Aanschaf elektrische fiets cube of ktm

Hallo,

Ik zoek voor mijn woon/werk verkeer (10km) een elektrische fiets. Ik ben 1,98 cm en rond de 92 kilo, ik heb een budget van Max €3000.

Ik ben bij 2 fietsenwinkels geweest en die kwamen met de volgende fietsen:

De cube Katamundu hybrid pro 500

€2699

En de ktm macina sport 510

€2850

Wat zijn jullie ervaringen met deze merken? Of hebben jullie nog andere aanbevelingen?

Het grootste verschil is de Max framemaat cube 62 en ktm 60. Verder zijn ze in mijn ogen redelijk gelijk. Nu neig ik naar de cube vanwege de prijs en de framemaat. Maar ik zit ook goed op de ktm. Ik ben benieuwd naar jullie advies en ervaring.

Zoek eens via de zoekfunctie (het vergrootglas rechtsboven) naar soortgelijke vragen. Er zijn er velen. Van de Ktm minder, denk ik.
De framemaat zegt heel weinig. De pasvorm is voor iedere persoon het belangrijkste. Proefrit dus. Lees ook de adviezen van Testkees over het aanbevolen motortype.

Bedankt voor je reactie. Ik heb idd al het een en ander gelezen over cube. Ik ben meer op zoek naar ervaringen met beide merken zoals Bouwkwaliteit e.d. Ktm is toch een relatief nieuw merk in Nederland.

Ik zoek even naar het artikel over de ondersteuning. Bedankt.

Zo’n fiets met derailleur en sportieve zithouding is niet de meest logische keuze voor dagelijkse woonwerkritjes van enkele reis 10 km met ondersteuning. Waarom wil je geen fiets met naaf en tandriem of dichte kettingkast.

Ik wil zelf graag een sportief model en niet zo’n “ouderwets” model.

Op de zithouding na, waarom zou je dit niet adviseren? En heb je fietsen die je wel zou adviseren?

De belangrijkste redened dat op mountainbikes en racefietsen derailleurs zitten is omdat het rendement iets hoger is dan bij versnellingsnaven, de stapjes tussen de versnellingen kleiner kunnen, de lichtste versnelling veel lichter kan en het bereik groter kan. Nadeel is dat het snel slijt, kwetsbaar is, vies wordt (vooral door regen en pekel) en meer onderhoud vraagt. De voordelen spelen bij woonwerk fietsen met ondersteuning geen rol terwijl je juist wel de nadelen hebt omdat je ook bij slecht weer wilt fietsen (denk ik).

Een voorbeeld is bv https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/dinsdag-e-go®-exclusive#BE500635
Maar het is wel een beetje zoeken naar een betaalbaar model met tandriem en moderne uitstraling.

Of kan ik beter voor een fiets zonder ondersteuning gaan? Heb afgelopen jaar ook wel met gemak op een stadsfiets gefietst zonder ondersteuning.

Maar ben toe aan een nieuwe fiets en dacht Dat elektrisch wel handig is maar niet echt nodig. Is de cube travel pro 2020 beter geschikt?

Ha, dat kan natuurlijk ook. 10km (half uurtje fietsen) is nou niet een afstand om echt van te schrikken. Zie

Er is op dit forum al vrij veel discussie gevoerd over het type fietsen zoals de Cube.