Aanschaf fiets (meerdere keuzes)

Ik heb op het moment een 3-tal fietsen op het hoog. Elk met verschillende voor- en nadelen.

Het gat om de volgende fietsen:

https://www.fietsenwinkel.nl/cube-touring-2019-heren
Voordelen: 24 versnellingen, voorvering, sportief, mooi uiterlijk
Nadelen: open kettingkast (veel onderhoud), geen slot, normale ketting

Voordelen: 27 versnellingen, sportief, mooi en stevig uiterlijk, standaard slot
Nadelen: Opening kettingkast (veel onderhoud), normale ketting, iets duurder dan de Cube Touring

https://www.fietsenwinkel.nl/cortina-mozzo-n8-2018-heren
Voordelen: Riemaandrijving (dus minder onderhoud en steviger dan ketting), mooi en stijlvol uiterlijk, 8 versnellingen, standaard slot gemonteerd, usb aansluiting met powerbank :wink:
Nadelen: Minder versnellingen (niet een al te groot probleem), geen vering (geen idee of dit echt een probleem is), erg prijzig

Ik ga de fiets vooral gebruiken voor woon- werkverkeer. Dit zal zo’n 6 - 10km per dag zijn. Ook gebruik ik de fiets voor af en toe wat boodschappen. Af en toe een klein tochtje maken is ook wel leuk, maar niet persé benodigd.

Voor welke zouden jullie gaan? Een eventuele betere aanbeveling stel ik ook op prijs.

Prima opsomming van de mogelijkheden en de voor- en nadelen, weinig aan toe te voegen.

Als je onderhoud een punt vind (en dat zouden meer mensen moeten doen ;-)) en je niet alleen een mooi weer fietser bent, dan is een riem een goed idee maar ook een dichte kettingkast.

Helaas lijkt bij een dichte kettingkast ook rollerbrakes te horen (bijv. de Batavus Wayz 8) en dat is weer minder.

De Cortina Mozzo is de goedkoopste fiets met riem en Nexus-8 die ik ken en lijkt me geen slechte keuze. Andere alternatieven zijn toch vaak z’n € 200 duurder.

Met een Nexus-8 heb ik nog nooit, in Nederland, versnellingen gemist. Ook een keer het noordelijke deel van de Reitsemaroute naar Rome mee gereden en dat ging ook goed op een hellinktje in Duitsland na dat bijna te stijl was.

Om met de laatste te beginnen: de Mozzo; uit een ander topic hier kun je opmaken dat aan de verkrijgbaarheid van dat model haken en ogen zitten. Vering/verende elementen slokken je trapenergie op en dempen doen ze niet. Het zijn gewoon spiraalveren. Dikke banden zijn voor comfort het beste.
De Cube heeft als schakelmateriaal het goedkoopste van het goedkoopste: Shimano Tourney. Een afrader.
De Zonar biedt wat mij betreft het meeste waar voor zijn geld, al zijn schijfremmen een beetje overkill.
Overigens vind ik dat het onderhoud van een fiets met kettingscherm (half open dus) best meevalt, mits de fiets niet dag en nacht buiten staat. De ketting in een gesloten kettingkast verslijt ook en onderhoud/smering is dan erg lastig/duur en blijft dan achterwege. De ketting is het eerste onderdeel dat verslijt, al denken velen van niet.

Ik zag inderdaad dat er bij de meeste webshops een lange levertijd is voor de Mozzo, maar had er één gevonden waar dit binnen 2 weken kan, dat is nog wel te doen.

Uit welk oogpunt zou je de Zonar verkiezen boven de Mozzo? De Mozzo lijkt mij namelijk een stuk onderhoudsvriendelijker. De Zonar mag dan wel meer versnellingen hebben en dergelijke, maar zou dit handig zijn waar ik de fiets voor gebruik en vooral op Nederlandse wegen?

In vlak Nederland heb je inderdaad geen derailleur nodig. Waar ik woon (Zuid-Limburg) wel. Over de nieuwere Gates riemen doen nogal wat ongunstige berichten de ronde. Slijtage zou niet veel beter zijn dan een ketting. En zo’n CDX-riem kost al gauw €90,-. Een goede ketting kost €12,-. Aangezien ik via mijn beide zonen al acht jaar ervaring hebt met de CDC riemen -die het eeuwig leven lijken te hebben-, houd ik me op de vlakte over de nieuwere varianten CDX en CDN. @MikeRZ is op dat punt ervaringsdeskundige en is er zeer over te spreken. De CDC riem is uit productie.
Het onderhoud aan een derailleursysteem is zeer simpel. Het achterwiel is er in een minuut uit, dat kun je vergeten bij een gesloten kettingkast, laat staan dat je zelf de versnellingsnaaf kunt servicen. Misschien minder onderhoud, maar heel wat duurder.

Wat betreft de slijtage van riemen en bijbehorende tandwielen (ik begrijp dat die vaak eerder op zijn) ben ik het met @Sjef eens dat CDC prima is/was, CDX is naar mijn idee goed en CDN Urban (zoals gebuikt op alle recente fietsen met riem en een prijs < € 1200) is wat mij betreft nog niet heel veel over te zeggen, daarvoor is het te kort op de markt.

Over de Cortina Mozzo heb ik al iets geschreven:

Voor meer overwegingen zie de link naar het “Cube Travel Pro of Kathmandu?” topic daar.

Ik lees overal dat de Mozzo juist een Continental beltdrive heeft? Of is dit onjuiste informatie?

Overigens zijn de meningen erg verdeeld over de CDX Gates belts. De één geeft aan al 30.000 kilometer met de belt te hebben gereden en de ander geeft aan dat de belt net zo snel slijt als een normale ketting. Ik denk dat het vooral eraan ligt hoe je ermee omgaat en hoeveel je het gebruikt. Een kwestie van persoonlijke ervaring.

Als het een nieuwe fiets is is die haast onmogelijk, Continental is April dit jaar gestopt met leveren:

Zeker, ook voor een riem geldt, net als voor een ketting, dat de levensduur wordt bepaald door de omstandigheden.

Toch zou je haast gaan denken dat de omstandigheden in Nederland, met een “high silica content” (zie hier) extra nadelig zijn voor een riem. Daar geloof ik helemaal niets van, het is veel meer dat Nederlanders het hele jaar door fietsen en dat de riem vroeg redelijk populair was in Nederland.

Een bericht is gesplitst naar een nieuw topic: Aanschaf e-bike

Ik vind het moeilijk om op deze discussie in te haken.
Een vraag over de meest geschikte fiets wordt altijd gesteld door mensen die kunnen kiezen uit heel veel fietsen.
De vraag wordt nooit gesteld. althans in dit forum, door iemand die kleiner dan gemiddeld is, of een bewegingsbeperking heeft.

Deze mensen hebben nauwelijks iets te kiezen.
Maar worden, zo is mijn ervaring, in hun zoektocht naar een passende fiets ook niet gesteund door de lokale fietsenmaker.
Ik zou graag begrijpen waarom gemiddelde mensen wel behoefte aan ondersteuning bij hun keuze, en mensen die afwijken van het gemiddelde niet.