hij is, heeft hij een speciale transformerkar ontworpen die hij achter…

Allereerst zou ik onderscheid maken tussen fietslampen en fietsverlichting. De eerste moet je plaatsen in de categorie “er zit iets op dat licht geeft” en de tweede geeft “licht waar je zelfs onder ongunstige omstandigheden goed kan zien en gezien kan worden”…

Goede verlichting is altijd van belang maar helemaal bij E-bikes en speed pedelecs met de hogere rijsnelheid. Een goede verlichting straalt vér EN breed zodat je ver weg en dichtbij een goed overzicht hebt van het verloop van de weg en zijwegen.

Op mijn ST5 ben ik verwend met volgens mij de beste verlichting die je als speeder kunt wensen: de Supernova M99 Pro met een lichtopbrengst van 1600 lumen (groot licht) en een lichtstraal die zowel breed als ver reikt.

1 like

Iedereen heeft wel eens pech.
Een wereld waarin fietsers voor elkaar klaar staan, lijkt mij een mooie wereld.
Maar ik heb de indruk dat de Fietsverlichtingsacties erg eenrichtingverkeer zijn.
En dat er vooral fietsers bij zijn gebaat die het te veel moeite vinden om hun fiets op tijd naar de fietsenmaker te brengen voor een periodieke onderhoudsbeurt.

Alle tips lijken uit te gaan van lampen op batterijen, ondanks de opmerking dat ze een ecologische plaag zijn. Tip nummer 1 moet zijn: zorg voor dynamo-verlichting. Al mijn fietsen hebben voor en achter dynamo-verlichting, nooit meer gedoe met batterijen.

En mocht je dan toch batterijen gebruiken, dan is tip 2: neem oplaadbare.

Misschien goed te vermelden dat de mensen die op dit soort acties afkomen meestal niet het meest kapitaalkrachtige zijn en de fietsen vaak oud zijn. De prijs die een fietsenmaker dan vraagt kan een onaangename verrassing zijn.

Een beetje batterij-achterlamp kan wel een jaar mee maar een batterij-voorlamp is een minder goed idee. Toch is dat beter dan niets, ik ken in ieder geval geen goedkope andere alternatieven.

Er zijn lampjes waarmee je voldoet aan je wettelijke verplichting (=gezien worden), en lampjes die je helpen om zelf ook iets te zien.
De eerste kategorie hoeft niet duur te zijn.
Maar ik vind het wel een probleem dat dat soort lampjes vaak gratis worden uitgedeeld. Er zijn zelfs politieke partijen die zich daar aan schuldig maken.
Dan zijn de lampjes te goedkoop, en onbetrouwbaar.
Waardoor de fietser zich een maand later weer onverlicht in het verkeer begeeft.
In dit licht bezien, is een fietsverlichtingsactie dweilen met de kraan open.

======================
Edit per maandag 4 okt
Een zoekactie in dit forum op verlichting.

Dweilen met de kraan open… Wat zou dan jou keuze zijn?

Een goede vraag, Ik zal mijn best doen om het antwoord binnen het bestek van TS te houden.

Fietsers overleven de verkeersjungle al vele vele jaren door inventief in te spelen op de verkeerssituaties die zij voor de wielen krijgen.
Wat voor de een inventief is, is voor de ander anarchistisch.
Gemeentelijke overheden schieten schromelijk te kort in de vormgeving van de fietsinfrastructuur. Ze laten geen gelegenheid onbenut om latent aanwezig anarchistisch gedrag bij fietsers te voeden en te stimuleren.
Anderzijds vind ik dat fietsers weer moeten leren om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen veiligheid.
Een fietsverlichtingsactie die op dat verantwoordelijkheidsbesef is gericht, heeft mijn volle steun.

1 like

Ik ben wel benieuwd hoe je dat dan voor je ziet, hoe breng je dat verantwoordelijkheidsbesef bij?

Als ik het antwoord moet geven, denk ik aan het feit dat we met veel mensen op een postzegel wonen, en proberen elkaar zo min mogelijk tot last te zijn.
Maar ik kan me ook een samenleving voorstellen waarin we elkaar minder laten.

Toen de FB met een succesvolle lobby wist te bereiken dat fietsers hun lampje ook op de kleding mochten gaan dragen, heeft dat niet tot gevolg had dat fietsers zich beter zichtbaar gingen maken. De lobby had gepaard moeten gaan met een flankerende actie waarin de FB duidelijk had gemaakt dat dat de keerzijde van dezelfde medaille was.

We hebben allemaal een mening over slecht onderhouden fietsen (incl verlichting).
Maar we praten er nauwelijks over.
We laten het probleem voortbestaan.
Dat taboe moet worden doorbroken.

De FB mag duidelijker uitspreken wat ze van fietsend Nederland verwachten.
Ik help je nu met je verlichting, maar ik vind ook dat je je fiets beter moet onderhouden.
De FB mag uitspreken dat een slecht onderhouden fiets (incl verlichting) niet cool is.

Zoals ik al eerder schreef, zijn de mensen die op dit soort acties afkomen meestal niet het meest kapitaalkrachtige en goed onderhoud is dan een luxe, noem het verkeersarmoede. Ik zie het in die gevallen niet als mijn taak om mensen aan te spreken om hun fiets beter te onderhouden, ik vermoed dat ze dat graag zouden (laten) doen.

