Dag allen,
Ik woon 19 km van mijn werk. Ik wil gaan fietsen i.p.v. het ov. Ik twijfel erg wat te doen. Voor mijn verhuizing was de afstand 9 km en deed ik dit dagelijks op een versleten Batavus San Remo (lichte stadsfiets) in ongeveer 25 minuten; ik ben een vrij snelle fietser maar een racefiets gaat me te ver.
Ik was van plan een speed pedelec te leasen of aan te schaffen, maar dat valt me qua prijs toch tegen. Bijkomende factor is dat mijn werkplek over een jaar misschien verandert naar opnieuw ca. 8 km en dan wil ik niet vastzitten aan een lang leasecontract van 24 maanden. Ik heb ergens een partij gevonden die een leasecontract van 12 maanden aanbiedt, maar de prijs is dan ook navenant. Ik krijg via de fiets-privé-regeling een subsidie van max. 750 euro maar de rest is zelf bijbetalen en de kilometervergoeding is met deze relatief kleine afstand voor de SP ook niet dekkend te krijgen binnen een jaar. Tweedehands is geen optie, (althans particulier), want ik heb een factuur nodig voor de subsidie.
Ik heb bij een eerdere werkgever 21 km naar werk moeten fietsen, en dat deed ik toen op een Gazelle Fuente Innergy e-bike in precies een uur. Vrij zware fiets, achteraf dacht ik dat ik het ook had kunnen redden op een goede sporthybride; een collega deed dit wel met 18 km. Ik heb o.a. de Kalkhoff Endeavour of de Cube Kathmandu of Koga F3 5.0 op het oog. Maar dan kom ik misschien alsnog bezweet aan. Er is de mogelijkheid om me even op te frissen/te douchen. Ik ben dan echt zelf bezig met de spieren i.p.v. alleen te bewegen met een e-bike wat weer de sportschool scheelt.
Een derde optie is een ‘gewone e-bike’, maar dan moet het niet zo’n zware zijn als voorheen de Gazelle Fuente Innergy. Met derailleur vond ik erg fijn. De Batavus Dinsdag E-go Sport is dan een optie, en misschien dan wel in de lease.
Wat zouden jullie doen? SP, e-bike, of niet-elektrische sporthybride?