6 Leuke en slimme verkeerslichten

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/zonder-te-stoppen-van-de-erasmusbrug-afsuizen/

Slimme verkeerslichten rukken op Een verkeerslicht dat op groen springt als je nét stilstaat. Of moeten stoppen bij een verlaten kruispunt. Ooit hoeft het allemaal niet meer. Een overzicht van de slimste stoplichten van Nederland. 1. Infraroodstraling Om de doorstroming in het verkeer te verbeteren, plaatste de gemeente Rotterdam in 2016 kleine warmtecamera’s boven op…

Kom maar op met die slimme verkeerslichten.

Ja, inderdaad kom maar op met die slimme stoplichten, nog te vaak moet ik met fiets stoppen terwijl er geen ander verkeer is.

Zal wel te maken hebben met het feit dat fietsers moeilijker te detecteren zijn, ik heb nog nooit een knop gezien voor een automobilist. Na wat zoeken heb ik ook mijn bedenkingen over die knopjes: Hou maar op met drukken: stoplichtknoppen zijn vaak nep

Stoplichten zijn vooral gemaakt voor auto’s. Voor fietsers zorgen ze meestal voor onnodig oponthoud.
Ik let als fietser vooral op het verkeer. Als je groen licht hebt heb je nog kans dat je aangereden wordt.

Als iets slim genoemd wordt is het doorgaans extreem dom.

Stoplichten worden meestal zo afgesteld dat het autoverkeer niet vastloopt. fietsers krijgen min of meer de resttijd toebedeeld. Bij regen rijdt het autoverkeer minder goed door, als fietsers bij regen sneller, vaker of langer groen krijgen, kan het bij mooi weer zéker. Daarom vind ik regensensors geen goed idee. Ook bij mooi weer moeten fietsers vlot door kunnen.