45/h e-fiets

Ik rij nu een jaar lang twee keer per week met een electrische Koga naar mijn werk op en neer (35 km enkele reis) en dat gaat prima, (beter dan mijn eerdere probeersels met de racefiets en snelle ligfiets), maar de reistijd van 1 uur 20 vind ik een beetje lang.

Nu zie ik op internet dat er een E-fiets te koop is die tot 45/h ondersteunt (Riese & Müller Bluelabel Cruiser) en RDW- goedkeuring als brommer zou hebben. Dat lijkt me wel wat, want ik rij over binnenwegen waar ik meestal vrij veilig harder zou kunnen dan de 27/h die mijn Koga toelaat. In de stad en op het fietspad in de buurt van andere fietsers zal ik uiteraard mijn snelheid matigen (zoals ik op de racefiets ook al doe).

Mijn vraag aan alle forum-lezers: heeft iemand ervaring met deze fiets (of andere 45/h fietsen), hebben jullie tips, waarschuwingen etc?

Mijn vraag aan de Fietsersbond: wat is jullie mening over dergelijke fietsen?

Hallo Erik, sinds een klein jaar rij ik op een victoria Monaco. Dit is een 45km/u fiets met een 350watt bosch motor. Mijn advies is doen, tenzij je veel door stedelijk gebied moet. Ik fiets de 10 km naar mijn werk over brede wegen en meestal zeer vroeg en zeer laat op de dag. Zodoende heb je weinig last van overig verkeer en zij weinig last van jou. Gemiddeld 30-33 km/u is een mooie snelheid. Als je dit door de stad over drukke fietspaden moet doen is dit geen succes. Veel optrekken en afremmen, bochtig, smal… Dat werkt niet. Als je lange stukken hebt en (ik heb een ligstuur gemonteerd) constant kan trappen redt je in eco stand de 100-120 km, in tour stand 60-80. Sport stand en turbo stand gebruikt ik niet veel, alleen met veel tegenwind of als ik snel naar huis wil. Gewoon doen dus!

Ik heb de Riese und Muller Blue Label Cruiser Hybrid High Speed nu een week en hij bevalt super. Ik haalt gemakkelijk de 35 km per uur. Daarna moet ik meer moeite doen om een hogere snelheid te behalen. 45 km per uur halen lukt nog niet, maar tegen de 40 lukt prima.
Alle verschillende mogelijkheden uitvogelen kost eigenlijk niet veel tijd. Het display geeft alle informatie. Belangrijk is niet alleen de info over hoeveel energie er in de accu (400 Watt Bosch) zit, maar ook wat de reikwijdte is bij de verschillende ondersteunigsstanden.
Bij Scholten Fietsgoed in Zwolle (http://www.fietsgoed.nl) zeiden ze dat het goed is om de accu 2 tot 3 keer leeg te rijden. Dan krijgt de accu meer kracht.
Als je dat doet kun je er beter voor zorgen dat ie vlakbij je huis leeg is. Je haalt dan 18 km per uur en dan moet je de Nuvinci ‘draaiknnop’ op het stuur niet op zijn zwaarst zetten, anders is het erg zwaar.
Ik laat er een opzetstuur op zetten zodat ik ook lekker voorover kan leunen. Dat is op een langere rit comfortabel en zeker bij tegenwind.
Het standaard belletje klinkt te zacht dus heb ik er een andere op laten zetten. Ook een verstelbare stang zodat het stuur wat hoger komt; dat vindt ik een net wat prettiger hoogte.

Beste,
Ik gebruik zo’n snelle e-bike (speed pedelec heten ze bij ons in België) voor mijn dagelijks woon-werkverkeer Ninove - Brussel, 27km enkele rit. Van deur tot deur kost die rit me max 50 minuten. Vroeger jarenlang met de trein en nadien met de auto gependeld, maar met deze fiets ben ik sneller op mijn bestemming!
Ik koos voor een Kalkhoff Endeavour, met onderhoudsvrije alfine versnellingen en onderhoudsvrije Gates carbon riem (ipv ketting). Die heeft ook zowat de grootste accu-capaciteit die ik op de markt vond, evenals hydraulische schijfremmen. Kalkhoff is een merk van Derby cycles, dat dezelfde fiets ook onder een paar andere merknamen verdeelt. Via google vind je er alles over. Ik ben alvast zéér tevreden.
mvg,
Roel

Ik maak sinds een klein jaar gebruik van een dergelijke fiets en het is heerlijk rijden. De naam 45 km/u fiets is eigenlijk onjuist. Die snelheid haal je bijna niet, ook omdat de accu dan razendsnel leeg is. Normaal gesproken is mijn snelheid rond de 30 km/u per uur. Net zo snel als ik op mijn race- of ligfiets rijd.
En heel jammer dat men deze fiets als een groot gevaar op het fietspad gaat zien. Straks moet ik met mijn fiets met een brommerhelm de rijbaan op terwijl de snorfietsen met blauwe plaatjes nog gewoon ongehinderd met 50 km/u over het fietspad razen. Compleet idioot.
Men roept al jaren dat daar iets aan gedaan moet worden maar ik zie ondanks alle woorden helaas geen daadwerkelijke verbeteringen op dit gebied.