Aanschaf fietskar

Beste mede-fietsers,

Wij zijn op zoek naar een fietskar om onze kinderen in te kunnen vervoeren. We zien alleen door de bomen het bos niet meer. We hebben enkele specifieke eisen:

• harde schaal/onderkant (we gebruiken hem ook om grote spullen te vervoeren, hij moet lekker stevig zijn) > Thule valt dan al af.

• veel/voldoende bagageruimte achterin, zodanig dat het er niet gelijk uit kan vallen (dat missen we nu met onze huidige kar)

• vering zodat het ook comfortabel is voor onze baby.

• aansluiting aan de fiets aan de achteras, niet om een stang (hier zit al de standaard van de fiets).

Ik kom veel fietskarren tegen met een of meerdere van onze eisen, maar nooit allemaal tegelijk. Wie weet er een model dat aan alle voorwaarden voldoet? Mag een oud of nieuw model zijn (lang leve Marktplaats).

Alvast bedankt!

Ik begrijp niet goed wat je wilt.
Maar daar kunnen we al “pratend” achter komen.

Je noemt bagage.
Bedoel je EN kinderen EN bagage tegelijkertijd.
Of is het OF bagage OF kinderen.

Wat bedoel je met bagage?
Boodschappen, bakstenen, vakantiebagage, … ?

Vering.
Ga je Offroad?
Of gaat het om ongemakken die ook met dikke banden kunnen worden opgevangen.

Dag, bedankt voor je reactie!

Bagage: we gebruiken de fietskar eigenlijk ook een beetje als auto. Soms kind en weekboodschappen, soms kar vol pakketjes, maar ook wel eens een kast(je) of kinderstoel. Het gaat me vooral om de harde bodem en stevige huif, dat je niet het gevoel hebt dat een zwaar/puntig voorwerp door de stof kan scheuren. Plus het gaat me om dat er ruimte is in de achterkant (gemakkelijk een tas boodschappen inladen) en een opstaande rand zodat de spullen er niet gelijk weer uit kieperen :wink:

Vering: ik weet niet hoe essentieel dit is. We wonen dicht bij het bos dus gaan wel eens over zandpaden, maar zullen de kar vooral in het dorp over fietspaden gebruiken.

Helpt dit? :slight_smile:

Ik lees dat je je helemaal hebt vastgebeten in zo iets als de Thule, maar dan beter geconstrueerd.
Terwijl je ook zou kunnen kiezen voor een cargo trailer met een platte laadvloer.
Al naar gelang de toepassing van de dag zet je er stoeltjes op, of een laadklep.
Maar zo iets vereist wel wat zelfwerkzaamheid.

Hieronder een voorbeeld van Surly.

Of deze aanpasbare trailer.
Maar ik begrijp niet waarom nog niemand een trailer heeft gemaakt die xowel voor kids als cargo kan worden gebruikt.

Hi, bedankt, maar dat is niet wat ik zoek. Toch inderdaad een fietskar voor kinderen, die we niet steeds hoeven ombouwen.

Er is veel vergelijkend onderzoek gedaan naar bike trailers.
Je zal ze vast wel kennen.
Maar ik heb nooit een vergelijkende test gezien van de trailers die zowel voor kids als voor cargo geschikt zijn.

Volgens dit onderzoek is een Burley X het meest geschikt voor kids en cargo.
Maar het blijft ombouwen.

https://www.twowheelingtots.com/best-bike-trailer-for-kids/

1 like

Ik heb het vermoeden dat wat @femkepul zoekt, nog niet bestaat zonder ombouwen/gedoe/onhandigheid/gekloot.
Een fiets heeft nu eenmaal beperkingen t.o.v. een auto.
Die Burley x komt nog het meest in de buurt.
Een alternatief zou een “kids trailer” en een aparte “cargo trailer” kunnen zijn, waarbij je dus het op- en afhaken als ombouwen hebt, de grotere ruimte-inname in de berging en de beperking van of kids of bagage meenemen (tenzij men met 2 fietsen tegelijkertijd gaat rijden).
Wat ook een mogelijkheid kan zijn is een bakfiets. Maar dan is het wel een kostbare “out of the box” denken en of zoiets makkelijk op bospaden rijdt?

Als je de aanhanger echt gaat gebruiken als vervanger voor de auto, dan wordt gewicht heel belangrijk. Zelf vind ik de Burley karren erg goed. Redelijk laag in gewicht, maar kunnen genoeg gewicht vervoeren.

Op zich kun je in de meeste kinderkarren, prima tassen met boodschappen meenemen, echter ik zou ook eens nadenken over 2 karren. De kinderkar is tijdelijk, tot de kinderen zelf fietsen en een bagagekar zul je waarschijnlijk langer mee doen.

Wij zelf hadden een kinderkar zonder harde schaal en zonder vering (weet het merk niet meer) en dit was geen probleem voor ons, maar ook niet voor de kinderen. We fietsten hier ongeveer 6 km per dag mee.

Als bagage kar heb ik altijd een Bob Yak gehad, op zich een fijne kar, maar ik vind een tweewieler als boodschappenkar toch prettiger laden en lossen. Momenteel hebben wij geen fietskarren meer, maar ik ben mij nog steeds aan het oriënteren en de Burley Flatbed is momenteel favoriet, omdat deze redelijk geprijsd is, flink gewicht kan dragen en zelf vrij licht, compact op te ruimen, en het mogelijk maakt om kratjes o.i.d. goed vast te zetten.

Kijk je naar de prijs van een kinderkar met harde schaal, vs. een kinderkar zonder harde schaal en een behoordelijk bagagekar, dan is de investering redelijk gelijk.