Aanschaf vouwfiets

Hallo,

Ik wil voor woon-werk verkeer een vouwfiets aanschaffen, op die manier kan ik de auto onbetaald parkeren en het laatse stukje met de fiets. In de zomer ga ik waarschijnlijk het hele stuk (15 km) fietsen.

Ik ben op zoek naar een sportieve fiets, ik heb voeger altijd MTB gereden, vandaar. Daarbij heb ik de volgende wensenlijst:
- versnellingen
- goede remmen
- 20", zo licht mogelijk (groter past niet goed, kleiner fietst minder..)
- spatborden en bescherming tegen de ketting

Ik heb de volgende kandidaten gevonden:
http://www.btwin.com/en/city-bikes/folding-bikes/17981-btwin-tilt-720-folding-bike.html  Btwin 720
+ handige features zoals ingebouwd licht
+ aandrijfriem
- 3 versnellingen
http://www.javabikes.nl/Webwinkel-Category-4337935/FIT-8S-nieuw.html  Java FIT-8S-D
+ uiterlijk
+ schijfremmen ()
- geen spatborden (kan waarschijnlijk aftermarked)
- onbekend (weinig ervaringen over te vinden)
http://www.bizobike.be/modellen-manueel.html  Bizobike vision
+ uiterlijk
+ schijfremmen
- onbekend (weinig ervaringen over te vinden)

Ik ben ook bij een winkel geweest, daar werd gezegd dat eigenlijk alleen Brompton geschikt is voor dagelijks gebruik, omdat het scharnier voor het opvouwen kwetsbaar is bij vouwfietsen. Tern werd beschouwd als degelijk alternatief. Ik heb een proefrit gemaakt op een Tern 7, dat fietste prima alleen de remmen vielen me tegen.

Wat raden jullie aan in dit geval? Moet ik voor degelijkheid en bekendheid gaan en kiezen voor een fiets met minder sportief uiterlijk van een merk als Brompton of Tern?
Of kan ik gerust een van de minder bekende merken kiezen en zodoende een beter uiterlijk en bv schijfremmen kiezen?

Als iemand ervaring heeft met een van boven genoemde fietsen dan hoor ik graag hun ervaing natuurlijk.

Ik zit toch sterk te denken aan een Tern Joe 24.
Ik ga eerst hier eens een proefrit op maken en kijken of die achter in de auto past. Ik hou jullie op de hoogte.

Ik heb zowel ruime ervaring met diverse vouwfietsen en tevens 4 jaar ervaring met Gates original tandriem. De merken hier voorgeselecteerd ken ik niet en komen ook niet voor in de diverse tests die te vinden zijn. Dat Brompton het beste is, ook na jaren gebruik, is een open deur. Wel twee maal zo duur als deze vouwfietsen. Voor jouw doel niet echt nodig. Tern is inderdaad het kwalitieve alternatief van Dahon (raad ik af vanwege matige kwaliteit-ernstig ongeluk vanwege materiaalbreuk-zie elders op dit forum). Een matig werkende V-brake is met wat aandacht (betere blokjes en stand van de blokjes) veel effectiever te maken. Op nieuwe velgen is het altijd matig remmen. Schijfremmen op deze fietsen zie ik niet zitten, zeker niet in combinatie met zo’n gering aantal spaken (Java). Strikt op afstand en op basis van foto en specificaties zou ik de B-twin kiezen, mits de Gates riem een original-type is (heet CDC). Dit type staat ook afgebeeld. De Centertrac versie (CDX) raad ik af vanwege de verhoogde slijtage van de riem. Sterk advies: maak eerst een proefrit voor je koopt en kijk hoe het vouwen gaat. Bedenk dat een versnellingsnaaf heel wat zwaarder loopt dan een derailleurversnelling. Geen ervaring met de SRAM-naaf, alleen diverse Shimano’s.

OK bedankt voor de reactie.

Raadt je Dahon af of Tern (of beide…)

Kan ik zelf die blokjes makkelijk vervangen/verbeteren, zijn hier “howto” beschrijving van te vinden (google) en aan wat voor kosten moet ik dan denken?

Raadt je de schijfremmen af omdat er kleine wielen (met weinig spaken) worden gebruikt, of zijn er nog meer redenen om niet aan schijfremmen te beginnen?

De proefrit die ik gemaakt heb was op een fiets (Tern 7) met versnellingsnaaf, ik had niet het idee dat die zwaarder liep dan een fiets met derailleur.
En ik ga zeker eerst een proefrit maken, voordat ik ga kopen.

Ik raad Dahon af. Tern is (enkele jaren geleden) opgericht door moeder en zoon Hon, mede vanwege ongenoegen over de slechte kwaliteit van de grootste vouwfietsfabrikant ter wereld (van vader David Hon).
V-brake blokjes stellen of vervangen is heel simpel, zijn beslist ook you tube-filmpjes van. Deze is heel duidelijk:


Kosten vanaf € 7,- voor en achter.
Schijfremmen heb je nodig om in korte tijd af te remmen van hoge snelheden. Knap als je die op een vouwfietsje bereikt. V-brakes remmen toch prima! Schijfremmen en met name de mechanische, hebben allerlei onhebbelijkheden, waaronder piepen, aanlopen op zijn minst in natte omstandigheden en hoge slijtage van de remblokjes en die zijn maar 1-1,5mm dik. Vervangen vergt een tang, inbus is niet genoeg. Zijn ze op: rem je staal op staal… Schijfremmen in een wiel met 22 spaken, dat gaat behoorlijke torsiekrachten opleveren. Meest waarschijnlijke effect: brekende spaken.
Versnellingsnaven, de goedkopere dan, hebben t.o.v. een singlespeed een extra weerstand van 32 tot 46%. Een schoon derailleursysteem zit op ca. 20%. De duurste versnellingsnaven (Nexus premium en Alfine) zitten op 21%. Ik citeer niet uit eigen werk, maar van Testkees. O.a. te lezen in Vogelvrije fietser, april 2013, pag 29, maar ongetwijfeld ook ergens op deze pagina’s.