Ik twijfel over welke fiets ik moet aanschaffen om naar mijn werk te fietsen. Dat is 17km enkele reis en ik doe het nu op mijn loodzware Azor Heavy Duty. Oerbetrouwbare fiets, maar gaat traag.
Voor deze afstand is de racefiets (met omkleden etc) net teveel gedoe. Kortom: tijd voor een woon-werk fiets.
Na wat onderzoek kwam ik uit op een aantal mogelijkheden. De eisen: belt, sportieve zit, er moet een tasje op kunnen, soepel lopen. De longlist is ingedikt tot een shortlist, zie hieronder. Maar: ik kom er niet uit. Welke van deze 2 is de beste keus? En zie ik wellicht de perfecte fiets over het hoofd?
Trek L500. Gates belt, schijfremmen, Nexus 8. 1099 euro (pas januari leverbaar via fietsenmaker in de buurt)
Cube Travel SL. Gates, schijfremmen, Afline 8. 1199 euro (2017 model nog voor 1099 te krijgen - 12gobiking.nl). Past op deze fiets een ‘gewoon’ Axa Defender slot?
Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken!
Casper
Hallo Casper,
Ik wil je graag helpen, maar je zou mij en tevens alle anderen (het zijn er heel wat die meelezen!) helpen met de kopie van een link naar de betreffende fietsen. Er is steeds meer belangstelling voor fietsen met een schone Gates beltdrive.
Alvast vooraf: op bijna alle fietsen past een beugelslot. Er zijn verschillende maten verkrijgbaar. Overigens is een slot waarmee je de fiets aan de aarde vastmaakt veel beter!
In mijn advies heeft een perfecte fiets in elk geval geen schijfremmen, maar Magura remmen.
Beide prima fietsen zover ik kan zien, maar de Cube Travel SL is denk ik net iets beter in de vorm van een Shimano Alfine 8 ipv Shimano Nexus 8 en 42x622 banden zijn denk ik net iets breder dan 700X40C…
Ook al mocht de Cube geen busjes hebben om een ringslot te monteren dan kan je alsnog een ringslot monteren m.b.v. een AXA Defender flexibele bevestiging. Ik zou echter een ander slot dan de Axa Defender aanraden, het Axa Defender slot is zeker niet slecht maar veel te populair waardoor sommige dieven er zich in gaan specialiseren.
Ik heb heel weinig toe te voegen aan wat MikeRZ adviseert. Wel wijs ik erop dat het verschil tussen Alfine8 en Nexus 8 afhangt van het type Nexus 8. Dit is dus onduidelijk. Alfine 8 en Nexus Premium8 zijn op het uiterlijk na gelijk. Nexus 8 heeft glijlagers om het hele binnenwerk te lageren, terwijl de Premium versie alleen kogellagers heeft (hetgeen beter is).
In dezelfde prijsklasse met Magura remmen: Sensa Cintura.
Zorg wel dat de garantie ook de tandriem en de tandwielen voor en achter omvat, want de CDN riem heeft nog lang niet de reputatie van de originele CDC riem.
Kennelijk zijn ze voor 2018 over gestapt op schijfremmen. Een week geleden nog niet. De fietsindustrie wil ons koste wat kost aan de schijfremmen hebben.
De Cube heeft als plusje dat het achterlicht onder de drager zit en zo beter is afgeschermd bij bv stallingen.
De Trek een plusje vanwege de spatlap bij het voorwiel (maar had nog wel wat lager gemogen)
Naast het ringslot lijkt me een goed kettingslot extra aan te bevelen vanwege het voorwiel met uitvalnaaf.
Ja, opvallend dat veel fietsen met riemaandrijving tegenwoordig schijfremmen heeft. De fietsen met riem en zonder schijfremmen die ik nog kan vinden zijn:
Ik heb mijn Cube Travel SL nu een paar weken en ben zeer content ermee. Fietst heerlijk licht, muisstil door de riem. Verlichting is me echt meegevallen: het standaard lampje geeft een goeie lichtbundel. De schijfremmen (hoewel die hier kennelijk niet tot de favoriet gerekend worden), hebben veel bite en maken tot nu toe geen herrie.
Hij heeft inderdaad busjes voor een ringslotje. Ik heb de standaard defender aangevuld met een vouwslot dat op de busjes voor de 2e bidonhouder gemonteerd kon worden.
Overigens gekocht bij 12biking.com. Allemaal netjes afgeleverd.
Dank voor jullie adviezen!
Met de Azor was het 55 minuten. Nu een paar minuten minder: ongeveer 45. Voor het gevoel scheelt het stukken meer De Azor blijft vooralsnog de beste fiets die ik ooit had tot nu toe!
Mooi resultaat. Veel plezier met je nieuwe fiets. Ik heb ook eerst nog een ander merk geprobeerd maar kreeg last van mijn rug ivm de sportieve zit. Daarom terug naar de Azor. Ik rijd ook overwegend vlakke rechte beschutte stukken.
Cube maakt inderdaad hele fijne fietsjes.
Sinds vorig jaar heb ik een Cube Hyde als opvolger voor mijn oude Cannondale die me door heel Noord- en Centraal-Europa voerde.
Die had Magura HS33. UItstekende remmen. De Cube had van die Tektro schijfremmetjes.
Prima voor het normale huis- tuin en keukengebruik. Niet voor het zware werk. Ik heb hem een paar keer flink geknepen bij noodstops in afdalingen Die heb ik dus fijn geupgrade naar Magura MT5 remmen.
Enneuh… Magura schijfremmen zijn wel degelijk veel beter dan Magura velgremmen in dit geval