5 Redenen om geen e-bike te kopen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/e-bike-duur-en-slecht-voor-je-conditie/

1 like

Inderdaad, ga zo lang mogelijk op eigen kracht. Een e-bike kan heel handig zijn voor pakketbezorgers, voor langere afstand forensen (inclusief middelbare scholieren op het platteland), maar met eigen kracht blijf je beter in conditie, geniet je eigenlijk meer, en houd je de fietspaden leefbaar ā€“ jouw e-bike gaat te snel, en ā€˜weā€™ (niet ik hoor, ik racefiets) willen de racefietsers ook van het fietspad.
Heel gekke anecdote: hier in Groningen is de Paddepoelsterbrug kapot gevaren en Rijkswaterstaat wil wel een nieuwe brug inleggen, maar dan Ć©Ć©n op ā€˜delta hoogteā€™, zeg maar de Nesciobrug in Amsterdam of de Liniebrug bij Nigtevecht, of alle bruggen over het ARK. De bewoners klagen dat ze met zoā€™n brug een bergbeklimmersbrevet moeten hebben ā€¦ Laatst stond ik bij Dorkwerd te wachten tot de brug weer neer was. Een dame met een e-bike klaagde dat ā€˜zeā€™ bij de Paddepoelsterbrug geen lage (2 meter of zo) variant willen. ā€œU hebt toch een e-bike,ā€ zei ik. ā€œNou, die ga ik daarvoor niet aanzetten,ā€ was het antwoord. E-bikes maken ons lui!

2 likes

Mee eens! Ik heb 6 jaar een elektrische fiets gehad, voor een werkafstand van 8 km. Hij was duur in onderhoud. Nu heb ik alweer 2 jaar een heerlijke lichte fiets, die rijdt geweldig.
Groet, Marieke

2 likes

H eindelijk ! Weer aandacht voor de ā€˜gewoneā€™ fiets ipv de E bike! Alhoewel; als de keus is elektrisch of helemaal niet fietsen-- okĆ©, maar het is niet alleen heel goed voor je conditie ook voor het milieu, je (werk)plezier en je kan met een goede fiets heerlijke vakanties beleven ook zonder stopkontakten.

1 like

Ik ben 66 en heb geen e-fiets (ik vermijd ook te veel Engels). Op fietstochten waar ik veel leeftijdgenoten zie, ben ik steeds meer een uitzondering. Maar ik heb geen haast en voor hellingen en tegenwind beschik ik over versnellingen. Ik heb het over bejaardenfietsen met pacemaker! Voor mijn conditie is een gewone fiets beter.

2 likes

Gelukkig heb ik geen pacemaker, maar desondanks ben ik erg blij met mijn e-bike. Het is bij ons erg heuvelachtig en mijn knie is helaas ook niet geweldig. Ik maak flinke fietstochten door de heuvelachtige omgeving van Arnhem en dat zou zonder elektrische fiets niet mogelijk zijn. Tenslotte kan ik verklappen dat mijn conditie voor mijn leeftijd (74) prima is. Wel jammer dat er door sommige mensen erg denigrerend wordt gedaan over e-bikte gebruikers. Hans de Bruijn

2 likes

Ik juich! Eindelijk een tegengeluid over de e-bike! Ja, prima als prothese als je knieƫn te zwak zijn ofzo. Ja, prima oplossing als je daarmee plechtig echt afscheid neemt van het forensen met de auto (en dan ook echt, liefst door de auto ook weg te doen).

Maar voor heel veel mensen: laat je niet een e-bike aansmeren door de gretige verkopers, kies voor je gezondheid en veiligheid. Ruil vooral je standaard-fiets niet in! Daarmee moet je alle korte ritjes in de buurt blijven maken, anders lever je ongemerkt veel dagelijkse beweging in. Wees blij dat je een reden hebt om te bewegen, doe dat dan fijn op een fiets (of te voet).

Een extra woord van waarschuwing voor ouders. Er is echt niets mis mee om een topsporter van je kind op jonge leeftijd te maken door met een echte fiets lange afstanden te maken. Het is ze ook best wel op te dringen. Koop ze om met een interrail- of concerttickets (goede ervaringen). Die spieren die zich op jonge leeftijd ontwikkelen hebben een levenslang geheugen. Ze kunnen later weer terug naar die topvorm die ze op jonge leeftijd hadden. Maar als je als tiener je gemotoriseerd vervoerde dan heb je niks om op terug te vallen. Doe je kinderen geen e-bike aan, ontzeg ze een gewone fiets niet.

5 likes

Ja prima om een gewone fiets te gebruiken. Heb ik ook voor de korte afstanden tot ongeveer 20 kilometer. En nog een racefiets ook, goed voor de conditie en heerlijk voor de ontspannende inspanning. Echter als ik veel kmā€™s heb te gaan bv tussen Amsterdam en Almere en daar niet lang over wil doen, dan ben ik blij met mijn speed-pedelec. Dus ja ik ben blij met elke fiets, afhankelijk waar ik hem voor nodig heb. Inmiddels in 5 jaar tijd 25000 km gefiets op mijn speed-pedelec. En mijn conditie/spierkracht is er beslist mee vooruit gegaan.

