Aanschaf hybride fiets

Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets (géén e-bike) om te gebruiken voor woon-werk verkeer (totaal plm. 15 km), boodschappen etc. En daarnaast zo af en toe een recreatieve van plm. 50 km.

Nu zit ik hiervoor zelf te denken aan een hybride fiets.

Mijn voorkeur gaat uit naar een fiets met:

  • Shimano Alfine 8 of 11

  • Riemaandrijving

  • Hydraulische schijfrem

  • Ongeveerd?

  • Naafdynamo

  • Niet te zwaar in gewicht

  • ‘Weinig’ onderhoud

Het lijkt erop dat onder meer onderstaande merken en modellen dan een optie zijn (maar er zijn vast meer merken en modellen)

Gazelle: MARCO POLO URBAN (plm. 1500,-)

Jan Jansen: ZERO CO2 1675 (plm. 1675,-)

Batavus: DINSDAG EXCLUSIVE (plm. 1249,- ) / DINSDAG EXCLUSIVE PLUS (plm. 1649,-)

Giant: ANYTOUR CS1 (plm. 1300,-)

Cube: CUBE TRAVEL PRO (plm. 1200,-) CUBE TRAVEL EXC (plm. 1400,-)

Trek: DISTRICT 4 EQ 2023 (plm. 1900,-)

Ik heb tot nu alleen nog proefgereden op de Jan Jansen. Wat een verschil met mijn oude stadsfiets van plm. 25 jaar oud! De Jan Jansen reed heerlijk maar omdat ik geen andere modellen heb geprobeerd kan ik niet goed vergelijken.

Nu is het eigenlijk onmogelijk alle merken en modellen uit te proberen. En het duizelt me ook een beetje als ik kijk naar alle specificaties.

De prijzen variëren ook nogal, van de boven genoemde CUBE TRAVEL PRO (1200,-) tot de TREK DISTRICT 4 EQ (1900,-)

Ik wil max plm. 1500,- uitgeven, maar als het iets meer wordt voor een duidelijk betere fiets dan is het voor mij te overwegen.

Hebben jullie wellicht een advies?

Dank!

Ik denk dat je de duurste fiets (Trek) van je lijstje kan verwijderen.
Voor deze prijs mag je een Alfine 11 naaf verwachten.
Vooral veel ronkende marketing prietpraat.
Dhr Bouke M. zal het zonder jouw gulle gave moeten doen.

Dank. Helder. Ik vond de prijs ook al hoog voor wat ik er voor wil uitgeven.

Van diverse forumleden heb ik begrepen dat de CDN riem en tandwielen van (veel) mindere kwaliteit zijn dan de CDX riem en tandwielen.

Als het dus per se een fiets met riem moet worden, dan zou ik de CDN riem vermijden.

Zelf heb ik een derailleur; loopt lekker licht, minder weerstand dan een naafversnelling en het grotere onderhoud valt mij mee.

Er zit niets anders op dan veel, erg veel, proefritten te maken.
Als je 25 jaar op dezelfde fiets hebt gereden, ben je gewend aan kleine dingetjes waarvan je je helemaal niet bewust bent.
Het is ook belangrijk om je fietsenmaker te leren kennen.

Ik zou fietsen met vering vermijden.
Vering maakt een fiets onnodig zwaar.
Kies liever voor een fiets waar dikkere banden in passen.

2 likes

Dank.

Ik ga de genoemde modellen nog eens nalopen op welke riem er gebruikt wordt.

Voor wat betreft derailleur - naafversnelling: ik had overigens ook nog op een ander merk met derailleur een proefrit gemaakt. Maar die met naafversnelling voelde gelijk veel beter. Ik begreep van de fietsenmaker ook dat ik met derailleur tijdens het schakelen niet moet doortrappen maar dus even moet inhouden. Zelf vind ik dat wel een nadeel. Daarnaast geeft het schakelen bij die derailleur ook iedere keer dat klikgeluid en wat ik bij de naafversnelling niet had.

