Aanschaf fiets voor dagtochten

Hallo

ik ben op zoek naar een fiets om langere dagtochten mee te maken.

Ik heb zelf een beetje gezocht en kwam deze twee tegen:

• Gazelle Marco Polo Urban
  • Cube Travel Pro

Het voordeel van een riem lijkt mij wel geruisloos rijden en (bijna) geen onderhoud.
Mijn budget zit rond de 1200, overjarig model geen probleem.

Ik zou graag gebruik maken van de kennis in dit forum.
Heeft iemand tips op welke fietsen ik eens een proefrit zou kunnen maken? Welke fietsen mee te nemen in mijn keuze.

Dank
Ron

In de prijsklasse waar je zit worden eigenlijk niet meer slechte fietsen gemaakt en de verschillen zijn klein, in dit geval, de Gazelle Marco Polo Urban heeft een Alfine-8 in plaats van een Nexus-8 en de Cube Travel Pro heeft brede banden waar de met 35 mm smalle banden heeft. Wie eenmaal brede banden heeft gehad wil niet anders meer :wink:

De Alfine-8 in plaats van de Nexus-8 is nauwelijks een voordeel en zeker niet de €200 extra die de Gazelle kost waard.

Ik zelf heb een Cube Travel Pro inmiddels 5 jaar dus je kan raden waar mijn voorkeur naar toe gaat. Ik zou wel het rechte stuur vervangen door ééntje met meer backsweep, maar dat geldt nog meer voor de Gazelle.

Er is op dit forum er genoeg over de Cube Travel Pro geschreven maar mocht je specifieke vragen hebben dan hoor ik het graag.

Dank @MikeRZ

Ik zie wel dat er op de Cube geen slot en geen pedalen zitten. Welke pedalen heb jij er op gezet?
En een stuur met meer backsweep zodat je wat minder naar voren hangt? Zijn die sturen duur? Welke heb jij?

Dat was me niet opgevallen, maar prima wat mij betreft dat er geen pedalen opzitten dan kan je zelf kiezen, dat hadden ze ook voor het stuur moeten doen :wink:

Ik ga altijd voor pedalen met een groot oppervlakte, i.e “platformpedalen” maar dan zonder scherpe pinnen, ik heb er nu deze op zitten:

Wat stuur betreft heb ik gekozen voor een Ergotec M-Bar omdat ik juist graag een sportievere houding heb maar als je liever iets rechter op zit zou ik iets kiezen als de Climber Handlebar, met 41mm “rise” (hoeveel het stuur omhoog komt) en 38° backsweep, te koop voor €24.

Voor het slot heb je wel een versie nodig voor brede banden, ik heb gekozen voor Trelock RS 453 Balloon ringslot.

Aanvullend op wat @MikeRZ stelt is een te recht stuur (“type bezemsteel”) fnuikend voor je polsen. Zeker bij langere tochten een ramp. Onbegrijpelijk dat zoveel fabrikanten kiezen voor zo’n bezemsteel. Zal wel een kwestie van paar centen zijn.

Die Climber Handlebar verkopen ze bij Cube zelf? Zie trouwens alleen 40 rise staan

Nee, de fabrikant is Ergotec, heeft niets met Cube te maken. Klik maar eens op “retailer search”, dan vind je er genoeg in Nederland, wellicht ook bij jou in de buurt. Hou er rekening mee dat sturen besteld moeten worden en dat de prijzen hoger zijn dan op de site van Ergotec.

Een vrijwel gelijkwaardige stuurbocht vind je hier en voor nog aardig wat minder centen ook. Ik heb zelf prima ervaring met diverse producten van Procraft en dat al jaren:

1 like

kun je hiermee verder?

Dank voor je antwoord @Sjef. Ik ben nog eens verder gaan kijken en kwam ergens een Gudereit fiets tegen. Daar hadden ze ook een Cube Travel. Maar wat een verschil tussen die twee. Persoonlijk vind ik die Gudereit veel lekkerder fietsen

Ik kende het merk niet.
Maar De Vakantiefietser heeft weinig goeds te melden.

1 like

@avelo , die “kritiek” komt uit 2015.

De laatste reactie uit 2018, en hoewel van fans van het merk, hun opmerkingen geven een ander beeld.

Hoe het merk er heden ten dage voorstaat weet ik niet maar strijden tegen vooroordelen vergt een lange adem. ‘De vakantiefietser’ heeft nogal wat terechte en/of onterechte (voor)oordelen. Het vervelende is echter dat er nogal wat mensen zijn die deze “autoriteit” blindelings vertrouwen, en dus ook de “oordelen”, ook al komen die uit een grijs verleden en zijn ze sindsdien nooit meer getoetst en/of bijgesteld.

Een fiets moet lekker rijden, dus goed dat je de test hebt gedaan. Ik zou ook eens proberen uit te vinden waar dat groter verschil vandaan komt.

• Als de geometrie van een fiets anders is, dat is aan te passen of te verhelpen met een andere maat
  • Als het rijgedrag anders? Harder opgepompte banden voelen sneller maar zijn dat bijna nooit
  • Is het stuurgedrag anders? Daar valt weinig aan te doen