Aanschaf advies woon-werk verkeer


#7

Sjef, alvast bedankt! De fiets ziet er in eerste instantie goed uit. Echter heb ik nog een vraag m.b.t. het remsysteem. Verslijten V-brakes niet snel en wat zijn de voor- en nadelen ten opzichte van bijvoorbeeld een schijfrem. Of is het vervangen en afstellen van de blokjes een kinderspel?

De Scott Silence Evo 2018 spreekt me ook aan. Echter weet ik niet of deze nog leverbaar is. Kan hem nergens vinden.


#8

Remblokjes slijten alleen als je remt. Er zijn aardig wat kms voor nodig. In stadsverkeer slijten blokjes snel, ca 2 jaar voor de voorrem. 3 jaar achterremblokjes. Op langere tochten, zoals jouw woon/werk verkeer, nauwelijks. En ze zijn eenvoudig te vervangen.
Ik ben geen voorstander van schijfremmen. Dat mogen anderen doen. V-brakes remmen prima. Bij snelle en natte afdalingen zijn schijfremmen een voordeel. Het piepen en aanlopen krijg je erbij. En als het blokje versleten is, wat je niet kunt zien zonder demontage, dan remt het niet meer: metaal op metaal.
Scott fietsen/dealers zijn moeilijk te vinden.


#9

Oke, duidelijk verhaal! Bedankt!


#10

Welk maat frame raden jullie me aan (1.76 meter)


#11

Een maat aangeven is erg lastig. Ik twijfel tussen 52 en 55 en daarbij kijk ik met name naar de horizontale lengte van de bovenbuis en de vorm van het stuur. Zelf passen is sterk aanbevolen, want alle fietsmerken hanteren een ander maatsysteem. Ook loopt de lengte van ledematen ver uiteen. Ik ben 1m71 met hele lange benen en dan dus een kort bovenlijf. Ik zou kiezen voor 52cm.


#12

Oke, dus een kleiner maatje is beter dan een te grote. Passen zal ik zeker doen. Toch knaagt het volgende nog aan me:

Is juist een racefiets voor mijn afstand niet handiger? Aangezien het toch een stuk fietsen is, ben ik ook een stuk eerder thuis. Echter is de comfort iets minder dan bij een fitness fiets. Op het werk ben ik in gelegenheid om te douchen, zweten zal ik zeker doen.

Graag zou ik ook advies over alternatieve merken willen. Waarom de 1 boven de ander?
Welke merken zijn goed en hebben zich bewezen en welke zeker niet doen?

Enig advies? Wat zouden jullie doen?
Luxe probleem


#13

Een racefiets is zeker een voordeel voor deze afstand en ook gewoon sneller. De luchtweerstand is een stuk minder. Maar dan wel zonder wapperende kleren. Dus een strak fietstenue en klikpedalen. Tegenwoordig passen er op de meeste racefietsen ook 28mm banden. De tijd van 22-23 mm dikke banden die je op 8 bar moet rijden is definitief voorbij. 28mm banden kun je op 5 bar of iets meer rijden. Het is ondoenlijk om over alle fietsmerken te schrijven. Een fiets bestaat uit een frame, wielen en aandrijfcomponenten. Frame draagt de naam van het merk. Wielen worden soms wel in eigen beheer gespaakt, maar kan ook ingekocht. De aandrijfcomponenten zijn nog altijd meest van Shimano. Die hebben ook veel kwaliteitsniveau’s. Google eens op Shimano groepen. Voor jouw doel is een tweevoudig crankstel voldoende en de Shimano 105 groep met compact crankstel (thans min of meer standaard) gewoon prima. Duurder is nergens voor nodig. Is ook veel keuze in. Mijn advies: neem een alu frame. Daar hoort standaard een carbon vork bij. Ik heb meer dan 20 jaar ervaring met racefietsen. Zelf rijd ik inmiddels hybrides en mountainbikes. Maar werk op verzoek van mijn kinderen, vrienden en aanverwanten aan racefietsen. Is er geen wielerzaak in Berg? Ga eens kijken of anders in Vlodrop, Damen dacht ik. Voor €1500,- kun je heel mooie en goede racefiets kopen. Als je specifiek advies nodig hebt, kun je dat hier vragen. Er is ook een druk Forum van Fiets Magazine.
Als voorbeeld voeg ik een link toe, vanwege de vele info en mooie foto’s van Canyon (D en is alleen online te koop):


#14

35 kilometer fietsen enkele reis is een flink stuk maar te doen, twee van mijn collega doen dat ook één a twee keer per week.

Voordat je een nieuwe fiets koopt, zou ik het eerst eens doen op je huidige fiets, een nieuwe fiets geeft je niet (lang) de “drive” vaker te gaan fietsen. Ook zou ik eens een tussenvorm proberen, met de fiets naar Roermond of Echt, daar de trein via Sittard naar Heerlen en de laatste kilometer op de fiets naar APG, in eerste instantie met een OV-fiets en als het bevalt met een eigen stationsfiets.

