Aanschaf Hybride Sportfiets Heren

Hoi,
Ik wil een hybride sportfiets aanschaffen. Dit zal voor het eerst zijn, ook nooit een racefiets gehad.
Nu wil ik deze hybride fiets gebruiken bij mooi weer om tochten te maken. Deze tochten zullen denk ik liggen tussen 25 -35 km. Maar het lijkt me ook eens geweldig om 50 km te fietsen.
Zeker in de zomer wil ik de fiets 2x in de week gaan gebruiken. Voor de stad is het niet nodig want daar heb ik al een fiets voor.

Ik zoek een fiets met spatborden waarmee ik dus lekker een eind kan fietsen. Als ik er een paar zomers op kan fietsen ben ik al blij. Mijn budget is ongeveer 300 Euro.

Nu mijn vraag aan jullie. Hebben jullie misschien wat adviezen qua merken. Wat ik ook lastig vind. Wat zoek ik nu, een hybride sportfiets, tourfiets, crossfiets of? Er worden zoveel begrippen gebruikt dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Alvast bedankt voor een reactie.

Voor een budget van €300,- voor een nieuwe fiets heb ik geen advies. Inferieur spul: niet doen. Misschien bij Decathlon? Maar daar ben ik niet thuis in. Ik zie op de site model Riverside, maar die verende vork en schijfremmen zijn wat mij betreft een afrader. Spatborden kun je los kopen en erop (laten) zetten.
Tweede hands: Marktplaats afzoeken…(maar dan moet je wel een beetje deskundig zijn). Beter bij een fietsenmaker die je nog wat garantie geeft.
Wat je zoekt lijkt op een hybride fiets, die heeft ten minste 1 derailleur. Het is geen beschermde naam. Een tourfiets lijkt meer op een fiets, waar je mee op vakantie met bagage gaat. Een crossfiets is een racefiets voor cyclocross. Niet te veel waarde aan namen hechten. Namen worden door het publiek door elkaar gebruikt.

Met @Sjef eens, voor €300 koop je geen goede nieuwe fiets en waar je naar op zoek bent is een hybride fiets.

Wat is er mis met je stadsfiets? Als het niet een al te groot barrel is zou je ook eens die wat kunnen verbeteren en daar mee beginnen.

@gideon2021 Hou er bij een gebruikte fiets zekerheidshalve rekening mee dat je ketting en cassette moet (laten) vernieuwen (altijd samen!) en soms ook het meest gebruikte kettingblad van het crankstel, meestal het middelste. De onderdelen zijn op zich goedkoop, maar de kosten zitten in de arbeidsuren als je het zelf niet kunt. Derailleurkabels kosten bijna niets, ook hier: het arbeidsloon telt zwaar door. Los daarvan: de fiets moet je goed passen, dus lange proefrit. Hou dus met deze kosten rekening bij de beoordeling van de vraagprijs. €100,- ben je zo kwijt.

Wat anderen al zeggen, met € 300 kom je niet. Voor een nieuwe fiets moet je dat bedrag al meer dan verdubbelen. De beste optie lijkt inderdaad de 2e handsmarkt af te struinen, via Marktplaats of een lokale dealer.

Een mogelijkheid, maar ook via Marktplaats, is op zoek te gaan naar een 2e hands racefiets uit de jaren 80 of 70. Die zie ik regelmatig voorbij komen op Marktplaats voor weinig geld en die kunnen nog in heel redelijke staat zijn. Zo’n fiets is vrij eenvoudig om te bouwen met een recht stuur (= meerkosten).

Maar ook daar geldt weer: je moet er enig verstand van hebben om dat succesvol uit te voeren.

Zo ver hoeft @gideon2021 niet terug te gaan, denk ik. Onderdelen van die oldtimers zijn best moeilijk te vinden of passen niet. Dan is het gebruik van zijn eigen stadsfiets geschikter.
Ook hybrides van begin deze eeuw zijn geschikt en voor weinig te koop. Gezien de beschrijving die @gideon2021 van zijn/haar ervaring geeft, is zo’n restauratie project een no-go. En een fietsenmaker begint er helemaal niet aan.
Deze fiets als voorbeeld (wel een klein maatje): advertentie m1670422434 .
Deze ook heel aardig: advertentie m1681933553
Het is wachten op de feedback van @gideon2021 .

Dat valt wel mee met die onderdelen. Maten waren toen meer gestandaardiseerd dan tegenwoordig :wink:
Tenzij je persé specifieke onderdelen van de toen gangbare merken als Weinmann, SunTour, Maillard en Lyotard wil hebben kun je best aardig slagen. Freewheels (geen cassettes) worden nog steeds gemaakt en die passen gewoon op het schroefdraad van een achternaaf. Ik heb zelf nog 2 vintage racers uit die periode en het lukt me nog steeds die te onderhouden, ook met vervangingsonderdelen.

Maar ik geef grif toe dat het aanpassen van zo’n fiets met bijvoorbeeld een recht stuur minstens zoveel kost als de aanschaf van zo’n fiets.

Het is duidelijk dat je van wanten weet, maar je bent het met me eens dat je dan ook een uitzondering bent. TS is ook een uitzondering, maar dan de andere kant op. Hij/zij weet, net als bijna alle Nederlanders, niets van zijn fiets, behalve dat die iedere dag voor hem/haar klaar moet staan. In Nederland meer regel dan uitzondering, dus. We wachten op zijn/haar bericht, als dit niet zo’n geval is van hit and run…
A propos standaardisatie: ieder merk derailleurs destijds had andere maten voor derailleurwieltjes…Zeer ergerlijk.

Die @gideon2021 is kennelijk een van type “hit and run”. Ik vraag om hulp en loop dan weg. Onfatsoenlijk!