Aanschaf fiets woon- werk 23 km

Goedemiddag.
Ik heb een nieuwe werkplek, op 23 km van mijn huis. Ik wil graag gaan fietsen. Ik heb het al enkele keren op de elektrische fiets van mijn moeder gefietst. Dan red ik het prima binnen een uur. Echter ik wil het graag op ‘eigen kracht’ gaan doen. Dat lukt mij niet op mijn zware gazelle moederfiets, dus ik wil graag een nieuwe fiets aanschaffen. Ik moet wel mijn laptop, schone kleding en lunch mee kunnen nemen.
Ik heb bij de fietsenmaker om de hoek de cube touring EXC bekeken. Dat fietste prima.
Ik heb me daarna eens verdiept in de cube fietsen. Ik zag dat er ook een cube touring pro, en cube touring bestaan. Telkens 100 euro goedkoper. Ik vraag mij af hoe groot het verschil dan zal zijn. Ik zag ook dat er cube travel bestaan. Ik vraag me af wat voor mij een betere keus zal zijn. Hoe maak ik de verstandigste keuze?
Alvast heel erg bedankt

Behalve de Cube Touring (Pro/EXC) heeft Cube nog (veel) meer opties waaronder:

Het lijkt erop alsof je de fiets bij je fietsenmaker wil kopen (en dat is over het algemeen geen slecht idee) dus het is wel afhankelijk van wat je fietsenmaker kan/wil leveren.

Qua onderhoud (en het gebrek aan echt toegevoegd comfort) is een (goedkope) voorvork niet aan te bevelen, neem liever bredere banden.

Lees ook eens wat andere topics door bijv:

Verder zie ik dat onder dit topic ook nog “Aanbevolen topics” staan.

Het aanbod van fietsen is reuze maar zoals gezegd, wat kan de fietsenmaker leveren?

Advies van @MikeRZ +1
Een verschil van €200,- tussen €600 en €800 is niet uitsluitend te verklaren uit de gegevens over de uitrusting. Zo zijn de verschillen in de kwaliteit van de voorvorken mij onbekend en of er verschil is tussen de wielbouw is ook niet te beoordelen. Grappig is dat het goedkoopste model het minste weegt. Op zich heb je aan 3x8 versnellingen wel voldoende. En die 8v ketting gaat zeker langer mee dan een 10v ketting van het duurste model. Hoewel het niet meer wordt vermeld: houd er rekening mee dat je geen slot of pedalen krijgt.
Ten opzichte van 2018 wordt er nu een redelijke afmontage op de Touring geleverd en geen Tourney meer.
Conclusie: voor €700,- krijg je met de Cube Touring Pro naar mijn idee een goede fiets voor het doel. €100,-meer is niet nodig.

Goed plan trouwens om naar je werk te gaan fietsen, de makkelijkste manier om de dag goed te beginnen en de werkdag af te sluiten.

23 km binnen een uur met een gewone elektrische fiets is wel straf, een e-bike heeft een maximum snelheid van 25 km/h.

Die 25 km/h is ook haalbaar met een “gewone” fiets

Bedankt voor je uitleg, maar als ik het goed begrijp heeft de cube touring een goedkope voorvork? Is het dan beter een travel te nemen omdat deze geen verende voorvork heeft?

Het probleem met (goedkope) verende voorvorken is dat ze nauwelijks comfort toevoegen maar wel service gevoeliger zijn dus meer onderhoud vragen.

Ja, ik zou voor een fiets kiezen zonder verende voorvork.

Heb je ook al een speedpedelec getest?
Met een speedpedelec kun je die afstand in zo’n 46 minuten afleggen,
Echter mag je niet overal op het fietspad. en is een fietshelm verplicht (nta-8776)

Wat je ook kiest, maak in ieder geval een proefrit.