Accu plaatsing bij e-bike

Bij het kiezen van mijn nieuwe e-bike sta ik voor de keuze de accu IN de bovenste framebuis of OP de bovenste frame buis. De laatste optie is volgens mij beter voor de stijfheid van het frame. Klopt dat en wie heeft hier ervaring mee?

Bedoel je niet onderbuis i.p.v. bovenste framebuis?

Zou de fabrikant niet gewoon compenseren voor het verlies van stijfheid door de plaats voor de accu? Een bekende truck is de diameter van de buis groter[*] te maken en dat gebeurd eigenlijk min of meer automatisch als je ruimte moet maken voor een accu.

[*] Dat is de reden een aluminium frame vaak een oversized onderbuis hebben en een stalen niet.

De accu in het frame stoppen in constructief niet zo’n goed idee. Je neemt een hap uit het frame. En dat weer sterk/stijf genoeg maken betekent dat je extra materiaal nodig hebt. Dus de fietsen met intube zijn of zwaarder of slapper.
Voordeel van accu op de framebuis is dat die ook makkelijk vast en los te halen is en de accu zelf lichter en makkelijk te dragen is.

TestKees,
Bedankt voor je antwoord. Dit bevestigt mijn idee. Ik ga dus niet kiezen voor een fiets met een intube accu.
Ik hoorde overigens vandaag via de fietsenhandel waar overweeg te gaan kopen dat die vandaag een Gazelle terug hebben gekregen met een ‘zwabberend’ frame en met een intube-accu.

Constructief zou dit toch een aandachtspunt moeten zijn. Ik vraag me dan dus waarom fabrikanten het doen. Oke, het is mooier, maar mooi is niet per definitie beter. Het was mij ook al opgevallen dat je bij mountainbikes eigenlijk geen intube accu’s ziet. Niet vreemd dus. Ik denk ook dat deze optie geen lang leven beschoren is.

Het is algemeen bekend dat bij Gazelle al jaren twee disciplines het alleen voor het zeggen hebben: design en marketing. Met alle gevolgen van dien.