Aanschaf nieuwe woon werk verkeer fiets

@MikeRZ @Sjef, bedankt voor de banden info. Het is inderdaad logischer om eerst de huidige banden op te rijden en daarna pas te wisselen.

@tndmbkr Ik vind mijn eigen redenatie niet zo gek hoor :P. Voor een nieuwe fiets kijk ik graag in de omgeving, omdat ik dan bij problemen zo bij binnen sta. Aangezien ik daar dan ook mijn fiets heb gekocht gaat garantie afhandeling of eventuele kleine probleemtjes een stuk makkelijker dan wanneer ik hem ver weg koop en bij een ‘vreemde’ fietsenmaker in de buurt langs moet voor mijn problemen.
Jij hebt andere wensen dan ik. Een custom build zou ik zelf niet snel voor gaan voornamelijk vanuit de financiele kant van een custom build.

Verder zou ook ik graag een overjarig model kopen wat daardoor minder duur is. Ik hoef ook niet het nieuwste van het nieuwste en bijvoorbeeld bij een paar gazelles zijn de 2018 en 2019 modellen precies hetzelfde behalve het kleurtje. Alleen hebben de fietsenmakers in de omgeving vaak geen overjarige modellen meer staan of niet in mijn maat.

Ik heb geen ervaring met een lage bracket of een dropperpost. Gaat dat ten koste van zo efficient mogelijk trappen? Voor mijn gevoel moet je dan met kromme knieen gaan trappen.

Ook had je het over versnellingen. Ik vind persoonlijk 3 versnellingen niet fijn. Ik heb er liever 7 of 8 en dan is 8 efficienter dan 7.

De brackethoogte heb je niet voor het kiezen, of het moet een fiets specifiek voor oudere mensen zijn, gecombineerd met heel lage instap. Een extra laag bracket vergt stil houden pedalen in elke bocht. Geen verstandig advies.
Een dropperpost is het middels bekrachtiging snel laten zakken en stijgen van zadel-zadelpen en is nuttig voor mountainbike-racers in extreem terrein en past niet zomaar in iedere zitbuis. Bovendien kosten ze al gauw enkele honderden euro. Die dommigheid over een cassette met 3 kransjes laat ik dan maar even zonder commentaar.

Ik heb uiteindelijk voor de Giant Anytour CS1 2019 gekozen. Mocht hem voor 1079 meenemen. Heb wel nog de verende zadelpen laten wisselen voor een normale zadelpen. Dat vind ik fijner rijden. De 47-622 banden geven genoeg demping. Er zat verder helaas geen naafdynamo op. Dus ik doe het gewoon met de batterij voor en achterlamp.
De pegasus die ik ook getest heb was met hele losse vering en kon niet vaster (of losser) dus die viel eigenlijk per direct af.
De Koga vond ik te duur en ook met de verhalen van de feathershock vering de meerprijs niet waard.

Bedankt voor alle hulp en informatie!

Mocht iemand anders later ook toevallig geinteresseerd zijn in de anytour cs1, dan kan ik altijd (hopelijk:p) wat gebruikservaring delen.

Fijn te horen dat het gelukt is!

Mocht je toch een naafdynamo willen, die zijn te koop voor z’n €45. Wel moet je die opnieuw in een wiel laten spaken en de disc overzetten en die kosten zullen hoger zijn.