Waar ik ieder jaar weer tegenaanloop is schade aan de batterijverlichting door vocht (regen en mist) bij een aantal van onze fietsen die het hele jaar door buiten staan.
Wat ik heb al jaren doe - zorgvuldig rondom dicht tapen, batterijen insmeren met watervrije vaseline - werkt nooit voor lange tijd. Uiteindelijk komt er op de e.o.a. manier toch vocht in.
Vervelendst is meestal dat de schakelaar dan niet meer werkt: óf het lampje gaat niet meer uit óf het gaat niet meer aan…
Iemand nog tips om vocht te voorkomen of om de schakelaar te beschermen tegen corrosie?

Overigens overkomt me met nieuwe batterijlampen (ook de duurdere) nogal eens dat de lamp vanaf moment van in gebruik nemen net niet helemaal uit kan. Ook in de uit-stand komt er nog een zeer zwakke lichtstraal uit. De batterijen zijn dan al binnen enkele weken leeg…
Weet iemand een oplossing anders dan terugsturen?

@MikeRZ, ik denk dat we elk een ander soort Fietsverlichtingsactie voor ogen hebben.
Ik heb de actie voor ogen die 's morgens vroeg plaatsvind, als het nog donker is.
Deze actie is gericht op fietsers die daadwerkelijk zonder licht aan het verkeer deelnemen.
In deze vorm staat de FB aan het begin van de straat met een technische ploeg.
De politie staat honderd meter verder op om de fietsers aan te houden die zonder reparatie verder zijn gereden.

Ik ben voor de fiets van mijn vrouw nu toe aan de 4e voor lamp in even zoveel jaren.
Vocht/corrosie is het grootse probleem.
Dure of goedkope verlichting, goede of geen recensies. ze gaan nooit langer dan 2 jaar mee en dat terwijl de fiets 18 uur per dag binnen staat.

Ik ben benieuwd of daar vrijwilligers voor te porren zijn, ik in ieder geval niet. Het tijdstip lijkt me ook niet al te gunstig, dit soort acties worden vaak in het weekend overdag gehouden.

@frisbee, @hansb57: Al eens de lampen op de eerder gelinkte pagina geprobeerd?

Die koplamp kan je makkelijk van je fiets afhalen en met een soortgelijk achterlicht heb ik jaren elke werkdag gereden en was ik met een keer per jaar de batterijen vervangen klaar.

@MikeRZ
Op zich een goed idee, die afneembare lampjes. Twee belangrijke nadelen waardoor ik er op de meeste van onze fietsen van afzie:

  • je moet er altijd aan denken om de lampjes mee te nemen en overal waar je de fiets stalt ook weer af te halen
  • je moet ervoor zorgen dat ze in je tas of jaszak niet per ongeluk aangaan…
    Het is mij een raadsel waarom de fietsindustrie er nog altijd niet in geslaagd is om echt duurzame lampen te maken en verkopen. (of is het antwoord echt zo cynisch dat het meer in hun belang is dat lampjes een korte levensduur hebben?)

Batterijen vervangen doe ik trouwens niet: oplaadbare batterijen schelen uiteindelijk een aardige hoeveelheid chemisch afval

Met afneembare lampen moet je ze er inderdaad af halen en weer op zetten. Wat helpt is dat het een logische handeling is, als het donker is en je gaat fietsen zet je hem erop, als je uitgefietst bent valt het op dat je licht nog aan staat en is eraf halen niet zoveel anders dan het licht uitzetten. Zelf jaren gedaan en voor mij was dat geen probleem.

Volgens mij omdat het toch niet zo makkelijk is:

  • Een naafdynamo is denk ik de ultime oplossing maar daarmee kom je direct in het duurdere segment fietsen
  • Iets als Reelight is ook wel duurzaam, anders zou Swapfiets er niet voor kiezen maar echt goede verlichting is het niet
  • Een achterlicht kan een jaar doen met batterijen. Omdat het waterdicht moet zijn is wisselen lastig
  • Bij een beetje goed voorlicht moet de batterijen te vaak wisselen, voor wat meer licht is gewoon meer energie nodig.

Ik ben benieuwd of andere mensen betere alternatieven kennen.

In het donker is het inderdaad logisch. Maar je moet er ook maar steeds aan denken om de lichten mee van huis te nemen als het al of nog licht is en je verwacht in het donker terug te gaan rijden. Altijd weer vooruit denken dus. Verre van comfortabel vind ik. Voor kinderen en pubers bijna niet te doen.

En ik geloof niet dat de fietsindustrie niet iets duurzamers kan maken. De vaste batterijlampjes ervaar ik toch voornamelijk als gemaakt voor een paar maanden tot een jaar. Heb al te vaak meegemaakt dat het plastic al bij een klein tikje barst, er geen (rubber) afdichting is, de schakelaar lekstroom doorlaat, een vastgeklikt kapje losschiet van de basis.

Alleen onder de afneembare koplampen heb ik weleens zeer degelijke exemplaren gevonden. Die heb ik dan ook al meer dan 10 (!) jaar en die vragen alleen af en toe opladen van de batterijen. Duurzame fietslampen maken kan dus wel degelijk. Maar ja, hoe zet ik die lampjes zo vast op mijn fiets dat een ander ze niet makkelijk van mijn fiets pakt en ik ze toch steeds makkelijk op kan laden?

Het knakenspul gaat inderdaad maar heel even mee, maar o.a. het Duitse SON maakt al jarenlang zeer goede producten. Daar betaal je dan ook voor.
Goede, oplaadbare en afneembare, verlichting is al te krijgen voor rond de € 100.

Op de race en sportfiets gebruik ik al jarenlang de BBB Strike van 500 Lumen. De bundel is vrij aardig te richten zodat tegenliggers er geen last van hebben en met meerdere klemmen gaat-ie gemakkelijk mee op een andere fiets.