Aanschaf fiets

Momenteel ben ik op zoek naar een tweedehands damesfiets. De fiets zal worden gebruikt voor naar werk, boodschappen doen, naar sport en dat soort dingen. Ik heb er zelf geen verstand van en heb me daarom wat ingelezen.

Na het lezen van dit artikel van de fietsersbond lijken de luxe stadsfietsen met verende voorvork en verende zadelpen, Nexus 7 en rollerbrakes niet aan te raden (zie laatste alinea). Overigens kon de lokale fietsenmaker zich hier niet in vinden. Dat maakt het voor mij lastig om te beoordelen wat de waarheid is, omdat ik er zelf totaal geen verstand van heb.

Vakantiefietsen worden aangeraden van de merken Koga, Gazelle en Giant met 3x7 of 3x8 versnellingen, V-Brakes en die binnen hebben gestaan, te verkrijgen voor rond de 200 euro en je schijnt ze ook goedkoop en makkelijk zelf te kunnen onderhouden, zo staat te lezen in datzelfde artikel (1 na laatste alinea). Ik ben zelf niet handig, maar wel bereid om dingen te leren.

Ik kan overigens geen fietsen vinden met nexus 8 zonder voorvorkvering en zadelvering, maar dat ligt misschien aan mij.

De vereisten waar ik nu op uit kom:

  • Damesfiets met bagagedrager (vanwege fietstassen voor boodschappen)
  • 8 versnellingen of meer (geen nexus 7), aangeraden wordt 21 of 24 (3x7 of 3x8)
  • geen banddynamo vanwege weerstand
  • geen voorvorkvering en geen zadelvering,
  • geen rollerbrakes, aangeraden wordt V-Brakes
  • onderhoudsvrij of makkelijk te doen

Wat vinden jullie?
Klopt de informatie uit het artikel van de fietsersbond en zijn jullie het ermee eens?
Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Zijn er fietsmerken en/of modellen die jullie aanraden of juist afraden?

Welkom op het forum! Zover ik weet krijg je nog steeds geen e-mail bij een nieuwe reactie, dus vergeet niet af-en-toe te checken…

Ja, bekend probleem, voor het kopen van een tweedehands fiets heb je het best aardig wat kennis/ervaring nodig, anders is het meer geluk.

Op zich zelf ben ik het helemaal eens met de laatste alinea van dat artikel en je opsomming maar met een “maar”: zolang je er niet op let of nooit “beter” hebt gehad het makkelijk is om niets te merken van die hogere weerstand van een Nexus-7 t.o.v. een Nexus-8. Mijn advies is dus, maak een wat langere proefrit op de fiets en als hij lekker rijdt, zeker overwegen.

Nieuwe fietsen met een Nexus-8 zijn vaak beduidend duurder dan die met een Nexus-7 terwijl een vervangende naaf ongeveer even duur is. Het prijsverschil komt deels omdat er beter onderdelen zijn gebruikt en maar deels ook omdat het voor een andere doelgroep is, die er iets meer voor wilt betalen.

Behalve de sectie van artikel is het ook goed de secties “Tweedehands fietsen te koop” mee te nemen, dus toch misschien nog een keer langs bij de lokale fietsenmaker, een goede proefrit maken en als de fiets bevalt, de garantie er is en de prijs goed, waarom dan niet?

1 like

Je laatste vraag is alleen te beantwoorden bij zicht op het aanbod op martktplaats of bij de plaatselijke fietsenmaker. Je kunt kiezen tussen twee versnellingssystemen: ofwel per versnellingsnaaf of ofwel middels derailleur(s). Fietsen met 3x7 versnellingen zijn uit de vorige eeuw. Mijn vrouw heeft een Trek met 3x8v (11 jaar oud) en daarvoor heb ik nog net nieuwe stuurschakelaars kunnen kopen. Wel in een lagere kwaliteit. Die dingen sneuvelen door ongelukjes. 3x7v is af te raden of moet recent opgewaardeerd zijn. Opwaarderen naar 3x9v is mogelijk: kost nieuwe schakelaars, ketting en cassette. De derailleurs kunnen die switch meestal wel aan. De nexus 8 naaf is er nog niet zo lang (ca. 10-15 jaar).
Het artikel van de fietsersbond is prima.

Dank voor je reactie :slight_smile: Daar ben ik inmiddels ook achter, af en toe even checken dus.

Ik ben niet beter gewend en heb ook niet beter gehad. Een langere proefrit is lastig als je via Marktplaats wilt kopen lijkt me.

Waar vind ik deze secties? Ik vind de artikelen helaas niet.

Dank je voor je reactie! Hoezo is dit uit de vorige eeuw? Er worden toch nog steeds fietsen met 21 versnelling verkocht of begrijp ik je verkeerd?

Als ze verkocht worden, dan is het in gebruikte toestand. Nieuw worden derailleurfietsen aangeboden met 3x9v, 3x10v, 2x10v, 2x11v, 1x11v en 1x12v. Misschien zie ik er een over het hoofd. Ik kan niet alles weten, toch?
Ter verklaring: op een voor 8v geschikte body (van de naaf) passen ook 9v en 10v cassettes. en soms zelfs ook 11v en 12v cassettes. Eigen ervaring. Dat scheelt weer.

Dat zou het niet moeten zijn, zie Hoe voorkom je diefstal tijdens proefrit?. Maak z’n afspraak voordat je de fiets gaat bekijken/kopen en als ze dat niet willen dan zou ik ook de fiets niet kopen.

In het door jou in de begin-post gelinkte artikel.

Ik heb nogal moeite met het vinden van een geschikte tweedehands fiets. De ene fiets heeft rollerbrakes, terwijl de andere fiets nexus 7 versnellingen heeft. Weer een ander heeft een verende voorvork en verende zadelpen…

Misschien moet ik wat meer water bij de wijn doen. Ik las hier ook dat een fiets met derailleur en dus een (deels) open kettingkast veel meer onderhoud nodig heeft. Zelf kan ik dit niet, dus dat kan best een dure grap worden. Aan de andere kant zei Testkees dat het onderhoud makkelijk zelf te doen is…

Een fiets met rollerbrakes en 8 versnellingen is wat dat betreft een stuk onderhoudsvriendelijker volgens mij. De overbodige onderdelen die de fiets zwaarder maken zoals de verende voorvork en zadelpen moet ik dan misschien maar voor lief nemen, wat vinden jullie?

Oh oké dat wist ik niet.

Oké zal ik doen, dank je!

Oké dat zal ik zeker meenemen, bedankt.

Een verende zadelpen kun je voor weinig geld vervangen door een vaste pen. Belangrijk is de juiste dikte van de pen. Ik geef een voorbeeld van een pen die in veel diktes te koop is (behalve momenteel):

Een verende vork vervangen is (veel) lastiger en (veel) duurder.