Dank.

Dat gewend zijn aan bepaalde dingetjes, dat kun je wel zeggen ja.
Een met vering wil ik inderdaad vermijden.

Voor wat die dikkere banden: eerder dacht ik altijd dat een fiets met dunne banden veel lichter (minder weerstand) en minder zwaar fietst. Maar blijkbaar zit het anders in elkaar. En geven dikke banden echt een merkbaar verschil tijdens het rijden?

Als je dikke banden op de goede spanning brengt, en houdt, geven ze veiligheid, comfort, en lever je niet op snelheid in.
Veel mensen pompen ze te hard op. En dan gaan ze stuiteren.

1 like

Wat interessant dat draadje over de ballonband! Er gaat een wereld voor me open. Ik behoorde dus blijkbaar bij de mensen met vooroordelen over dikke banden.

Maar hoe zit het dan met onderstaande specificaties van de Giant AnyTour CS1:

Crankstel Gates CDN Urban S150, 46T
Cassette Gates CDx 22T
Ketting | Gates CDN beltdrive

Heb je hierbij dus een combi van CDN en CDX? Of adviseer je dat zowel het crankstel, cassette als riem CDX moeten zijn?

Ik zelf heb een Cube Travel Pro en zou die zondemeer weer kiezen, zie:

Die had een CDN riem en een kunststof tandwiel (dat laatste is inmiddels niet meer) en daar ben ik matig tevreden over maar na de vervanging door CDX geen elke klacht meer, zie ook:

Dank voor de aanvullende info. Goed om te weten dat je (ook) een Cube Travel Pro hebt gekocht. Ik zie dat je er veel over hebt gelezen en nagedacht. Er is overigens ook nog de iets duurdere Cube Travel Exc.

De Cube Travel Pro zou ik verkiezen boven de Cube Travel Exc om de prijs, de en de smallere banden (55 mm ipv 37 mm).

Wat er beter is de Alfine 8 ipv van de Nexus 8 achternaaf maar volgens mij zijn die verschillen zo klein dat het de moeite niet waar is, zeker niet als je het af zet tegen de twee andere punten.

Dank voor alle reactie. Inmiddels heb ik weer een aantal fietsen geprobeerd waaronder de Giant Anytour CS1, de Cube Travel Exc, en de Gazelle Marco Polo Urban. Nu moet ik zeggen dat ik de Giant nog het meest prettig vond rijden. Het is inderdaad goed om meerdere modellen uit te proberen. Enig (klein) nadeel van de Giant vind ik dat deze geen naafdynamo heeft maar daar laat ik mijn uiteindelijke keus niet van afhangen.

Het ontbreken van een naafdynamo zou voor mij een groot minpunt maar ik fiets het hele door woon-werk en gedurende de winter heb je dan verlichting nodig.

Z’n verende zadelpen ben ik ook geen fan van, geef mij dan maar brede banden, dat is een stuk comfortabeler en heeft nog wat andere voordelen.

Het is aan TS om te bepalen hoeveel geld hij aan een (nieuwe) fiets wil besteden.
Maar.
Je kan een nieuwe fiets een enorme upgrade geven door de gemonteerde banden te vervangen door snelle banden.
Veel verkopers van fietsen maken een fiets aantrekkelijk geprijst door te goedkope banden te monteren.

Als kers op de taart zou ik de gemonteerde wielen vervangen door een carbon versie.

Tip: bij riemaandrijving heb je achteraan geen cassette, maar een (stalen) tandwiel voor de riem. De alu en kunststof tandwielen zijn uit productie.

Bij het proefrijden voelde ik die verende zadelpen nauwelijks, maar misschien is dat juist wel de bedoeling…

Je bedoelt én de banden vervangen én de de wielen vervangen door een carbon versie? Dat lijkt me alles bij elkaar best wel een behoorlijk investering.

En wat is breed genoeg?

Dank je!