Aandacht voor doorfietsroutes, fietsveiligheid en inclusiviteit 

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/aandacht-voor-doorfietsroutes-fietsveiligheid-en-inclusiviteit/

Welke plannen hebben de politieke partijen voor de fiets in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2023? En welke rol neemt de fiets in binnen mobiliteitsvraagstukken? De Fietsersbond vergeleek de verkiezingsprogramma’s en vroeg politieke partijen om te reageren op elf stellingen. Uit de analyse blijkt vooral veel steun voor een snelheidsverlaging naar 30…

Hoewel ik het eens ben met de aandacht voor fietsinfra en veiligheid is dit geen item waarop ik mijn keuze voor een politieke partij baseer. Daar zijn twee redenen voor.

1. Fietsinfra en veiligheid zijn in NL van zeer hoog niveau, wellicht zelfs het beste ter wereld. Uiteraard moet dat niveau behouden blijven en is het goed dat er blijvend geïnvesteerd wordt door overheden en wegbeheerders.
  2. Er zijn andere problemen in ons land die van veel grotere orde zijn en hoognodig aangepakt moeten worden na enkele decennia met slecht beleid. Ik denk aan ongelimiteerde immigratie die ons land in de voegen doet kraken met ernstig woningtekort, hoge druk op gezondheidszorg, onderwijs en torenhoge kosten van immigratie van mensen die doorgaans hun hele leven weinig aan de maatschappij zullen bijdragen en vooral veel beslag leggen op gemeenschappelijke middelen. Een ander nijpend probleem is het toenemende gebrek aan capaciteit van het elektriciteitsnetwerk. Nu al kunnen nieuwe bedrijven en hele woonwijken niet aangesloten worden bij gebrek aan opwek- en transportcapaciteit. De voorgenomen plaatsing van wind- en zonneparken maakt dat probleem alleen maar groter en ook de gewenste elektrificatie van ons totale energieverbruik matcht niet met de capaciteitsproblemen.

Om te begrijpen wat de gevolgen hiervan zijn zou je je eens moeten verdiepen in Zuid-Afrika waar men het elektriciteitsnetwerk heeft verwaarloosd waardoor nu de hele maatschappij tot stilstand komt. Zo ver zijn we in NL nog niet maar zonder drastische maatregelen zullen we ook hier een uittocht zien van bedrijven. Ook in Duitsland is deze ontwikkeling al begonnen en naar verwachting zijn wij over 5 jaar ook aan de beurt.

Daarom stem ik komende 22-11 liever op een partij die genoemde problemen adresseert zodat NL een totale ineenstorting bespaard blijft en er geld overblijft voor secundaire zaken als fietsinfra en veiligheid.