800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/800-miljoen-extra-nodig-voor-regionale-fietsroutes/

Om de fiets in 2030 op regionale routes optimaal te benutten en de doelen uit het Klimaatakkoord te halen is minimaal 800 miljoen euro aan extra investeringen noodzakelijk. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Fietsersbond. Deze investeringen komen bovenop het geld dat al is gereserveerd in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Investeren…

Ik mis meer precieze plannen achter drie gescheiden fietsnetwerken om er iets zinnigs over te kunnen zeggen maar ik heb ook mijn bedenkingen. Wat niet helpt is dat ik eigenlijk nooit de drukte op de fietspaden die ik fiets storend vindt terwijl ik bijv. wel vanaf Utrecht CS naar mijn werk fiets.

Als ik het bericht zo lees dan lijken de 800 miljoen niet direct voor gescheiden fietsnetwerken bedoeld te zijn maar voor de kwaliteit van regionale fietsroutes en het vergroten van de capaciteit van de fietsnetwerken in (grote) steden.

Wat betreft die “maar 266 miljoen” die beschikbaar is voor jou manier van fietsen, waarschijnlijk heb je tegelijk nog veel minder aan want je gaat, als je geluk hebt, toch maar over een klein deel van die 266 miljoen fietsen maar tegelijk zorgt die “534 miljoen” ervoor dat jou fietsroute minder druk wordt :wink:

Er kan geen fietspad worden aangelegd zonder verzet van liefhebbers van flora en fauna.
De aanleg van menig fietspad is gefrustreerd door politici van GroenLinks die flora en fauna belangrijker plegen te vinden dan de veiligheid van de fietser.

Fietspad 10 bij Wassenaar was (en is) een waardevolle aanvulling op het fietsnetwerk. Er moest zeventig jaar voor worden geprocedeerd voor het kon worden geopend.
Het fietspad tussen Hoek van Holland en Kijkduin is een aantal jaar geleden verdubbeld. Dat was zonder meer een nobel streven. Maar dat streven heeft wel geresulteerd in een levensgevaarlijke situatie met elkaar bij herhaling kruisende fietspaden en voetpaden. Allemaal om flora en fauna te beschermen.

Regelmatig ergeren langzame fietsers zich aan wielrenners.
Dat wreekt zich elke warme dag weer in de strook langs de kust.
NTFU en Fietsersbond zijn het nog niet eens kunnen worden over een oplossing.
Een extra fietspad achter de duinen zou een oplossing kunnen zijn.
Maar verkoop van de grond achter de duinen aan Landall cs brengt geld in het laadje van de gemeente.
De aanleg van een fietspad kost alleen maar geld.
De voltallige gemeenteraad gaat dus kiezen voor dure vakantiehuisjes, waarvan de gebruikers gaan fietsen op dat fietspad door de duinen dat al te smal was.