Accu E bike

Dit heb ik geschreven aan Miton accu revisie.

Geachte heer,

U mag natuurlijk best verbaast zijn, ik vind dit prima.
Feit is natuurlijk wel dat ouderen en kwetsbare mensen doelgroepen zijn die gemakkelijk een pootje zijn te lichten.
Angstverhaaltjes over hoe slecht het wel niet kan uitpakken als je I bike niet dit en niet dat laat doen, te over op veel web sites van accu leveranciers.
Deze kwetsbare groepen worden op veel fronten opgelicht, zowel op de aanschaf van veel merken I bikes als anderen apparaten. Laten we alleen het repareren maar is benoemen.
Honderden euro’s worden er gevraagd wat vaak maar enkele tientjes blijkt te zijn.
Een revisie van een fiets accu hoeft ook helemaal niet zo duur te zijn. Er gaat maximaal voor (mits alle cellen écht vervangen moeten worden) 150 euro aan nieuwe cellen in. Dan gemiddeld 250 euro rekenen voor het plaatsen ervan is belachelijk veel.
Die nieuwe cel van Tesla is wel degelijk ook voor de E bike, alleen de nu levende accuhandel probeert dit nog steeds tegen te houden. Dit omdat ze er nu grof geld aan verdienen. Elke 3 jaar een nieuwe is toch prettiger dan 1 per misschien 10 jaar. En dit komt echt! Als er een schaap over de dam is, volgt de rest snel.
Ik ben een goed oplettende burger die zich zelden beet laat nemen door handige jongens die zeggen dat ze het goed voor hebben met anderen.
Natuurlijk zal er het een en andere aangepast moeten worden, maar dit is niet het probleem. Het probleem is simpelweg dat de huidige accuhandel de bestaande handel graag in stand wil houden.
Maar goed, het is nog even afwachten. Ik hoop dat veel ouderen nog even geduld zullen hebben.

Vriendelijk dank voor uw reactie terug.

Dick Kootwijk

Op Welke fietsaccu merken wij zoal reviseren. kan je de prijzen vinden voor alle ondersteunde accu’s. Zo kost een Stella Stella Type 2 €320/€365/€415 afhankelijk van de capaciteit.

Voor €320 krijg je 11,0 Ah/36 V en heb je iets van 40 zogenaamde 18650 batterijen nodig van 2500 mAh. Als die €4 per stuk kosten blijft er €160 voor de elektronica, het uit elkaar halen, de cellen met elkaar verbinden, het monteren en wat overhead. Niet heel vreemd lijkt me.

Het zou goed zijn wat links te vermelden hier.

€ 2,92 incl BTW, gewoon in Europa te koop. Ev-Power uit Praag

Wel een klus die veel tijd kost als je alles moet checken en opnieuw moet opbouwen: Aan de andere kant, als je weet wat je doet, kun je afgeschreven systemen heel leuk recyclen. Filmpje met gebruikte 18650 cellen

Goed, als we € 2,5 nemen voor de cellen dan kosten die totaal €100 en blijft er €220 over voor de elektronica, het uit elkaar halen, de cellen met elkaar verbinden, het monteren en overhead. Zoals het filmpje laat zien is het toch aardig arbeidsintensief.

Dus is dat te veel? Ligt er een beetje aan hoeveel een nieuwe batterij kost.

Ik vind dat we ons in eerste instantie boos zouden moeten maken op de fabrikanten van de fietsaccus. Als ik middels Google probeer te achterhalen wat de revisie van een auto accu kost, kost me dat heel erg veel moeite. De revisie van fiets accus blijkt een levendige bedrijfstak, in tegenstelling tot de revisie van accus voor elektrische autos. En een forum met een klaagzang over de kosten van revisie van een auto accu is vrijwel onvindbaar.

Op de accu van een elektrische auto wordt met gemak acht jaar en 100000 mijl garantie gegeven.
Een fietsaccu haalt die prestatie bij lange na niet.
Ik weet niet waarom. Mogelijk dat wij als fietsers worden afgescheept met accu`s met een slecht BatteryManagementSysteem, en te goedkope opladers.

Een Ebike wordt heel vaak minder regelmatig gebruikt dan een auto.
Een goede oplader zou derhalve een voorziening moeten hebben die de accu door de inactieve periodes helpt.
Verder lees ik regelmatig dat niet de accucellen zelf het probleem zijn, maar dat er problemen zijn met interne balancing van de accu. Wat een taak is voor het BMS.

De prijzen van een los BMS varieren van een tientje tot een paar honderd euro.
De oplader die standaard met een fiets wordt meegeleverd kost meestal niet meer dan een paar tientjes. Terwijl een goede oplader een paar honderd euro kost.
Dat zijn verschillen waar een Ebike fabrikant in zijn strijd om de gunst van de consument niet aan kan voorbijgaan.
Vooral omdat “de Nederlander” niet te veel geld aan zijn fiets wil uitgeven.

Toch lijkt het wel mogelijk:

Ik weet vrijwel zeker dat Tesla ervoor zorgt dat de accu’s nooit geheel ontladen worden en waarschijnlijk de 20% limiet aanhoudt anders zouden ze nooit het bereik kunnen hebben vergroot voor de tropische storm Florence, bron. Evenzo zullen ze waarschijnlijk de accu’s maar opladen tot 80%.
Wat Tesla volgens mij verder doet is ingrijpen als de temperatuur te hoog of te laag wordt.

Ik vermoed dat beide technieken niet worden toegepast voor e-bike accu’s.

Hoi jongens ik ben op zoek naar een lader die mijn batterij slechts tot 80% oplaadt om deze te sparen en de levensduur te verlengen.

Toeval of…, maar hier kwam dezelfde vraag voorbij en heb ik mijn antwoord bij gezet: