5 Redenen om geen e-bike te kopen

Ik heb een e-bike voor vakanties en incidentele langere afstanden (>10km) hier in de buurt. Het is een derailleurfiets met 500Wh accu. Meestal gebruik ik de zuinigste stand en hoef ik op de lange vakantieafstanden (100…140km) onder niet op te laden. Ik vind het ideaal voor vakantie, even een heuveltje op gaat niet echt in je benen zitten en uiteindelijk kom je na 120km redelijk fit over.

Kan je praten over DE e–bike?
Ik vind e-bikes die alleen reageren op de cadans, en niet op de kracht op de pedalen, bijvoorbeeld levensgevaarlijk.
Goedkoop. Maar ze komen te laat in beweging.
Ze zijn alleen geschikt voor mensen met gezonde spieren.
Bij zo’n e-bike kan ik alleen maar redenen bedenken om er geen te kopen.

E-bikes met alleen een rotatiesensor (lekker goedkoop) ondersteunen als een dolle wanneer je altijd op Turbo-stand rijdt. Dit kan inderdaad gevaarlijk zijn, vooral bij wegrijden in een bocht of met gladheid. Pas na enkele omwentelingen van de wielen wordt de rotatie waargenomen. Als je wegrijdt moet je dus zonder ondersteuning wegrijden waardoor je veel pedaaldruk levert. Een seconde later herkent de fiets de rotatie en als de ondersteuning dan vol inkomt kan dat gevaarlijke toestanden geven. En dan vooral bij E-bikes met voorwielaandrijving. Dit zijn de goedkoopste maar ook gevaarlijkste elektrische fietsen.

De betere fietsen hebben een krachtsensor zodat de mate van ondersteuning aangepast wordt aan de kracht op de pedalen. Deze fietsen rijden veiliger en geven een natuurlijker rijervaring. De ondersteuning komt ook direct in als je op de pedalen drukt, dus zonder vertraging.

Even een rangorde van goed naar slecht, gebaseerd op gebruik in Nederland:

  • achterwielmotor met krachtsensor
  • middenmotor met krachtsensor
  • voorwielmotor met krachtsensor (nog nooit gezien)
  • achterwielmotor met rotatiesensor
  • middenmotor met rotatiesensor
  • voorwielmotor met rotatiesensor
1 like

Zo lang ik het nog kan
Als je eenmaal aan een ebike begint, is er geen weg meer terug.
Zo maar twee veel gebezigde uitspraken om geen ebike te lopen…

Ik vind dat ze geen van beide hout snijden.
Fietsen van A naar B mag dan niet te boek staan als sport.
Maar je moet het wel regelmatig blijven doen, om er plezier aan te kunnen beleven.
Je kan niet tijdens het stormseizoen even niet fietsen, en de fiets in de lente weer van stal halen.
Zeker naarmate je ouder wordt, duurt het langer voordat je weer een beetje conditie hebt opgebouwd…

Een ebike helpt om je conditie op peil te houden, als je de gewone fiets even.als een te zware inspanning ervaart.

1 like

Ik wil op een electrische hometrainer terwijl ik in bed blijf liggen!!

Dit komt wel in de buurt:

image

2 likes

Nou, ik fiets nog steeds door als de accu van een e-bike al lang leeg is :wink:

Zodra ik op een e-bike stap, voel ik me geen fietser meer.
Ik ga me gedragen als een automobilist.
Opzij, opzij, ik ben belangrijk, en heb ontzettende haast.
Alle ontspanning die ik als fietser ervaar, is bij donderslag verdwenen.

Nu maak ik mij in de auto ook niet echt druk maar voor mij is op de elektrische fiets stappen het omgekeerde van wat jij beleeft. Geen haast en lekker buiten.

Vergelijk voor woon-werk verkeer liever ook met auto of trein. Bijdrage aan conditie dan bijna nul, terwijl met speed-pedelec is 30 km forenzen goed te doen. Winst twee uur rustig fietsen (qua inspanning, niet qua snelheid) per dag. Duur ja, maar dat zijn al die auto’s waar maar 1 persoon in zit ook. Gewone fiets is nog beter, maar er zijn weinig mensen die daar voor afstanden van rond de 30 km twee uur voor over hebben (ipv een uur met de spoed-pedelec).

1 like

Mensen op een E-bike of speed pedelec zijn allemaal verschillend, de één rijdt rustig, de ander is gehaast. Er een sticker op plakken heeft dan ook geen zin. Als je een eikel bent in de auto ben je dat hoogst waarschijnlijk ook op de fiets en omgekeerd.
Waar het werkelijk om gaat is dat elektrische fietsen een serieus alternatief zijn voor de auto op woon-werktrajecten van 10-40 km (enkele rit). Met een gemiddelde woon-werkafstand van 24 km zijn er weinig belemmeringen om de auto te laten staan en lekker te gaan E-fietsen.
Gelukkig zijn er ook werkgevers die gezond forensen stimuleren door de E-fietser te faciliteren met een overdekte, verwarmde en beveiligde fietsenstalling voorzien van mogelijkheden om de accu op te laden.
Als voorbeeld noem ik de Provincie Gelderland, gehuisvest in Arnhem met een fietsenkelder waar je U tegen zegt:

  • kelder bereikbaar via hellingbaan
  • kelder beveiligd met toegangscode/pas
  • verwarmde kelder
  • opladers en E-fietsen beschikbaar voor ambtenaren die de regio in gaan
  • stopcontacten in overvloed voor eigen oplader
  • cameratoezicht in fietsenkelder
  • kluizen beschikbaar voor bagage/regenkleding/nette kleding

Dat dit een voorbeeld mag zijn voor al die bedrijven die nu vooral investeren in automobiliteit (parkeerplaatsen, laadpalen).

2 likes

Sinds een jaar ook een E-bike, en mn gewone (Halfords)fiets weg gedaan.
Durf mn E-bike niet overal zomaar neer te zetten, dat is een groot nadeel.
Heb door Stella het achtertandwiel vervangen door een groter tandwiel, zodat het zonder ondersteuning fietsen in de 5e versnelling erg relaxed is. Bij wind tegen, of ww verkeer gaat de ondersteuning aan.

bij de Shimano 8 is de 5e een “directe” verbinding, dus zonder verlies. en dus zeer goed zonder ondersteuning te doen.

Is er al genoemd dat je het koud krijgt, op een e-bike?

1 like

Dit is voorbeeldig. De standaardfietsen voor de gewone fietsritjes en een e-bike om de auto te vervangen.

Ik vermoed dat de toekomst wordt dat e-fietsen steeds meer de gewone fiets gaan vervangen. Ze worden steeds beter, lichter en betaalbaarder.

Ik wil er voorlopig ook nog niet aan. Maar.

Ondersteuning kun je uit laten voor de fanatiekeling. Ik leende laatst een e-fiets en zette de ondersteuning alleen even aan bij een klim en een open stuk met tegenwind, gewoon op stand 1 / eco, zodat ik zelf ook nog wat deed. Op deze manier lijkt het mij een uitkomst: je kunt zelf kiezen of je wel of niet wilt inspannen en of je in de gelegenheid bent om bezweet aan te kunnen komen.

Ik pak nu nog dikwijls de auto als het slechtsr weer is, voor kortere afstanden tijdens werk afspraken. Ik wil inderdaad niet sporten tijdens het werk, wel erna (ik sport 5 x per week) Ik kan me goed voorstellen dat ik met een e-fiets de auto zou laten staan in deze gevallen.

Neerkijken op e-fietsen of home trainers zou ik in dit licht dan ook willen nuanceren: niet iedereen sport en beweegt op dezelfde manier.

2 likes

KRAK! Da’s de lans die ik breek voor de gewone of heul fraaie sportfiets uitgerust met een aanbouw-motertje. De commercie en ook de Consumentenbond naar ik vrees, schrijven over de speciaal gebouwde pedelec alsof dat de enige mogelijkheid is om geëlektrificeerd te fietsen.
Niets is minder waar. De Fietsersbond is al een beetje om, misschien heeft mijn beknorring daaromtrent daartoe bijgedragen.

Neem bijv. de add-e, een Oostenrijks product; brengt kracht over op de manier van de Solex of het Berini-eitje. Dus rolaandrijving op de band. Aij … Ik zie al een aantal mensen steigeren … Ja, maar bandslijtage!? Valt best mee.
https://www.add-e.at/de/

Het fraaie van dit systeem is dat je de zaak kunt ontkoppelen, ook tijdens het rijden … Eh voilà, men heeft weer zijn oude vertrouwde fiets, die net zo rijdt alsof er géén motor aan vast zat.

Bovendien, is het een piepklein dingetje dat onderaan achter de trapas gemonteerd word en je kunt het zelfs afkoppelen en dan meenemen. Of op je andere fiets monteren.

Ook fijn. Lichtgewicht ding; even uit het hoofd nog geen kg.

Niks mis met die Shimano motoren of de Bosch-dingen, hoor, maar als je iets wil weten, dan kom je nooit bij de echte techneuten terecht die die motoren bedacht hebben. Het is om vrolijk van te worden, want dat kan bij de add-e, nu juist wel. Maar dan moet u wel Duits kunnen lezen of schrijven, daarin ben ik eerlijk.
Hoe dan?

Ga naar het onvolprezen Duitse pedelecforum en daar treft u de CEO en ontwikkelaar van de add-e aan. die al een paar jaren antwoord geeft op alle vragen en ook zelfs bewust begonnen is met dat te doen al sinds de ontwikkelingsfase. Zijn forumnaam is Drehfeld.

Deze draad

gaat al over de 3e generatie van dat motortje! Drehfeld zit al vanaf 2014 op dit forum. Heb ook nog eens persoonlijk met hem overlegd hoe ik een Kettwiesel zou kunnen electrificeren. Kreeg antwoord met een voorlopig schetsje hoe hij dat zag. Da’s nog eens service! Nou, dat lukt niet bij Bosch.

Dus heeft u een lekkere fiets, dan hoeft u geen geld uit te geven aan een pedelec!
Neu, hoor ik heb geen aandelen in add-e. Het is voor mij een ideologische kwestie. Laat u niet in de leuren leggen. U heeft geen aparte e-bike ( Vreselijk woord) nodig.
Misschien dat ik de veertig jaar oude fiets van vaders zaliger (Een echte Raleigh) nog eens elektrificeer op deze manier.

Er zijn op dat gebied nog meer merken die iets doen op het aanbouwgebied, maar uw ogen zijn onderhand sufge… lezen. Dus ik laat het hierbij.

Inderdaad, mijn bijdrage lijkt mij een prima reden om géén e-bike te kopen.
U bent tot hier gekomen met lezen. Geweldig. Hartelijk Dank!!

1 like

Zonder E-bike (of in mijn geval speed pedelec) zou ik helemaal niets aan sport doen en zonder die fiets hadden we nu nog twee auto’s op het erf staan. Ik ben zeer blij dat ik in 2017 de E-bike ontdekt heb en sindsdien zo’n 40.000 kilometer gefietst heb. Mede daardoor heb ik prachtige fietstochten in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk gemaakt.

Overigens heb ik zojuist een nieuwe E-bike gekocht. Mijn vrouw en ik gaan deze zomer emigreren naar Curaçao. Fietsen op dat eiland is vrij gevaarlijk (geen fietsinfra) maar er zijn wel prachtige paden door de natuur die met een MTB prima te berijden zijn.

Ik heb mijn 4 jaar oude Stromer ST5 daarom ingeruild voor een nagelnieuwe Riese&Müller Superdelite Mountain dus met 1125 Wh accu. Gopro op het stuur en dan weer video’s maken van de fietsavonturen.

Zonder ondersteuning had ik die keuze niet gemaakt en zouden we weer volledig afhankelijk worden van auto’s. En wij zullen zeker niet de enigen zijn die zonder ondersteuning de fiets zouden laten staan: woon-werk net te ver weg, tegenwind in de polder, hellingen bij bruggen maar ook mensen met een verminderde conditie of spierkracht, al dan niet door ziekte of ouderdom.

Dat er blijkbaar veel redenen zijn om een E-bike te kopen is eenvoudig te herkennen aan de snel stijgende verkoopcijfers van nieuwe E-bikes.

4 likes

Heel geleidelijk is het erin geslopen, bij windkracht 3 of hoger toch maar de auto. Je krijgt immers altijd een keer de wind op de kop, en dan protesteren de dijbenen, althans, die van mij :wink:
Vandaag bij de fietsenmaker eens op een electrische fiets gereden, zowel met voorwielmotor als met middenmotor.
Recht tegen windkracht 4 in gewoon 20 km halen, op halve ondersteuning. Zonder klagende dijen. :smile:
Donderdag kan ik mijn nieuwe fiets halen, een giant daillytour e+ 3 D. Kost een paar centen, maar ik ben ervan overtuigd dat weekendkampeertripjes en langere kampeervakantie’s nog wel een tijdje tot de mogelijkheden behoren.
5 redenen om geen e-bike te kopen?
Ik heb één goede reden om het wel te doen: mijn lijf.

2 likes

Veel gebruikers van een e-fiets weten vaak niet dat de “e” instelbaar is. Dat moet wel bij de leverancier gebeuren. Mijn “elektrische” ondersteuning is onder de 27km/u 40%, voorbij de 27km/u nog maar 10%. Je moet dus echt zelf fietsen, maar om makkelijker harder dan 30m/u te rijden geeft de 10% net voldoende kracht om dat te kunnen doen. Mijn systeem kijkt naar wat voor een kracht ik geef en doet daar dus nog 40% of 10% van die kracht bovenop. Ik heb een velomobile, een “gele banaan” in de volksmond en daarmee rij ik naar mijn werk enkele reis 26km. Volgens Europese wetgeving mag ik 100% elektrisch rijden met onbeperkte snelheid, maar ik ben van mening dat ik het moet doen. Tot 27km/u rij ik alleen op slechte wegen, optrekken na stoplicht etc. en normaal rij ik doorsnee 32km/u. Voor dat u commentaar geeft, er moet wel een dood gewicht van ongeveer 170kg (fiets+ik+bagage) op snelheid worden gebracht. Ja, ik rij op fietspaden, je moet daarbij wel even verder vooruit kijken en anticiperen. En als die 32km/u dan niet kan rem ik gewoon af.

2 likes