2e hands Gazelle Eclipse of een nieuwe Gazelle Paris c7+

Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste topic op dit forum en hoop dat ik deze op de goede plek zet.

Ik wil een nieuwe of een goede 2e hands fiets kopen en na wat zoek werk kwam ik op de volgende 2 opties:

  • Nieuwe Gazelle Paris c7+ voor €599
  • 2e hands Gazelle Eclipse voor €485

De fietsen zijn gelijk aan de volgende fietsen:

De 2e hands Eclips ziet er prima uit kwa uiterlijk. Ik heb een proefrit gehad en was opzich prima. Maar ik ben geen expert.
Zijn er aspecten waarop ik moet letten?
Ik denk altijd een nieuwe fiets is beter, je weet maar nooit wie de vorige eigenaar was. Maar volgens mij is een Eclipse toch beter dan een Paris of niet?

Ik kan niet tussen deze 2 kiezen en hoop op jullie adviezen.

Gr, Medi

Goed dat je even wat specificaties erbij hebt vermeld. Anders is het in de glazen bol kijken.
Fiets met Shimano Nexus 8v naaf heeft de voorkeur. Loopt veel lichter dan 7v naaf.
Koop je bij een fietsenwinkel, dan mag je verwachten dat je geen kat in de zak koopt.

De Gazelle Eclipse is op dit forum al eerder besproken, zie Nieuwe Gazelle bouwjaar.

Ik zou, met name om de Nexus 8, ook voor de Gazelle Eclipse gaan.

De prijs lijkt me een beetje aan de hoge kant, is dat via de (lokale) fietsenmaker? Zo ja, dat zit er waarschijnlijk garantie op en is de prijs okay maar via marktplaats zou ik minder betalen.

Ja, de Eclipse staat bij een fietswinkel in de buurt en dus met 3 maanden garantie.
Vanuit beide reactie begrijp ik dat de voorkeur duidelijk naar de Eclipse gaat die mogelijk 3 jaar oud is. Ook als je bij de nieuwe Paris c7+ de verschillende garanties (10, 5 en 3 jaar) krijgt EN een gratis beurt binnen 3 of 4 maanden en daarna 2 met korting?

Op zich wordt een fiets niet slechter doordat hij al een tijdje meegaat. Het gaat om het al dan niet intensieve gebruik (en de stalling) en het (gebrek aan) gepleegde onderhoud. Het verschil in weerstand tussen Nexus 7 en Nexus 8 voel je iedere km en dat jarenlang. Daar kan een financieel voordeeltje hier en daar niet tegenop. Aan die al dan niet gratis beurten zou ik niet teveel belang hechten. Het is vooral controle. Soms is het alleen banden oppompen en hier en daar kabelspanning bijdraaien. Dat is een premie op luiheid. Mensen hebben kennelijk een hekel aan banden oppompen. Wanneer de ketting versleten is, ja ook bij een kettingkast verslijten kettingen -ze worden te lang- moet je die vervanging betalen, op zijn minst het onderdeel.

“Het gaat om het al dan niet intensieve gebruik (en de stalling) en het (gebrek aan) gepleegde onderhoud.”

Dat is hem juist. Dat weet ik dus niet. De verkoper zei alleen (een beetje geheimzinnig) dat het een eigen fiets was. Ik begreep zelf dus of het van de winkel us geweest of een inruil van bij hun aangekochte fiets.

Wat ik van jullie zeker goed begrijp is dat voor een dagelijks gebruik 2 x 30 min op en neer maar werk de voor een Shimano Nexus 8v veel beter is ook is het een 2e hands.

Fietsenmakers hebben vaak zo hun eigen bewoordingen. Je kunt het misschien gewoon op de man af vragen. Je gaat er toch ook aardig wat geld naar toe brengen?
Belangrijk is of de versnellingsnaaf een smeerbeurt heeft gehad. Ik dacht dat dat om de twee jaar moet gebeuren. Wanneer de fiets 3 jaar oud is, dan zou volgend jaar ook weer het vet vervangen moeten worden. Dat is geen klein klusje en het wordt beslist wel eens overgeslagen of uitgesteld. Volgens voorschrift vers vet zal de levensduur verlengen. Vraag hem ernaar hoe dat zit met deze fiets, zodat je weet waar je aan toe bent.

Bedankt allemaal voor jullie tips.
Ik heb beide gereden en meer opgelet op het verschil tussen s7 en s8 en voor wel een verschil.
Ik ga voor de Eclipse.