2 likes

Maken E-bikes ons lui? Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik ben dan 32 maar, een e-bike kan mij helpen.
Ik maak (zoals U al zei) een lange tocht. Niet elke dag doe ik dat. En de e-bike werkt ook bij rijden met windkracht 6 tegen. Ik heb dan geen e-bike maar, ik zou er best wel een aan willen schaffen. Dan kom ik verder met dezelfde kracht. En ben minder snel uitgeteld of bezweet. Bijvoorbeeld bij een belangrijke afspraak.
Ik weet wel dat in deze corona tijd de verkoop van E-bikes is gestegen met 20%.
Men fietst vaker, en langer. De auto blijft vaker staan en men kiest daarbij voor de fiets. De fietser hoeft geen wegetre betalen

2 likes

Ik bedoel wegenbelasting met wegetre.

2 likes

Ik zeg altijd: Ben je gezond, en wil je dat blijven, en nog geen 65 jaar, trap dan op eigen kracht. Trouwens, gezonde 65- plussers kunnen ook nog gemakkelijk hun eigen musculatuur aanspreken getuige mijn ervaringen tijdens diverse fietstochten. Mijn vader van 85 zei destijds: ā€œelektrische fiets is voor ouwe mensenā€

1 like

Ik wilde een nieuwe fiets kopen, geen e-bike, ik ben bij vijf fietsenwinkels geweest en die geen gewone fietsen meer staan, ik kon wel naar een experience centrum gaan en daar fietsen uitproberen, dan kon ik terug naar de fietsenwinkel en hem dan bestellen met een wachttijd van een half jaar, dan zou ik nog geluk hebben. Je wordt bijna gedwongen om een e-bike te kopen.

3 likes

Mijn man en ik, 74 jaar, hebben sinds twee maanden een e-bike, naast onze gewone fietsen, die we blijven gebruiken voor de boodschappen en de kleine rondjes.
Vier jaar geleden de auto weggedaan. E-bikes aangeschaft vanwege de grote actieradius. We zijn juist meer gaan fietsen nu.
PS: ook de e-bikes hebben een lange levertijd.

3 likes

Slank blijven of worden is sterk gerelateerd aan calorieverbranding. Dat is nou juist goed te realiseren op een gewone fiets. Voor een ritje van een uur kan dat zomaar een factor 3 meer zijn tov diezelfde rit met een e-bike, zeker bij tegenwind. Voor heuvelachtig terrein en ww-ritten van meer dan 10 km is een e-bike praktischer omdat andere factoren een rol stelen. Met name het bezweet raken is heel hinderlijk bij heuvelritjes en veel tegenwind. Het grote voordeel van een e-bike is naast grotere afstanden toch wel de mogelijkheid van een goed regenpak bij slecht weer. Zonder inspanning raak je immers niet bezweet in een benauwd pak. De ondersteuning moet dan wel op maximaal staan.

2 likes

Ik gebruik een gewone fiets voor wat boodschappen in de buurt.
Een elektrische fiets voor recreatie.
En recreatie staat bij bij NIET gelijk aan de wens om te bewegen.
Ik fiets omdat ik graag buiten ben en een hekel heb aan onnodig tegen de wind in te ploeteren.
Op de fiets zie ik Nederland op een andere wijze en kom ik op plekken waar ik met de auto of te voet anders niet zou komen.
Ik zou niet weten wat er mis is aan een e-bike, nee sporten is het misschien niet.
Maar moet alles op 2 wielen dan als een sport gezien worden??

2 likes

Een e-bike is je van harte gegund hoor. Het artikel wil alleen zeggen dat het niet voor iedereen altijd de beste oplossing is.

Ook ik kreeg bij mij E-Bike een wachttijd tm week 10/2022 te horen. Door Corona fietsen mensen meer, zowel de gewone als E-Bike. Maar met name door Corona was de aanvoerketen van fietsonderdelen klein.

Ja ik snap het wel hoor maar ik gebruik mijn fiets niet om in goede conditie te blijven voor mij is het een vervoermiddel.
Ik heb nu een E-bike. Sterker, een sport E-bike/MTB waarmee ik off-road kan fietsen. Ik moet de fietsriem wel na gebruik controleren op grof vuil omdat de fiets geen ketting heeft en eventueel schoonmaken. Daarnaast fiets ik er lange afstanden mee. Superblij met mijn E-Bike want ik kan de motor uitschakelenšŸ˜€. En omdat het een nieuwe fiets is met Anti-lek banden (Schwalbe) fiets ik zonder Elektriciteit inderdaad ook heeeel licht. Dus ik heb nog een keuze. Het was best een investering maar beter dan een auto. 6 maanden gewacht. Ik heb namelijk geen auto (nooit gehad bij gebrek aan een rijbewijs). Oh ja en ik reis met reisbagage achteropšŸ‘šŸ½. Best fijn hoor bij heuvels. Enige is dat je verstand van je fiets moet hebben en dus reperatiesleutels bij je hebt. Voor een gewone fiets heb je ook anti-lek banden goede investering.

