Aanschaf Pedelec

Goedendag,

Ik heb vrijdag een Stromer ST1 gekocht puur voor de fun,
Mijn doel is dat ik op de racefiets rijdt en mijn vrouw op de pedelec zodat ze mij een beetje uit de wind kan houden.
Ik ben niet de jongste meer maar wil toch wat meer snelheid.
Een gewone E-bike redt dat niet.
Nu lees ik zoveel tegenstellingen over waar je met de Pedelec mag rijden , waardoor ik nu toch wel erg begin te twijfelen over mijn aankoop.
Ik kan hem donderdag halen maar twijfel toch erg.
Ook omdat het wel een hele uitgave is.
Kan ik beter een e-bike kopen die je kunt “üpgraden” naar iets sneller.

laatste zin: upgraden is illegaal en je bent niet verzekerd.

Dat weet ik,maar waarschijnlijk wel de enige oplossing.
Maar ga echt niet op de rijbaan met 30 km/hr
vrachtwagens rijden hier ook gewoon 50 + wordt ook niet op gecontroleerd.
En om nou een andere route te nemen gaat me ook te ver.

Illegaal is nooit een oplossing: denk eens aan je mogelijke slachtoffers, of interesseert je dat niet? :face_with_raised_eyebrow:
Berichten waarin illegaliteit op een of andere manier wordt bekend gemaakt, worden verwijderd.

Ik begrijp het niet waarom je overweegt met een opgevoerde E-bike of pedelec te gaan rijden terwijl je zojuist een Stromer ST1 hebt aangeschaft waarmee je volledig legaal kunt rijden… Een Stromer staat sowieso garant voor veel fietsplezier, precies waar het je in eerste instantie om te doen is.

Met een speed pedelec over (on)verplichte fietspaden is naar de letter van de wet ook illegaal. En toch wordt je door agenten niet bekeurd als je daar rijdt. Ik rij in Elst vaak over een verplicht fietspad naast een weg die duidelijk buiten het dorp ligt maar desondanks is aangewezen als bebouwde kom. De meeste auto’s rijden daar 60-70km/u in plaats van 50 km/u of minder. Vlakbij is een opleidingscentrum voor agenten zodat langs deze weg veel agenten/politieauto’s rijden. Er is echter nog nooit één gestopt om mij naar die racebaan te verwijzen of een boete te geven. Even verderop rij je duidelijk wel binnen de bebouwde kom en ga ik met plezier op de rijbaan rijden.

Kortom, gezond verstand gebruiken… Veel plezier met je nieuwe Stromer, geef jezelf de tijd om deze geweldige fiets te ervaren en te waarderen.

Sjef,
Jammer dat je zo reageert,
Het is helemaal niet mijn bedoeling om met illegale praktijken bezig te zijn
Ik wil alleen een punt aangeven dat je op de rijbaan ook niet veilig bent.
En alleen maar omdat je een geel plaatje achterop moet hebt.
Iemand van voren ziet jou ook niet goed.
De hele wetgeving omtrend de pedelec klopt gewoon niet.

Lomito,

Ik overweeg niet om met een illegale E-bike te gaan rijden,
Ik heb een Stromer St1 gekocht maar ga deze donderdag halen.(dus zou er nog van af kunnen) :slightly_frowning_face:
Maar als ik nu alles lees over de regelgeving, zou dat mijn doel voorbij schieten.Vandaar mijn twijfels.
Daarom zei ik een illegale E-bike dan heb ik de regels niet.

Rare redenering.

Zowel een ebike opvoeren als met je pedelec op de verkeerde plaats rijden is illegaal.

Ik ga niks aanraden, maar verwacht wel dat als je binnen de bebouwde kom geen gekke maneuvers doet op het fietspad met je speedelec het niet direct zal gehandhaafd worden.

Geen rare redenering
Het zijn de regels die de mens tot sommige redeneringen bewegen.
Ik rijdt met mijn gewone E-bike ook max 20 in de bebouwde kom.
Dus dat zal op een pedelec niet anders zijn.

Klinkt alsof je niet goed geïnformeerd bent door de verkoper over de verplichtingen/regelgeving die bij het gebruik van een speed pedelec horen (nummerplaat, AM-rijbewijs, goedgekeurde helm, maximum snelheden binnen en buiten de bebouwde kom, plaats op de weg, aansprakelijkheid). De verkoper had je daar vóór de aanschaf wel op kunnen wijzen of informeren of je bekend bent met de regelgeving. Niet dat hij daartoe verplicht is (voor zover ik weet) maar aangezien de speed pedelec nog relatief nieuw is zou dat eigenlijk wel moeten.

Nogmaals mijn advies: ga donderdag je speed pedelec ophalen en geniet van je aankoop, dat was immers je primaire doel. Ik weet zeker dat je de Stromer zeer gaat waarderen.