Aanschaf toerfiets

Ik ben op zoek naar een toerfiets, deze zal voor dagelijks gebruik en recreatieve ritten worden gebruikt.

Mijn oog is gevallen op:

Batavus Zonar (eventueel comfort versie, verende voorvork is denk ik voor mijn oedeemarm wel fijn)

Cortina Blau met 7 versnellingen (is relatief zwaar 20kg)

Of de Trek Dublin Three Stagger. 

Laatste twee modellen hebben een aandrijfriem ipv ketting. De batavus heeft 27 versnellingen, hoe weerhoudt zich dat tov van het aantal minder versnellingen bij een aandrijfriem?

Wat is de juiste keuze voor mij? 

Zoals je elders op dit forum kunt lezen, ben ik een groot voorstander van de Zonar, maar tevens ook van het gebruik van een Gates tandriem. Echter de Trek heeft maar 3 versnellingen in de naaf en een riem van Continental (een nieuweling op dit gebied) en de Cortina gebruikt de zwaarlopende Shimano 7v naaf. In dit geval ligt de voorkeur duidelijk bij de Batavus. Je hebt t.o.v. de naafversnellingen veel meer mogelijkheden. Maar de fiets is ook veel lichter.

Sjef hartelijk dank voor je reactie. Dan ga ik middels een proefrit bij de dealer uitmaken of het een zonar comfort moet worden of 1tje zonder verende voorvork. Vanwege mijn arm is dat misschien fijn.

Fietsen met een gates tandriem vind ik in een hogere prijsklasse?

Ja, Continental (van de banden) moet een enorme inhaalslag maken tov. Gates en levert dus tegen bodemprijzen. Zelfs een Ikea fiets heeft het. Gates is de pionier sinds meer dan 10jaar en is inderdaad aardig duur. Hier in huis bijna 6 jaar ervaring met twee fietsen met Gates CDC tandriem, waarvan één Trek Soho. Probleemloos.

Gazelle zet meer tandriemen in de markt: samen met Alfine 8v naaf. Kijk hier en ook nog redelijk geprijsd (ja, ook met Conti beltdrive): https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-cityzen-c8-dames