1 like

Ik hoop nog jaren op mijn gewone fiets te kunnen rijden voor mijn gezondheid en mijn conditie. Maar e-bikes zijn natuurlijk een uitkomst voor ouderen, mensen met lichamelijke klachten, mensen die ver moeten forensen enzovoorts.
Ik zie wel dat er in de fietsenwinkels steeds minder gewone fietsen aangeboden worden. Heb ik straks nog wel keuze? Ook zie ik steeds vaker jonge kinderen op e-bikes. Die wennen dus al vroeg aan een leven met zo weinig mogelijk beweging.

1 like
  1. Slecht voor conditieā€¦ E-bikers rijden gemiddeld 5,5 kilometer tegen 3,6 op een gewone fiets. Volgens het artikel zou je 25% meer afstand moeten maken om dezelfde inspanning te halen. (5,5-3,6)/3,6 = 53% meer. Dus goed voor je conditie (volgens het artikel).

  2. Duur in aanschafā€¦ Nee, een auto is een stuk goedkoper :rofl: Uiteraard is een E-bike veel duurder dan een gewone maar je krijgt daar ook veel meer fietsplezier voor terug. En juist dat gemak en plezier zorgt dat je niet alleen veel langere afstanden fiets (zie punt 1) maar ook veel vaker de fiets pakt. Mede daardoor kunnen senioren veel langer actief blijven en zelfstandig deelnemen aan de maatschappij. Zelfs als de kracht wat minder is of als de knieĆ«n pijn doen.

  3. Kortere levensduurā€¦ eigenlijk is dat gelijk aan punt 2. Bovendien gaat de gewone fiets nog veel langer mee dan 10 jaar maar in de praktijk koop je al na 5 jaar een nieuwe. Zoā€™n tweedehands E-bike verkoopt overigens zeer goed. Juist door de hoge aanschafprijs zijn deze fietsen onbereikbaar voor veel mensen maar tweedehands is dan weer wel haalbaar. Denk aan mensen met een smalle beurs maar ook aan studenten die wat verder van de opleiding wonen, of scholieren die elke dag 2x 15-25 km moeten fietsen. De levensduur houdt dus niet op na 5 jaar.

  4. Afhankelijk van stroomā€¦ met een gemiddelde ritafstand van 5,5 km hoef je niet bang te zijn dat de accu onderweg leeg raakt. Zelfs met een 5 jaar oude accu rij je gemakkelijk 5-10x die afstand.

  5. Diefstalgevoeligā€¦ dat geldt zoals gezegd voor elke duurdere fiets. Maar absoluut geen reden om geen E-bike te kopen. Met een goede fietsverzekering is het diefstalrisico in ieder geval financieel afgedekt.

Maar nu ik toch bezig benā€¦ 5 redenen om een E-bike te kopen:

  1. Grote actieradiusā€¦ met de E-bike rij je veel langere afstanden dan met een gewone fiets. Afstanden van 80-100 km zijn moeiteloos af te leggen. In de stad heb je geen E-bike nodig, maar op het platteland moet je al snel enkele tientallen kilometers afleggen om ergens te komen.

  2. Inspanningā€¦ met een E-bike heb je minder last van tegenwind en heuvel op. Met name tegenwind is in NL een belangrijke factor waarom mensen afzien van de fiets en liever de auto kiezen. En dat geldt zeker voor senioren die te maken krijgen met lichamelijke klachten en afnemende kracht waardoor een gewone fiets niet langer bruikbaar is. De E-bike is dan ook als eerste omarmt door senioren maar inmiddels zien we ook scholieren die grote afstanden naar school afleggen met de E-bike.

  3. Restwaardeā€¦ Een E-bike is weliswaar zeer prijzig in aanschaf (4-5x duurder dan een gewone fiets) maar heeft ook een veel hogere restwaarde en hoger kilometrage waardoor de prijs per kilometer gunstig uitvalt.

  4. Ideale vervanging voor autoā€¦ op een dag ben je het helemaal zat om elke morgen en avond aan te schuiven bij het feestje dat file heet. Met een gemiddelde woon-werkrit van 23 km is de E-bike een goedkoop en gezond alternatief voor de auto. Elke dag voldoende lichaamsbeweging, 's morgens lekker fit op je werk en 's avonds rij je je hoofd helemaal leeg zodat je je werk niet mee naar huis neemt. Ook hoef je 's avonds niet meer naar de sportschool zodat je tijd overhoudt voor andere leuke activiteiten.

  5. Overal stroom voor E-bikesā€¦ thuis en op het werk is het doorgaans geen probleem om de accu op te laden, veel werkgevers zorgen voor een overdekte en afgesloten stalling met stroomvoorziening. Maar ook onderweg bieden horeca-gelegenheden oplaadpunten zodat de accu in de stalling opgeladen kan worden. Even lunchen en je hebt weer 20 kilometer actieradius extraā€¦

Voor speed pedelecs geldt grofweg hetzelfde maar dan met een hogere snelheid en grotere actieradius.

2 likes