Aanschaf fiets

Momenteel ben ik op zoek naar een tweedehands damesfiets. De fiets zal worden gebruikt voor naar werk, boodschappen doen, naar sport en dat soort dingen. Ik heb er zelf geen verstand van en heb me daarom wat ingelezen.

Na het lezen van dit artikel van de fietsersbond lijken de luxe stadsfietsen met verende voorvork en verende zadelpen, Nexus 7 en rollerbrakes niet aan te raden (zie laatste alinea). Overigens kon de lokale fietsenmaker zich hier niet in vinden. Dat maakt het voor mij lastig om te beoordelen wat de waarheid is, omdat ik er zelf totaal geen verstand van heb.

Vakantiefietsen worden aangeraden van de merken Koga, Gazelle en Giant met 3x7 of 3x8 versnellingen, V-Brakes en die binnen hebben gestaan, te verkrijgen voor rond de 200 euro en je schijnt ze ook goedkoop en makkelijk zelf te kunnen onderhouden, zo staat te lezen in datzelfde artikel (1 na laatste alinea). Ik ben zelf niet handig, maar wel bereid om dingen te leren.

Ik kan overigens geen fietsen vinden met nexus 8 zonder voorvorkvering en zadelvering, maar dat ligt misschien aan mij.

De vereisten waar ik nu op uit kom:

  • Damesfiets met bagagedrager (vanwege fietstassen voor boodschappen)
  • 8 versnellingen of meer (geen nexus 7), aangeraden wordt 21 of 24 (3x7 of 3x8)
  • geen banddynamo vanwege weerstand
  • geen voorvorkvering en geen zadelvering,
  • geen rollerbrakes, aangeraden wordt V-Brakes
  • onderhoudsvrij of makkelijk te doen

Wat vinden jullie?
Klopt de informatie uit het artikel van de fietsersbond en zijn jullie het ermee eens?
Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Zijn er fietsmerken en/of modellen die jullie aanraden of juist afraden?

Welkom op het forum! Zover ik weet krijg je nog steeds geen e-mail bij een nieuwe reactie, dus vergeet niet af-en-toe te checken…

Ja, bekend probleem, voor het kopen van een tweedehands fiets heb je het best aardig wat kennis/ervaring nodig, anders is het meer geluk.