8 Tips voor betere fietsverlichting

Oorspronkelijk gepubliceerd op: 8 Tips voor betere fietsverlichting - Fietsersbond

De dagen worden korter en dat maakt goede verlichting in het verkeer nog belangrijker. Kees Bakker, consumentenvoorlichter van de Fietsersbond, deelt enkele praktische tips hoe je je fietsverlichting makkelijk kunt verbeteren. Betere koplamp Fiets je veel in het donker dan loont het de moeite om een betere koplamp te monteren. Goed en Scherp geprijsd zijn…

1 like

Monteer de koplamp ter hoogte van het stuur ipv net boven het voorwiel of nog erger ter hoogte van de voornaaf. Door de hogere positie kan de bundel verder schijnen zonder tegenliggers te verblinden. Bij E-fietsen is dit vanwege de hogere snelheid zelfs noodzakelijk.

2 likes

Pythagoras heeft ons geleerd dat je je lamp vier keer zo hoog moet zetten om twee keer zo ver te kunnen zien.
Die 30 cm tussen wiel en stuur maken het verschil niet.

De koplamp van een auto zit lager dan bij de doorsneefiets, en toch zien ze verder.
Je hebt lumen nodig om verder te kunnen zien.
De koplamp van een auto straalt 1600 lumen.

Ik voer fel licht.
Niet met de bedoeling om andere fietsers te verblinden.
Maar omdat ik me niet veilg voel temidden van al die autos met kerstboomverlichting.
Dat aspect mis ik volledig in deze vermanende opsomming van tips.

1 like

Ik zie graag een uitleg over Pythagoras en hoe ver je kunt kijken.
Volgens mij klopt dat niet.
Het is ook niet zo dat je met de halve lichtsterkte ook maar de helft ziet. Ons oog werkt net als bij geluid logarithmisch. Overdag is de lichtsterkte in de regionen van 10000 lux, bij schemer is dat 10, toch kunnen we dan nog redelijk zien.

Denk er wel om dat je lamp niet recht naar voren schijnt, dan verblind je iedereen. Je tegenliggers kunnen ook veel moeilijker bepalen waar je precies bent en hoe hard je gaat. Tel daarbij de irritatie mee en je krijgt gauw een onveilige situatie.
Als fietser heb ik trouwens veel meer last van brommers die allemaal met groot licht rijden dan van de auto’s. Zelfs als automobilist heb je er last van.
Als je onderweg veel last hebt van fel licht bij nacht kan ik een gele bril aanbevelen. Die vermindert de hinder met 90%.

Lux en Lumen worden hier uitgelegd.

Met 2000 lumen kan je 200 meter ver kijken, met de lamp op “normale” hoogte gemonteerd.
Het aantal lumen hoeft geen probleem te zijn voor andere weggebruikers.
Het probleem is dat in fietslampen een reflector is gemonteerd die er op is gericht om in het rond te schijnen. Met een andere reflector hoeft de lamp niet te verblinden.

Om herhaling te vermijden.
Dit is een jaar geleden geschreven over felle fietsverlichting.

1 like

Prima tips. De wat mij betreft belangrijkste mis ik nog. Hoe zorg je dat je vaste (batterij)verlichting goed blijft werken en niet in weer en wind wegroest? Ik worstelde hier heel wat jaar mee en vond er nergens op het internet bruikbare tips over. In de loop van de tijd wel wat tips her en der op straat opgevangen en uitgeprobeerd.
Beste tip vond ik het preventief insmeren van de batterij polen en de aan/uitschakelaar (binnenin de lamp) met watervrije vaseline. Andere werkzame tip is om zo mogelijk de naden van de lamp met elektriciteitstape dicht te tapen. Beide maatregelen samen hebben het percentage uitval van de acht batterijlampen op onze vier - op de stoep bivakkerende - stadsfietsen fors gereduceerd. Gaan nu meestal de hele winter mee zonder uit te vallen. Handig is wel om voor aanschaf te checken of de lamp op de naden af te tapen is en erop te letten dat er geen vaseline van je handen op de lampenkap komt, want dan plakt te elektriciteitstape niet meer.

Een tip die ik nog niet heb uitgeprobeerd is om preventief contactspray op de elektrische onderdelen te spuiten. Dat zou dan in plaats van de vaseline moeten werken.

Verder kun je heel goed oplaadbare batterijen gebruiken als de meegeleverde wegwerpbatterijen op zijn. Scheelt in chemisch afval en komt na een aantal oplaadbeurten ook financieel beter uit.

1 like

Ik ben echt verbaasd over het conservatieve artikel. Iedereen weet toch hoe vaak fietsverlichting niet in orde is t.g.v. losse/kapotte draadjes etc. Of gemolesteerde lampjes voor of achter. En batterijtje kopen en vervangen is zo gepiept.

En als je echt wilt opvallen: verlicht bewegende delen!

Ik heb een fiets uit 1956. Kan ik een naafdynamo in het voorwiel laten zetten? Hoe duur zou het herspaken van een voorwiel maximaal mogen zijn?

Fietsverlichting mag wettelijk niet knipperen.

  1. Het voeren van knipperende fietsverlichting is verboden; het verkopen ervan kennelijk niet. De AH Pottersstraat Utrecht verkocht een tijdje fietsverlichting die als knipperend werd aangeprezen.

  2. Fietsverlichting die ‘vanzelf’ aangaat bij het vallen van de duisternis lijkt veilig en handig. Maar fietsend op een heldere dag over een laan met bomen leidt de afwisseling van zon en schaduw tot knipperende verlichting.

Natuurlijk kan je een naafdynamo in je voorwiel laten zetten, als je de velg wil behouden dan zijn de kosten:

  1. de naafdynamo (~€40)
  2. de spaken (~€20)
  3. het vlechten (€60?)

Bij mijn fiets was er speling gekomen op de dynamonaaf en bij navragen kon die speling niet (goed) worden opgelost, de naaf zou vervangen moeten worden. Het (eerlijke) advies was dat een nieuwe wiel met dynamonaaf goedkoper was, zie ook hier.

Ik heb wat betreft een nieuw voorwiel met dynamo goede ervaringen met Kurbelix.

Een fiets uit 1956 heeft waarschijnlijk 635 mm wielen. De vraag is of die wel (al met naafdynamo) te koop zijn (te weinig vraag). Naderhand inspaken kan altijd. De lengte van de spaken vraagt om vakmanschap en leverbaarheid. Te overwegen is een (“modern”) wiel van 622mm met wat dikkere banden, waarvoor wel aanbod met ingespaakte naafdynamo’s te vinden is. In Duitsland vind je beslist geen wielen van 635mm (uitsluitend nederlands).

Dank Sjef en Mike voor jullie adviezen. Het gaat om een transportfiets met brede velg en natuurlijk dikke spaken (want het draagrek erboven). Het zal voor het prijsoverzicht van Mike niet zoveel uitmaken. Wel vraag ik me af of de as van de naaf dan nog sterk genoeg is en past in de voorvork of kan ik de oude as gebruiken?

Als dit inderdaad een echte transportfiets is uit 1956, dan gaat het, zeer waarschijnlijk, om een wiel van 584mm. Niet 635mm. Die wielen hadden vaak 40 spaken of nog meer. Ik ben bang dat je voor 40 spaken geen naafdynamo vindt. Indien 36 spaken, dan hoef/kun je de oude naaf niet gebruiken.
Voor zover ik weet was de inbouwbreedte van voornaven ook toen 100mm. Maar ik weet ook niet alles.

Inbouwbreedte is makkelijk na te meten, wiel eruit en meten maar; en paar mm afwijking is geen probleem. Ook of het gaat om een wiel van 584/635/622/559/504 mm en de breedte van de velg valt goed na te meten:

Screenshot_20221202_215313

(622 mm is in dit plaatje de velg/banddiameter, 22 mm is de breedte van de velg)

Meer of dikkere spaken maken niet altijd een sterker wiel en ik zou gerust voor 36 normale spaken gaan, MTB wielen hebben ook flink wat te verduren. Bij de eerder genoemde site kan je makkelijk op de ETRTO mm maten maar zoeken.

Het is jammer dat de batterij verlichting niet veel verder ontwikkeld lijkt afgelopen jaren. Ze zijn dikwijls nog steeds niet waterdicht en gaan maar kort mee als je niet over een droge berging voor de fiets beschikt.

De tip met zuurvrije vaseline smeren heb ik ook al toegepast; het lukt me de batterijen daarmee lekvrij te houden en de circuit bordjes vochtwerend te houden, maar uiteindelijk begint het binnenwerk toch te roesten na verloop van tijd.

Tegenwoordig is de meest zwakke plek in mijn ervaring vooral de daadwerkelijke batterij klemmen; die zijn zo flimsy dat ze na 1 a 2 x batterij vervanging al hun klemspanning of veerkracht kwijt zijn. En zodoende maken de batterijen niet meer goed contact met de connectie punten. Een keertje opvullen met een stukje aluminiumfolie lost dat tijdelijk op, totdat de connector dan uiteindelijk afbreekt….