Aanschaf hybride fiets

Ik vond de Cube Travel wel erg sportief, misschien iets té. En dan met zo’n klein stuurtje. En je zit ook meer voorovergebogen dan bij bijv. de genoemde Giant. Alles bij elkaar voelde het tijdens de proefrit erg onwennig en zo op het gevoel niet prettig. Het was alsof ik niet goed de controle had.

Die wielen bestaan helemaal niet.

Ik ben er nog niet uit. Gisteren heb ik nogmaals een proefrit gemaakt op de Giant Anytour CS1. Die zadelvering vond ik nu maar niks. Maar dat kan natuurlijk altijd nog omgezet worden middels een harde zadelpen. Met mijn 1.80 zou het L model wellicht wat te groot kunnen zijn.

Vervolgens ook weer een proefritje gemaakt op de Jan Janssen Zero CO2. Die vond ik van alle fietsen waar ik een proefrit op heb gemaakt nog het fijnste fietsen. De afwerking is wel een stuk beter als bij de Giant. Ook heeft deze een naafdynamo.

Maar na lange tijd op een ouderwetse 3 versnellingenfiets met trommelrem te hebben gefietst is dit natuurlijk allemaal anders. Ook aan de houding op de fiets, iets meer voorovergebogen moet ik wennen, maar misschien is dat maar even. Herkent iemand dit?

Die Jan Janssen is wel een paar honderd euro duurder, maar wellicht is het de investering wel waard. Ik kom er niet goed uit. Ik kan op internet ook weinig ervaringsverhalen lezen.

Overigens, ik zie nu ook de Batavus Dinsdag Exclusive Plus. Daar heb ik nog niet op gefietst. Deze heeft wat mij betreft veel voordelen zoals Alfine 11, voor en achter naafdynamo, en geen geveerde voorvork en zadelpen.

Heeft iemand ervaring met de genoemde Jan Janssen Zero CO2 of Batavus Dinsdag Exclusive Plus?

Ik heb even naar de Spec’s van beide fietsen gekeken maar zover ik kan zien komen die zo goed als overeen.

Ik vraag me af of je dan met een persoonlijke ervaring van iemand die z’n fiets heeft een stuk verder komt. Wat voor houding op de fiets kan een groot verschil maken en dat moet je toch zelf proberen.

Dank je. Ja, je hebt gelijk, maar op voorhand al wat info zou de keuze voor mij wel makkelijker maken. Nu wil ik die Batavus Dinsdag Exclusive Plus nog uitproberen. En uiteindelijk moet de knoop doorgehakt worden.

Ik ben in ongeveer dezelfde positie. Ik lees veel slechte verhalen over de Batavia Dinsdag Exclusive Plus, met name dat het frame niet goed is uitgelijnd. Of dat klopt weet ik niet, maar als je hier en daar op fora zoekt kom je het snel tegen. Maar omdat modellen nog weleens veranderen is het mij niet bekend of dat eerder ook al zo was.

Ik heb zelf nog een proefrit gemaakt op de Achille Oscar - zeer onder de indruk, maar wel CDN en kabels onder het frame, maar de bouwkwaliteit was echt fenomenaal. Wel iets duurder.

En de Gazelle Marco Polo Urban, die heeft achterlichten op batterijen, maar wel zeer mooi afgewerkt met weinig zichtbare lasnaden. De riem lijkt CDX, maar dat is me uit de specs niet duidelijk.

Tenslotte is er nog de Schindelhauer Gustav (CDN) of de veel duurdere Friedrich (CDX), die voor mij alles heeft wat ik wil maar wel 2800 euro kost

En

Gewicht:
Achille circa 15 kg
Gazelle circa 16,4 kg
Beide Schindelhauers: 13 kg

Je hebt niet geschreven hoe lang je bent.
Maar de Friedrich is de enige fiets waar aan kleine mensen is gedacht.
Maar wat hem dezepremium prijs waard maakt, is mij niet duidelijk.

De Gustav heeft een leuke bandenmaat, en het voorrek zit aan het frame vast.
Wat ik een groot pluspunt vind.ikkere banden

1 like

Oh het was niet bedoeld om advies te vragen, maar meer als suggesties voor OP, omdat ik deze modellen zelf nog op mijn lijst heb staan.

Ik ga zelf nog een paar proefritten maken als het wat harder waait. Toch bedankt!

Maar nu schiet me toch iets te binnen: hoe “erg” is het dat de Schindelhauer Gustav en Achielle Oscar kabels hebben die niet door het frame gaan?

Als je een gouden medaille voor de snelste fietser wilt winnnen, kan je niet zonder een fiets met kabels fie zijn weggewerkt in het frame.
Als je een fiets zoekt die gemakkelijk is te onderhouden, zou ik gaan voor een fiets met kabels buiten het frame.

Maar als je je fiets vaak in een overvolle stalling moet plaatsen, is het handig als de kabels strak tegen het stuur zijn weggewerkt.

1 like

Waar heb je die slechte verhalen gelezen? Ik heb nog geen definitieve keus gemaakt, maar een recente proefrit met deze fiets beviel niet slecht. Maar goed, het is maar een momentopname.

En over proefritten gesproken: het is bijna onmogelijk om alle merken in een en dezelfde winkel te vinden. Dat maakt het in die zin lastig dat je natuurlijk graag wilt dat het onderhoud gebeurt in de winkel waar je hem hebt gekocht.