Geen bagagedrager, wel spatborden? Hoe neem je je bagage mee, een rugzak op de fiets vindt ik persoonlijk niets.


#15

Hoi @MikeRZ,

Ik snap je bezorgdheid. Ik fiets vaker met mijn huidige fiets naar Roermond. Echter is mijn huidige fiets ook aan vervanging toe. Het is een hele oude Gazelle met een leren kettingkast, geen versnellingen en een terugtrap rem. Niet een ideale fiets om met een kinderzitje of met het gezin te fietsen.

De dag als ik naar het werk zal fietsen zal ik mijn douche spullen en kleren al op het werk hebben liggen. In principe zal ik niets mee hoeven te nemen.


#16

Dat wordt een heel grote vooruitgang! :grinning:

Als @fifikus op zo’n 8,5kg racefiets stapt, wil hij er nooit meer af!


#17

Ik heb ook zo’n Gazelle herenfiets, wel ruim 10 jaar ouder. Ik heb er drie gehad. Eentje woog 23kg, gebruikt voor woon-werk verkeer. Ze zijn niet op gang te krijgen en eenmaal op tempo blijven ze rollen. Met enkel de terugtraprem (remnaaf) moet je lang te voren besluiten of je gaat remmen.
Het materiaal van de kettingkast is natuurlijk geen leer, maar lakdoek. Nog altijd te koop.
Is nu toegetreden tot de fiets-oldtimers.

Dit is een Gazelle herenfiets zoals ze in de jaren vijftig gemaakt werden. Hij wordt nauwelijks gebruikt, zoals te zien is. De fiets is een erfstuk van een overleden oom en daarbij heeft de fiets tweemaal enkele weken in de Maas gestaan tot halverwege. De fiets stond gewoon thuis in de stal, maar de Maas kwam zowel in '93 als in '95 tot in de stal. Door goed gesmeerde naven en trapas wist de Maas geen echte schade aan te richten.


#18

Okay, helemaal verkeerde inschatting gemaakt :wink:

Denk je je huidige fiets te blijven gebruiken voor kleine boodschappen en fietsen met het gezin? Zo niet dan is misschien toch een sportieve hybride fiets een beter idee.

Ja, een racefiets is sneller maar de keren dat ik naar mijn werk fiets (65 km, alleen heen of terug) kies ik toch niet voor de racefiets omdat de “gewone” fiets comfortabeler en veiliger rijdt en ik het in normale kleding doe.

Het je al een idee waar je de fiets zou willen kopen? Als het bij een lokale fietsenmaker is dan heb je vaak te maken met een beperkt assortiment. Wel handiger wat betreft onderhoud.

Wat betreft fietsen vindt ik de aanbeveling van @Sjef een goede, het enige jammere vindt ik het veel te rechte stuur en het ontbreken van meer ergonomische handvatten. Dat is niet al te moeilijk zelf te verhelpen, maar een stuur met meer “back sweep” komt dichterbij dus mocht je dat willen, overweeg dan een iets langere (meer reach) fiets te kopen.

Vergelijkbare fietsen als de Stevens worden gemaakt door Cube en Kalkhoff maar dan met schijfremmen. Opmerkelijk genoeg allemaal Duitse merken, dus misschien bij een fietsenmaker net over de grens?


#19

Van Cube zijn er heel veel dealers, ook in Midden-Limburg.


#20

Heren, aller eerst bedankt voor jullie advies. Het helpt me enorm in het maken van een keuze. Ik heb dit weekend er goed over nagedacht en mijn keuze is gevallen voor een hybride fiets. Deze ga ik tenslotte vaker gebruiken dan een racefiets en wat @MikeRZ al aangeeft m.b.t. comfort en vooral veiligheid heeft dit hogere prioriteit dan tijdsbesparing. Mijn “oldtimer” houd ik wel nog gewoon. Is geen erfstuk, maar kan nog goed van pas komen als ik naar de kroeg ga :wink:

Ik heb nog geen idee waar ik de fiets ga halen. Maar er zijn inderdaad genoeg fietsen- makers/winkels in de buurt. Mijn voorkeur gaat daar ook naar uit en ben niet van plan om online te bestellen. Ik wil er eerst op zitten en een test rit maken.

@MikeRZ heb je toevallig een voorbeeld van een stuur met een “back sweep”? Bedoel je daarmee een stuur van een racefiets? Is een fiets met een langere reach een groter model? Of zijn het bepaalde merken die daar rekening mee kunnen houden, zodat het stuur meer naar voren staat c.q. een langere fiets? Kan dit bijvoorbeeld bij de Stevens City Flight Luxe ook aangepast worden? En wat betreft de schijfremmen, niet doen of…?

Groet, Philipp


#21

Weliswaar voor mijn beurt, maar toch maar: meer sweepback is meer buiging naar achteren, in mijn voorbeeld een buiging van 12º: (de stevens heeft 9º). Stuur en stuurpen zijn twee delen, zijn eenvoudig om te wisselen (dus niet een geheel zoals bij je opafiets). Een fiets met met meer reach is bij hetzelfde model fiets inderdaad een grotere maat frame, maar kan bij een ander merk anders uitpakken. Er is geen universeel maatsysteem. Stuur verder naar voren, vanwege de sweepback, is eenvoudig te realiseren door een langere stuurpen te gebruiken, denk dan aan 10-20mm langer. Zijn verkrijgbaar van 50-130mm per 10mm. Ook verkrijgbaar omhoog gebogen en zelfs verstelbaar.

Zo ziet dat uit op mijn net voltooide vakantiefiets: bar ends zijn extra, voor meer handposities.


#22

Prima uitleg @Sjef!

Mijn voorkeur gaat uit naar sturen met nog wat meer backsweep, meer iets als 30 a 40°, zie ook hier.

Z’n hoek is naar mijn idee een meer natuurlijke positie, bij rechte sturen merk ik dat ik veel druk rechts onder op mijn handen komt.

Ja, als je nieuwe fiets een korte stuurpen heeft, dan kan daar makkelijk 10-20mm bij maar:

  • Door een stuur met meer backsweep komt je stuur misschien wel verder dichterbij
  • Als de stuurpen al 80 mm is, dan kan je nog naar 110 mm maar het stuurgedrag veranderd wel iets en verder kan je eigenlijk niet.

Vandaar mijn aanbeveling om na te denken over wat voor stuur je wilt en ten op zichtte van wat er op de fiets zit. Een stuurpen kan ook korter :wink:

Schijfremmen… Mijn voorkeur gaat uit naar hydraulische velgremmen (Magura) en Nov. 2017 had je daar nog redelijke keuze in maar tegenwoordig heb je die keuze bijna niet meer en is het schijfrem wat de klok slaat.

Ik heb zelf ook een fiets met schijfremmen en nieuw remmen ze perfect. Na verloop van tijd heb je echter kans dat ze gaan piepen of krijsen en dat de remkracht minder wordt waarschijnlijk omdat de schijven vuil worden of misschien omdat er wat lucht in de leiding komt. Die nadelen heb ik niet bij hydraulische velgremmen nog niet gezien. Ik ga niet zover als @Sjef dat ik V-brakes een betere keus vindt dan hydraulische schijfremmen, maar dat is persoonlijk.


#23

Bedankt heren voor de duidelijke uitleg! Ik ga vanmiddag in mijn pauze naar Bikenation in Landgraaf. Kijken wat ze daar hebben en me adviseren. Ik ga in ieder geval voor het volgende:

  • Een Hybride fiets
  • Riemaandrijving
  • Naaf versnelling (Alfine 8 of Nexus 8)

Wat vinden jullie van deze:


#24

Opletpunt: Alfine 8 is qua binnenwerk gelijk aan Nexus 8 PREMIUM. Dat is belangrijk verschil in lagering: kogel- of rollagers i.p.v. glijlagers. Bij de Trek staat daar niets over vermeld.
Dat veerelement in het balhoofd van de Koga zou ik vermijden. @MikeRZ kan je daar meer over zeggen.
Oh, Bikenation is toevallig dezelfde winkel waar een van mijn zoons zo’n Stevens City Flight heeft besteld. Let wel: in december 2018 besteld; levering in week 23 dit jaar! Weet je dat alvast! :wink:


#25

Ik heb zojuist een testrit gemaakt met de Koga F3 6.0. Hierbij heb ik gevraagd naar de kwaliteit van de schokdemper. Hier hebben hun nog geen klachten over gehad en zijn zelf daar ook zeer tevreden over. Het model wat ze daar hadden (maat 54) past perfect voor mij. Dat is dus mooi meegenomen.

De testrit was een genot en het fietst heerlijk. Heb flink snelheid kunnen maken. Persoonlijk vind ik de Alfine 11 op de lichtste versnelling te licht om mee weg te fietsen. Maar een flinke heuvel kun je er inderdaad makkelijk mee halen. Ik slaap er een nachtje over, maar de fiets bevalt me zeer goed.

Graag wil ik weten wat @MikeRZ over de schokdemper te vertellen heeft. Niet dat ik straks spijt zal krijgen.


#26

De voorvorkschokdemper heeft als naam Feathershock

Ooit al iets over geschreven en kort gezegd, (veel) liever brede banden.

Een uitgebreidere mening kan je vinden onder het kopje Vering? Doemaarnie… in deze review.

Wat ik er nog aan kan toevoegen is dat de Feathershock bijzonder moeilijk te onderhouden is en het laten vervangen een klein fortuin kost.