20km woon-werk

Beste forumleden,

Ik ben voornemens om ongeveer 2 dagen per week met de fiets naar werk te gaan. De afstand naar mijn werk is 20km enkele reis en ongeveer 70% van de route is snelfietspad.

Mijn vraag aan jullie is: wat voor soort fiets ga ik aanschaffen? Enkele punten die van belang zijn:

  • Ik zal waarschijnlijk voornamelijk fietsen bij goed weer.
  • Ik kan gebruik maken van een douche op het werk, maar dit heeft niet mijn voorkeur. Tijd speelt hierin de grootste factor.
  • Het liefst zou ik onbezweet op werk aankomen. In hoeverre is dit haalbaar zonder elektrische fiets zonder dat ik er langer dan een uur over doe?
  • Ik wil vooral fietsen om buiten te zijn, maar het beetje conditietraining is mooi meegenomen. Ik sport buiten het fietsen ook 3 keer in de week.
  • Budget ligt rond de €2.500.
  • Mijn voorkeur zou uitgaan naar een normale fiets, maar mogelijk is een elektrische fiets toch vereist voor mijn criteria.

Als jullie meer informatie nodig hebben, hoor ik het graag. Alvast bedankt!

Wat heet slecht weer?
Hoe minder vaak je fietst, hoe vaker je bezweet aankomt op de dagen dat je wel fietst.
Training is de beste remedie tegen zweet.

Met een beetje regelmaat in je fietspatroon, moet je 20 km in een uur kunnen fietsen op een fiets in een sportieve zithouding.
Dat zijn alle fietsen waarbij stuur en zadel op dezelfde hoogte staan.

Kijk eens naar een sportieve E-fiets, eventueel een tweedehands om binnen je budget te blijven. Met een E-fiets kun je ook normaal fietsen: heenweg naar werk met ondersteuning, terugweg zonder ondersteuning en lekker bezweet thuis komen.

1 like

Na ca. 5km begin je te zweten…

Zoals @Sjef al zegt: zweten doe je toch wel. Vooral bij niet ondersteunde fietsen.
Als het lichaam actief is, komt er warmte vrij = zweten.
Op een e-fiets kan dit deels voorkomen worden door een hogere ondersteuning te kiezen, maar licht tot matig zweten is op een rit van 20 km binnen een uur tijd niet te vermijden.
Fiets je in een lager tempo met een hogere ondersteuning dan is zweten te voorkomen.
Het idee van een work-out kun je dan wel vergeten.

Wat is voor jou belangrijk: de tijdslimiet, en dus zweten, of de okselfrisheid en dus een langere reistijd.

Uit eigen ervaring: met een snelheid van rond de 16 a 17 km/u en een gemiddelde ondersteuning, is het lichaam warm, maar lopen er beslist geen druppels over de rug.

Bij de weg, misschien is het mogelijk om een gewone fiets voor een paar dagen te huren/lenen bij de fietsenmaker en dan die rit te maken, en daags daarna een e-fiets voor dezelfde rit.

Bedankt voor alle reacties! Ik was er eigenlijk al bang voor dat mijn wensen niet allemaal samen kunnen gaan. Het idee van een sportieve elektrische fiets spreekt me daarom wel aan! Op de heenweg met veel ondersteuning en op de terugweg flink trappen op eigen kracht. Op die manier heb ik altijd de ‘keuze’ om te zweten. Een beetje zweet is overigens niet erg, zolang ik me fatsoenlijk kan vertonen op mijn werk na een kleine opfrisbeurt.

Welke merken kunnen jullie aanbevelen voor een sportieve elektrische fiets?

Als je op de terugweg, met plezier, op eigen kracht wilt fietsen, moeten motor en cranks volledig losgekoppeld kunnen worden, dmv een elektromagnetische ontkoppeling.
Voor je fietsgenot op de terugreis is het belangrijk dat de tandwielkast niet meedraait.

Dat is bij mijn weten alleen mogelijk bij de racefietsen van Specialized.
Maar die fietsen vragen om een diepe zit.
En zijn duurder dan jouw budget.
Hieronder het volledige e-assortiment.

https://www.specialized.com/nl/nl/electric-bikes

Ik rijd op een doodnormale e-fiets met middenmotor en derailleur. De ondersteunig is eco, active, tour en sport.
Op het wekelijkse knooppuntenfietsrondje samen met mijn vrouw (die weigert harder dan 16 a 18 km/u te fietsen), zet ik met regelmaat de ondersteuning uit. Dat gaat prima. Wel ben ik dan meer aan het schakelen (derailleur) want je verneemt zeker dat de fiets 28 kg weegt. Bij tegenwind gaat echter de ondersteuning weer aan, maar in eco-stand (of 1 lampje), en dat gaat ook prima.
Zelfs op een solo fietstocht gebruik ik zelden de sportstand, meestal eco of active. Bij veel tegenwind de tour. Op meerdaagse tochten (met een bagagefietskar achter mij aan), zijn de standen 1 tandje hoger :wink: Overigens ligt het gemiddelde per uur bij beide tochten niet hoger dan 15 km/u.

Ik ben zeer tevreden met een derailleur en middenmotor. Zowel de versnelling als de mate van ondersteuning zijn, voor mij, perfect op de behoefte af te stemmen. Ik vind dat er geen enkele noodzaak is om altijd in sportstand 25 km/u te rijden.

@blocka binnen jouw budget zijn er diverse mogelijkheden qua zithouding, schakelsysteem, type ondersteuning en “looks”. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en aan elk schakelsysteem, zithouding of type ondersteuning kleven ook nadelen. Bovendien, JIJ moet tevreden zijn met je fiets; niet de buurman.
Het beste is om een fietsenmaker jouw wensen uit te leggen, en dan verschillende fietsen te proberen. Je koopt tenslotte iets waarmee je lang vriendjes hoopt te blijven en dan is een uitgebreide kennismaking (of hofmakerij) noodzakelijk.

Of je neemt een hele snelle fiets, scheelt per rit 10 minuten! :slight_smile:
En in die tijd kan je je snel even douchen, dus altijd fris tussen je collega’s en twee keer een goede workout.
Heb verschillende banen gehad op 26-27km enkele reis, en gebruikte een Nazca Fuego ligfiets. Geeft een beest van een conditie! Tegenwoordig een gesloten ligfiets (Quest) en doe de 26 km op de terugweg nu in minder dan drie kwartier. Ik fiets elke dag (vier dagen per week) en geniet enorm van het buiten zijn. Heb inmiddels al o.a. reeën, vossen, rode wouw en een bever gezien. En een keer een boomstam dwars over de weg, ja ook die bever. Een goede lichtlopende fiets, velgremmen, snelle banden, sportieve houding etc, geeft net zoveel voordeel als elektrische ondersteuning van een veel zwaardere fiets die langzame banden heeft, versnellingsnaaf en rollerbrakes etc. Zie daarvoor het artikel van Testkees. Oh ja, pomp je banden op :slight_smile: