Aanschaf fiets - recreatief gebruik

Beste forumleden,

Ook ik ben op zoek naar een nieuwe fiets. Ik fiets niet naar werk, het is echt voornamelijk voor af en toe, wat boodschapjes, kleine tochtjes met een peuter achterop, boodschappen etc. In ieder geval wil ik een fiets die licht is en licht fietst.
Ik had mijn zinnen gezet op nexus/alfine 8, maar nu twijfel ik toch weer over derailleur, het onderhoud daarvan kan ik zelf, hoewel ik niet altijd tijd heb.
Ook liever (hydraulische) velgremmen ipv schijfremmen, nav de topics die ik al gelezen heb.

Belt vind ik een leuke techniek, maar dan liever wel een Gates CDX. Of gewoon de oldschool ketting.

Ik wil een fiets van goede kwaliteit, heb een voorkeur voor de Duitse merken.

Mijn budget is rond de 1000 euro

Had deze op het oog:

https://kokfietsen.nl/vsf-fahrradmanufactur-belt-lite

Wellicht een beetje overkill voor waar ik m voor gebruik.

Of de Koga F3

Ben benieuwd naar jullie mening en advies

Beide mooie fietsen qua uitrusting alhoewel ik de chainglider van de Koga minder vindt, maar die kan er vanaf.

Zo te lezen is de fiets niet echt een “elk weer fiets” of meer een “mooi weer fiets” en dan is een ketting ook prima, zeker als je het onderhoud zelf kan doen.

VSF maakt, vind ik, mooie fietsen, meer binnen je budget is er bijv. de VSF Fahrradmanufactur T-300 en de Vsf Fahradmanufaktur - T-100.

De Koga heeft wel feathershock voorvering en hoewel dat niet slecht klinkt heb ik er slechte ervaringen mee, vreemd veergedrag, wat speling en erg moeilijk/duur te onderhouden. De inruilwaarde van Koga’s is over het algemeen wel goed.

Lichte fiets en licht fietsen: dan denk ik toch aan een fiets met derailleur. Temeer omdat het gaat over min of meer mooi weer gebruik. Ook wordt, vind ik, de hoeveelheid onderhoud aan een derailleurfiets erg overdreven. Er gaan echt wel weken voorbij dat er niet naar om hoeft te kijken. Essentie is dat je fiets niet is uitgerust met el cheapo onderdelen. Daar kun je bij de aanschaf op letten. En niet buiten laten overnachten.
Stevens geeft veel waar voor het geld:
https://www.stevensbikes.de/2019/index.php?bik_id=112&cou=NL&lang=nl_NL Met Deore kwaliteit onderdelen.
Of in Nederland gemaakt door Sensa:
https://www.sensabikes.com/bikes/trekking/580/superlite-v27-gent?c=20 Ook een aandrijving met Deore componenten.

Beste Sjef en MikeRZ, bedankt voor jullie snelle reacties. Dacht altijd dat Shimano Deore de “standaard” uitvoering was.

Ga zeker nog even naar Stevens kijken. Zit er nog veel verschil tussen v-brakes en hydraulische velgremmen?

Ook vroeg ik me af of een het uitmaakt hoe “licht” de fiets is, qua stabiliteit voor een kinderzitje achterop?

Deore componenten worden gezien als min of meer van een basiskwaliteit. Maar fietsfabrikanten hebben daar geen boodschap aan. Steeds vaker worden ook lagere groepen, als Acera en Altus gemonteerd. Al is Alivio, tussen Acera en Deore, ook nog van behoorlijke kwaliteit. Door Shimano wordt gesteld dat de lagere groepen inmiddels zijn opgewaardeerd.
Maguraremmen zijn nog prettiger om te remmen en beter dan gewone V-brakes. Ze blokkeren niet en zijn prima te doseren. Een fiets geschikt voor V-brakes is ook geschikt voor Magura’s. Kan altijd nog.
Mijn advies is een kinderzitje kiezen dat je klemt om de zitbuis en om de staande achtervork, zoals van Bobike. De kleine dragertjes van veel fietsen zijn daarvoor niet geschikt. Het gewicht van de fiets speelt geen rol bij een zware last achterop, wel de stijfheid van het frame.

Ik zelfs vind deze “Lite” fietsen niet z’n succes, inderdaad een (te) lichte bagagedrager en je kan inderdaad de V-brakes wel weer vervangen door Magura’s maar dan ben je wel z’n €120 kwijt.

De VSF T-100 heeft wel een normale bagagedrager en Magura remmen en is niet duurder. Wel is de fiets zwaarder (16 kg) maar zo belangrijk is gewicht wat mij betreft ook niet, zeker als er bijv. meer degelijkheid tegenover staat. Ook een pluspunt wat mij betreft, er lijken brede banden op te zitten, 47 mm brede Schwalbe Citizens.

Ik denk aan aanschaf van een Giant Ultimo 1 gts. Voldoet aan eisenpakket…Prijs €950,- Iemand ervaring met deze fiets?

Nee, geen ervaring met een Giant Ultimo 1 gts, wel met enkele specifieke onderdelen:

  • Rollerbrake remmen zijn vrij onderhoudsvrij (je moet ze af en toe smeren) maar als je ze echt moet onderhouden is het niet makkelijk. Ook remmen Rollerbrakes altijd een beetje
  • Voorvering klinkt goed maar zal waarschijnlijk het minst lang mee gaan en dit soort goedkopere vering levert weinig extra comfort op, beter brede banden.
  • Zelfde voor de verende zadelpen, een wat duurdere met een parallellogram zoals de Suntour NCX SP12 is een betere keus als je toch vering wilt.
  • Ingebouwde dynamo is een voordeel
  • Een Nexus-8 versnellingsnaaf is een goede keuze
  • Een gesloten kettingkast zorgt ervoor dat de ketting beduidend langer mee gaat. Als dan alsnog de ketting moet vervangen is het moeilijker
  • Ik vindt 19 kg aan de zware kant

Dank je voor de info. Ik ga hier even goed over nadenken. Hij reed wel erg fijn, leek lichter te rijden dan de gazelle chamonix c8. DIe heeft een enkele veer in ballenhoofd, wat ik er erg goedkoop uit vind zien.

Hi allen,

Nogmaals bedankt voor alle tips.
Uiteindelijk is het de Stevens Randonneur disc 2019 geworden.
Heb hem net binnen en ben erg tevreden

Bedankt voor de terugmelding, altijd fijn.

Mooie fiets, niet al te zwaar en prima uitgerust.

Ik heb vandaag een Giant Ultimo 1 gts besteld. Gewoon in de winkel. Prima adviezen en een uitstekende inruilwaarde voor de oude fiets. Ondanks mij kleine maat een zeer korte levertijd. Allen dank voor alle info!