Overigens, de Gazelle, en dit geval de genoemde Marco Polo heb ik nog niet geprobeerd. En ik zie dat deze een recht stuur heeft. Ik eerder ook een proefrit gemaakt op een fiets met een recht stuur, en ik moest daar wel aan wennen. Of weet je na verloop van tijd niet beter? Dat geldt ook voor het wat meer voorover gebogen zitten t.o.v. Batavus Exclusief Plus. Of is dat ook een kwestie van wennen en wil je na verloop van tijd niet anders?

Er zijn rechte sturen en rechte sturen. Een flinke buiging is veel beter voor je polsen. Een “bezemsteel” wen je nooit aan. Maar een meer gebogen stuur heb je voor een paar tientjes.

Is het inderdaad eenvoudig om een stuur te vervangen, bijv. voor een vlinderstuur?

Mijn ervaring met vlindersturen is dat je vooral veel posities kunt kiezen, maar voor een gebogen pols zou ik een ander stuur kiezen. Het is even werk, want je moet alle grepen eraf halen en de handvatten loswrikken (met natte schroevendraaier.) Terugplaatsen is dan weer gemakkelijk. Wel opletten op de verschillende klemmaten met de stuurpen.

Dank. Maar ik kan me voorstellen dat ik bij de keus van een fiets, hoe lekker die ook rijdt, me misschien teveel laat afleiden van het soort stuur.

Een zadel, een stuur, de bel, de standaard zijn te vervangen onderdelen. Hoe de fiets rijdt is niet te vervangen.

Onder meer in de volgende topics hier op het forum. In deze post wordt een en ander samengevat:

Met name hier staat het een en ander: Batavus dinsdag exclusif of soortgelijk - ervaringen ? - 5 van wijers

En hier: Riem / belt drive afstellen (bijgeluiden oplossen)

Dat ligt wellicht allemaal aan een berucht modeljaar, maar is wel informatie die je wellicht liever niet achteraf pas leest.

1 like

Tja dat gaat over de Dinsdag Exclusive modeljaar 2019 (en mogelijk ervoor) Vanaf modeljaar 2020 heeft de fiets een heel ander / nieuw ontwerp gekregen, aanvankelijk met inferieurer Nexus 7 naaf (en kennelijk nu weer de Nexus / Alfine 8 en optie Alfine 11) En bovendien hopelijk niet meer zo’n beroerde uitlijning van het kettingblad - naaf tandwiel. Daar kan ik geen uitspraken over doen want ik heb zo’n fiets nog niet in het wild gezien.

Ik heb mezelf inmiddels een tweedehands Jan Jansen Zero aangeschaft; eerst een tour fiets met derailleur versnellingen voor de vakantie tochten. Onlangs een tweede, met Alfine 11 naaf en Gates riem (keurig / perfect uitgelijnde riemlijn :hugs:). De vorige eigenaar gaf aan dat de trapas al eens vervangen was onder garantie (er zat een tik in) en die lijk ik opnieuw te ontwaren. Hangt van het weer af of dit zich voordoet lijkt het wel. Ik hoor het dus af en toe maar stoort nog niet genoeg, ik voel bijv geen speling oid. Verder had hij veel gedoe gehad met de Alfine 11 naaf die steeds olie zou lekken, uiteindelijk is daar een nieuwe in gespaakt. Kortom ook geen vlekkeloze reputatie maar die dingen zijn door de lokale fietsen maker opgelost. Toch wel handig als je niet naar de andere kant van het land hoeft om garantie issues te claimen, dat heb ik inmiddels ook wel geleerd.

Anders dan dat tevreden over beide JJ fietsen. Ben vooral blij met de gewone V-brakes. Slijten minder snel dan de Magura hydraulische en geen gezeur meer met niet terugbewegende remcilinders. Een stuk onderhoudsvriendelijker, iig voor de doe het zelver.

(De Batavus heb ik nog niet weggedaan, ik wil er nog steeds eerst een andere trapas inzetten zodra ik tijd heb en dan eens zien wat het doet met de uitlijning van de riem en de ervaren problemen)

1 like

Ben ik nou pessimistisch of komt het door een of andere bias, maar het lijkt net alsof het heel ingewikkeld is om een fiets te kopen die het gewoon doet…? Zeker in deze prijsklasse, en zeker bij een Jan Jansen verwacht je toch gestaalde perfectie? Ik bedoel: bij fietsen ver boven 2000, zitten ook weer meer geavanceerde onderdelen, dus een relatief simpele fiets met een beetje deugdelijke versnellingsnaaf (Nexus/Alfine 8), riemaandrijving en propere remmen is het standaard prijskaartje zo rond de €1300 tot €2000 (uitschieters daargelaten). Dat is dan een prijs waarvoor je op zijn minst mag verwachten dat de fiets gewoon werkt. Zeker die fietsen met riemaandrijving worden aangeprezen als onderhoudsarm…

Dankjewel. In principe weinig mis dus met een “eenvoudig” frame.

Ik deel je verbazing…

De trapas van de Batavus fiets was ook al een slechte serie waardoor die onder garantie vervangen mochten worden begreep ik later.

Ik heb daarvoor nog nooit in mijn hele fietsende leven een trapas stuk gehad.