20 km enkele reis woon-werk: SP, gewone e-bike of stadshybride?

Dag allen,

Ik woon 19 km van mijn werk. Ik wil gaan fietsen i.p.v. het ov. Ik twijfel erg wat te doen. Voor mijn verhuizing was de afstand 9 km en deed ik dit dagelijks op een versleten Batavus San Remo (lichte stadsfiets) in ongeveer 25 minuten; ik ben een vrij snelle fietser maar een racefiets gaat me te ver.

Ik was van plan een speed pedelec te leasen of aan te schaffen, maar dat valt me qua prijs toch tegen. Bijkomende factor is dat mijn werkplek over een jaar misschien verandert naar opnieuw ca. 8 km en dan wil ik niet vastzitten aan een lang leasecontract van 24 maanden. Ik heb ergens een partij gevonden die een leasecontract van 12 maanden aanbiedt, maar de prijs is dan ook navenant. Ik krijg via de fiets-privé-regeling een subsidie van max. 750 euro maar de rest is zelf bijbetalen en de kilometervergoeding is met deze relatief kleine afstand voor de SP ook niet dekkend te krijgen binnen een jaar. Tweedehands is geen optie, (althans particulier), want ik heb een factuur nodig voor de subsidie.

Ik heb bij een eerdere werkgever 21 km naar werk moeten fietsen, en dat deed ik toen op een Gazelle Fuente Innergy e-bike in precies een uur. Vrij zware fiets, achteraf dacht ik dat ik het ook had kunnen redden op een goede sporthybride; een collega deed dit wel met 18 km. Ik heb o.a. de Kalkhoff Endeavour of de Cube Kathmandu of Koga F3 5.0 op het oog. Maar dan kom ik misschien alsnog bezweet aan. Er is de mogelijkheid om me even op te frissen/te douchen. Ik ben dan echt zelf bezig met de spieren i.p.v. alleen te bewegen met een e-bike wat weer de sportschool scheelt.

Een derde optie is een ‘gewone e-bike’, maar dan moet het niet zo’n zware zijn als voorheen de Gazelle Fuente Innergy. Met derailleur vond ik erg fijn. De Batavus Dinsdag E-go Sport is dan een optie, en misschien dan wel in de lease.

Wat zouden jullie doen? SP, e-bike, of niet-elektrische sporthybride?

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft: je bent een vrij snelle fietser en legt je woonwerkafstand op een versleten stadsfiets af met een gemiddelde van rond de 20 km/u.

Dat wordt een sportieve hybride. Veel goedkoper dan een SP en je gaat daar langer plezier van hebben.

Aanvulling:

2 van de 3 modellen die je noemt hebben voorvorkvering. Heb je dat nodig? Is meestal overbodig en voegt extra gewicht aan je fiets toe.
Je wil ook geen race, maar misschien is gravel een optie? Is weliswaar racy, maar je kan wat spelen met stuurbreedte, diepte en pen: meestal zijn ze niet zo ‘diep’ als ‘echte’ racers. Gravel bikes kun je voorzien van spatbordjes en bagagedragers.
Een voorbeeld: https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/gravel/nuroad/cube-nuroad-pro-fe-inkgreynblack/

1 like

Eens met Wolfman. Waarbij een racefiets-achtige met een bagagemogelijkheid ook een prima optie kan zijn. Je moet vooral bepalen wat de extreemste eis is die je aan je fiets stelt (snel, stevig, design, …). Als je die eis weet, kun je kijken of je de andere activiteiten er ook mee kan doen. Zo bepaal je wat voor jou passend is.

1 like

Voor een afstand van 19 km is een speedpedelec heel geschikt, al hangt dat wel enigszins af van de soort route die je rijd (veel stedelijk is niet zo effectief). Om een beeld te geven: ik rijd 25 km en daar doe ik 45 minuten over deur tot deur. De gemiddelde snelheid varieert dan tussen de 32 en 35 km/uur en de kruissnelheid is ca. 40 km/uur (GPS gemeten). Je levert dan een licht sportieve inspanning en komt (tenzij het heel warm weer is) niet bezweet aan. Ik rijd overigens wel in fietskleding omdat dat prettiger fietst. Voor heel korte afstanden, zoals een boodschap op 8 kilometer of zoiets, zie ik daarvan af.
Wil je meer weten over de aankoop van en het (veilig) rijden op de speedpedelec kijk dan op www.snellefietser.nl.

Wat voor route heb je? Een rustige route zonder al te veel stops of eentje met relatief veel kruisingen waar je moet stoppen en stukken drukke weg.

Als je een rustige route hebt zou je een ligfiets kunnen overwegen. Genoeg te vinden op marktplaats en zover ik kan zien ook best goede kwaliteit tegen een niet al te hoge prijs.

Ik heb af en toe wel eens een ligfiets gehuurd maar nooit gekocht omdat ik niet dat soort afstanden rij maar als ik dagelijks 15 km of meer zou rijden dan zou ik het zeker overwegen.

Wat IK zou doen is natuurlijk geen relevante vraag, we zijn hoe dan ook verschillend :wink:

Wat ik je wel kan adviseren, is eens te kijken naar: Getest: goedkope e-bike B'Twin Elops 500 E |ANWB

Geen dure e-bike met derailleur, waarbij het merk verrassend goed uit vergelijkingstesten komt.

Een ligfiets is ook te overwegen (zelfs electrisch), maar, zoals @MikeRZ al aangaf, als je veel drukkere wegen met ook nog onoverzichtelijke zijwegen hebt en zonder fietspad, ben je wel veel kwetsbaarder door de lage wegpositie (niet, nauwelijks of heel laat zichtbaar voor autorijders) dan op een zitfiets.