[Aankoopadvies] Degelijke fiets, budget 500,- euro

Dag fietsliefhebbers,

Mijn huidige Batavus is héél oud, begint langzaam weg te roesten en alleen de derde versnelling doet het nog. Vind 'm nog steeds heerlijk fietsen, maar ik moet wat anders. Mag ik daarbij uw advies vragen? Ik ben al een tijdje aan het rondkijken, maar ik kan nog geen knopen doorhakken. Misschien met wat hulp wel :).

Waar ik de fiets voor gebruik
Voor de komende maanden woon-werkverkeer (26km per dag), daarna sporadisch en met name recreatief gebruik. Mocht ik de fiets in de toekomst intensiever gaan gebruiken, wil ik wel alvast een goede fiets hebben staan :smile:.

Eisen

  • Max 500,- euro, voorkeur nieuw, tweedehands is prima mits netjes
  • Dichte kettingkast (of riemaandrijving)
  • Naafversnelling, 3 of 8 versnellingen
  • Naafdynamo voorlicht
  • Rollerbrakes of v-brakes (als v-brakes, kwaliteit)
  • Spatborden
  • Geen voorvering of zadelvering
  • Niet het model opafiets, geen dubbele horizontale stang

Zou mooi zijn, hoeft niet

  • Naafdynamo achterlicht, terwijl het achterlicht even blijft branden als je stil staat :slight_smile:

Kandidaten, tot nu
Nieuw

  • Batavus Fonk 3
  • Gazelle Esprit C3
  • Pegasus Lucca 3

Tweedehands

  • Sensa Treviso premium n8
  • Trek Dublin (liefst 5)

Keuzestress
Op zich lijken de Batavus, Gazelle en Pegasus prima fietsen, maar de Sensa en de Trek spreken mij meer aan. Echter vind die maar eens tweedehands, ergens in de buurt. En mogelijk zie ik nog allerlei mooie fietsen over het hoofd. Kwaliteit staat bij mij voorop, wat niet wil zeggen dat ik weet of bovenstaande fietsen écht kwaliteit zijn…

Alle adviezen en tips zijn welkom. Waarvoor dank!

Een nieuwe fiets van kwaliteit voor €500,- vind je niet en inclusief je randvoorwaarden zijn zelfs voor meer geld onvindbaar. Zo kost riemaandrijving ruim €1000,-. Gebruikte fietsen zijn dan een aanrader. Naafdynamo’s leveren stroom veelal alleen voor voorlicht. Achterlicht is dan op batterij. Als je links hier vermeldt van geschikte gebruikte fietsen, kunnen we meekijken.

Oei. De categorie Fonk, Esprit en Lucca zijn geen goede fietsen? Ik was ervan uitgegaan dat ze betaalbaar zijn vanwege de montage van minder luxe onderdelen en dat het frame/de wielen van prima kwaliteit zijn.

Zit ik wel goed met de Treviso en de Dublin? Andere opties heb ik nog niet gevonden.

Zonder links en zonder eigen ervaring kan ik geen kwaliteits-oordeel vellen. Het ging om kwaliteit, toch? Jouw gebruik is meer dan 5000 km per jaar! Gewoon goed is iets anders. Voor kwaliteit kijk ik naar hogere prijsklassen. Anderen mogen er anders over denken. Of het spaakwerk goed is kan men niet zomaar, ook niet van een fotootje, beoordelen. Op een Pegasus (model?) heb ik op een fietsersbond testdag gereden. Vond ik heel zwaar trappen.
Van Batavus kan ik me hier op dit forum herinneren het niet sporende frame met Gates riemaandrijving. Zo’n blunder blijft je bij.

voor 500 euro kan je in de categorie degelijk alleen occasions kopen, en dan alleen de oudere modellen. In de categorie redelijk tot goed is er best wat te vinden, maar eveneens vooral (en dan jongere) occasions. Nieuw alleen bij internetwinkels schat ik zo in. Wat dan de kwaliteit is van een goedkopere fiets …
Algemeen advies: kijk bij de gerenommeerde fietsenmaker. Je krijgt goed advies, Je kunt proefrijden, de fiets wordt op jouw lichaam afgesteld en je krijgt meestal (enige) garantie.
Bijkomend voordeel: je werkt mee om het netwerk van “hulp bij noodgevallen” in stand te houden.

Als ik naar de lokale fietsenboer ga zal mij ongetwijfeld geadviseerd worden het budget te verhogen. Dat is voor mij geen optie. Maar niet geschoten is altijd mis, dus laat ik dat binnenkort toch eens doen!

Mag ik daarnaast een paar voorbeelden vragen van die oudere modellen, zodat ik ook mijn tweedehands zoektocht kan verbreden? En waar ik op moet letten? Zit ik met de Treviso en Dublin in de goede hoek?

En om mijzelf nog met wat extra kennis te wapenen; wat is het risico als ik zou kiezen voor een fiets als de Fonk/Esprit/Lucca? Het frame van deze fietsen is gemaakt van aluminium met tien jaar garantie, dus daar kan het risico niet zitten?

Het risico zit, bij een recht frame, altijd in de draaiende delen en de bediening daarvan, hoewel ik een alu frame van 3 jaar oud heb zien breken. Al heb je garantie, een nieuw gebit/gezicht krijg je er niet mee.

Een andere optie is je oude fiets opwaarderen, je schrijft dat je drie versnellingen hebt en ik vermoed dat dat een interne versnelling is.

Als je verder tevreden met die 3 versnellingen bent, een nieuw achterwiel met nieuwe versnellingsnaaf kan je voor rond de €100 kopen:

Als je een beetje handig bent, kan je zelf de vervanging doen.

Heb ik ook overwogen, alleen de spatborden zijn ook aan het roesten inmiddels. Ik kan het niet zelf dus met arbeidsloon is een andere fiets wellicht beter. Ik zal de fietsenmaker meteen vragen wat hij/zij ervan vindt.

SKS spatborden kunnen helemaal niet roesten en kosten bijna niets…: €30 -35 per paar.
De fietsenmaker zal alleen aan zijn eigen beurs denken.
Je budget is heilig, maar verder laat je alles aan de fietsenmakers beurs over. Dat zou ik omgekeerd aanpakken.

1 like