Aanschaf (hybride?) fiets, richtprijs 1000,-

Beste Fiets experts,

Ik heb in mijn jonge jaren veel gefietst, en gezien ik veel achter een bureau zit wil ik weer wat meer gaan fietsen. Het zal met name “mooi weer fietsen” zijn, wat korte tochtjes in de buurt met de kids, maar ook zelf er op uit.

Nu komt mijn probleem, er zijn zoveel fietsen te vinden, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb wat topics hier gelezen van mensen die met dezelfde vraag zitten. Aan de hand daarvan heb ik een lijstje gemaakt met modellen maar ik zit nog wel met wat vragen:

  • https://www.12gobiking.nl/stevens-primera-2021 Eigenlijk geen vragen over, dit is een van de weinige fietsen waar precies bij staat qua model wat je krijgt aan shifters, remmen, etc. Dat vind ik persoonlijk erg fijn, dan alleen Deore, oid.
  • Sensa superlite. Hiervan zijn veel verschillende modellen, daardoor weet ik niet zo welke model ik het beste kan nemen. Modeljaar 2020, of 2021? v24, 27 of 30? Wel of geen disc?

Zijn er eventueel nog kanshebbers die hier op lijken en die ook interessant kunnen zijn?

Mijn richtprijs is 1000 euro, maar het mag eventueel meer zijn als het ook daadwerkelijk meerwaarde biedt.

Beide merken bieden in het algemeen veel waar voor je geld. Verende elementen kun je beter mijden. Schijven heb je ook niet nodig, maar zijn bijna niet meer weg te denken. De keuze tussen modeljaren zal veelal leiden tot meer of minder korting. Aan 24 versnellingen (3 x 8v) heb je uiteraard ook genoeg. Meer versnellingen zal veelal ook een horgere prijs betekenen. Onderdelen voor 8v zullen nog lang leverbaar blijven, maar in de loop van de tijd zullen de betere kwaliteit 8v-onderdelen uit de productie gaan. Om die reden heeft 9v of 10v thans de voorkeur.

Wat bedoel je precies met 9v of 10v? Is dat 3x8v, 3x9v, 3x10v?

9v betekent 9 v(ersnellingen, veloces, vitesses) achteraan. Bij een crankstel met 3 kettingbladen vooraan wordt dat dus 3x8, 3x9v enz. Bij twee kettingbladen vooraan: 2x8, 2x9 enz.

Ah dankjewel. Nog een laatste vraag, ik zag dat Koga ook erg gewaardeerd wordt hier. Is het nog de moeite daar naar te kijken? Deze zijn wel iets duurder dan mijn initiele budget, maar ik geef dan liever iets meer uit dan dat ik er later spijt van krijg.

Wellicht @MikeRZ, heeft zelf ervaring. In elk geval het verende element (feathershock) mijden, zoveel weet ik wel.

Ik heb ooit eens een tweedehands Koga gekocht en die had een Feathershock voorvork. Dat ding had speling en onderhoud erop is erg moeilijk dus zeer prijzig. Vervangen door een vaste voorvork en brede banden en daarmee was het comfort ook een stuk beter.

Ik zie geen reden om mensen een Koga fiets te adviseren, Koga maakt goede fietsen maar die zijn eigenlijk altijd duurder dan dezelfde fiets bij een andere merk. Het enige mogelijke voordeel dat ik zie is dat de tweedehandsprijs over het algemeen hoger ligt maar dat zou wel eens hetzelfde kunnen zijn als de hogere nieuwprijs.

1 like

Wat betreft fiets, mocht je in Moordrecht je aankoop willen doen dan zoek ik denk ik gaan voor de Batavus Dinsdag Sport 30 2021.

Ook zou ik eens langs gaan bij wat fietsenmakers in de buurt. Die hebben een kleinere collectie maar dat hoeft geen probleem te zijn en heeft als voordeel dat garantie/onderhoud dichtbij is.

Ja de Batavus had ik zelf ook gezien maar daar zit een enorm lange levertijd op had ik begrepen. Dat zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd.

Edit: wat betreft onderhoud dat ben ik van plan zelf te doen. Dat doe ik bij m’n auto ook, dus ik vermoed het met een fiets ook moet lukken.

Update: Inmiddels de Stevens gekocht bij 12go, en die is vanmorgen afgeleverd.

we zijn benieuwd naar je ervaringen na een maand fietsen. Niet vergeten! Feedback is onbetaalbaar!

Ik wil zeker mn ervaringen delen, echter is dit niet een forum wat ik dagelijks bezoek dus mocht het wat langer duren, voel je vrij om me een PB te sturen.

Ik denk dat je een uitstekende keus hebt gemaakt door deze fiets te kopen. Ik heb deze discussie net gelezen en dacht gelijk waarom verder zoeken als deze fiets binnen je bereik is. Met deze verzetten kom je ook in de bergen boven. Hydraulische remmen zijn fijn en goed qua kracht goed te doseren.

Tot nu toe ben ik er erg blij mee. Het is wat wennen met de versnellingen, ik ben alleen fietsen gewend met 3 of 8 versnellingen. Verder twijfel ik een beetje of het zadel ook tijdens wat langere ritten dan 15 a 20 minuten nog lekker zit.

“Zitvlees moet je kweken”.
Is een cliché, maar klopt wel voor een deel.
Ik fietste van jongs af aan al lange tochten en snel (o.a. wedstrijden) en de eerste (en enige) keer dat ik echt zadelpijn kreeg was toen ik voor het eerst deelnam aan een lange toertocht, waar de gemiddelde snelheid aanzienlijk lager lag dan ik gewend was.

Hoe dat kwam? Door dat langzame fietsen zak je als het ware over het zadel heen, waar je je, als je stevig doortrapt, in feite tegen je pedalen afzet en je juist een beetje boven het zadel “zweeft”.
Ik loste dat op door die toertochten een zwaarder verzet te gebruiken dan ik normaal zou doen bij die (lage) snelheid (toch iets meer kracht op de pedalen) en door regelmatig úit het zadel te komen. Staand fietsen dus.

En verder is natuurlijk een wat harder zadel te verkiezen boven een zacht zadel en uiteraard veel fietsen voor de gewenning. Over het “juiste” zadel zijn boeken vol geschreven, sommigen zweren bij merk A en anderen hebben bij B juist baat. Ik kan daar niet over meepraten, zit waarschijnlijk op elk (race-)zadel wel goed.

Mijn advies aan “beginners” met derailleurs: gebruik vooraan eerst alleen het middenblad en schakel alleen rechts (achter dus). Wanneer je kruissnelheid na een tijdje omhoog gaat, schakel je eens naar het buitenblad en kijk hoe dat kunt combineren met de lichtere versnellingen achteraan. Dat zijn dus de grootste tandwieltjes!, en niet (zoals je soms nog ziet gebeuren) de kleinste…
Zadelpijn komt gewoon, moet je doorheen, kwestie van volhouden.