Aanschaf mamafiets

Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een mamafiets. En dan specifiek een waar we zelf op kunnen fietsen. Onze voorkeur gaat uit naar een Cortina U4 of U5. Deze willen we graag tweedehands via marktplaats kopen. Daarom heb ik onze maten opgemeten, maar ik snap de uitkomsten niet helemaal.

Volgens de berekening lengte binnenbeen x0, 66 kom ik uit op 51 (vriendin) en 52 (mijzelf), maar als ik kijk naar de tabel lichaamslengte dan kom ik uit op 54 en 61. Beide berekent volgens de methode op deze site:

https://www.ronaldschot.nl/framemaat-bepalen/#:~:text=Ga%20met%20uw%20rug%20tegen,stadsfiets%20voor%20de%20hoge%20framemaat.

Welke maat is nou correct? Er zit namelijk een behoorlijk verschil tussen en dan met name bij mij. Waar kan ik me het beste op richten?

Groetjes Marten

Ik neem aan dat je bedoelt dat die fiets voor jullie beide moet passen. Die rekenmethode biedt inderdaad geen houvast. Die is ook meer bedoeld voor sport/racefietsen. Een zg. mamafiets heeft een sterk afwijkende geometrie, vanwege het stuur dat ver naar voren staat en ook nog eens sterk achteruit is gebogen. Bedenk dat de framemaat (in cms) niets anders is dan de lengte van de zitbuis van trapas tot aan het begin van de zadelpen. Dat zegt heel weinig over hoe de hele fiets zit. Ik schat dat iedere mamafiets geschikt zal zijn, mits het zadel laag genoeg kan. Beter kleiner dan groter.

Dat is een snel antwoord, dank je :slight_smile: Mijn vriendin is 1.70 en ik 1.85. Is het dan niet beter om er tussenin te gaan zitten? En dan de stand van het zadel om het verschil in lengte te compenseren. Zou het en framemaat 57/58 dan een goede optie zijn?

Aangezien je aangewezen bent op het aanbod van gebruikte fietsen, zul je pragmatisch moeten zijn. Altijd eerst passen, voor je geld uitgeeft. Beter kleiner dan groter is de leidraad.
Iedere fietsfabrikant doet zijn eigen ding, er is niet zoiets als een universeel maatsysteem. Nooit geweest ook. Die richtlijnen over framematen zijn dus min of meer misleidend.