Accu valt tegen

Hallo,

ik heb een twee jaar oude Gazelle Chamonix voorwielmotor panasonic, gazelle platina accu 486 watt. Toen de fiets nieuw was kon ik tegen een wind kracht 4/5 zon’30 kilometer halen op de hoogste ondersteuning. Dit is niet wat Gazelle belooft: namelijk 45 km. Nu 14.000 km en twee jaar later kan ik met wind kracht 4/5 zon 20 km halen. ik weeg 100 kilo, ik laat de accu nooit ongeladen. Als ik een tijdje de fiets niet gebruik zorg ik dat de accu 50% geladen is en ik heb veel gelezen over hoe je lief tegen je accu moet zijn en ik doe dat ook. Ondanks alle tips valt de accu toch toch tegen. Nu aan de hand hiervan een aantal vragen:

Heeft dit met mijn gewicht te maken?
Heeft iemand dezelfde ervaring?
Zou een middenmotor minder stroom verbruiken?
Zou een achterwielmotor minder stroom verbruiken?

alvast bedankt voor de eventuele reacties,

Matti

Belooft Gazelle die 45 bij wind tegen? Tegenwind kan een groot verschil maken en fabrikanten geven graag de beste cijfers op.

De levensduur van accu’s is niet direct afhankelijk van levensduur maar van het aantal keren op/ontladen, hoe er geladen wordt en “extreme” temperaturen. Het is niet goed een accu helemaal te ontladen maar tegelijk is het ook niet goed om hem helemaal volgeladen langere tijd te laten staan, beter is dan 80%.

Je gewicht heeft wel iets invloed maar is eigenlijk alleen van belang voor het versnellen en dat zou eigenlijk maar een klein deel van de tijd moeten zijn.

Nee, een voorwielmotor gebruikt niet meer stroom dan een achterwiel of middenmotor. Allemaal moeten ze dezelfde arbeid leveren even afgezien van omzettingsverliezen maar die zouden klein moeten zijn.

Na 14000 km en 30 km tussen de oplaadbuurten zit je op z’n 450 keer laden. Dan vindt ik een achteruitgang van 30 naar 20 km, dat is een resterende capaciteit van z’n 66% niet heel verbazend.

Beste Mike,
Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord. Gazelle belooft minimaal 45 tot 60 km met maximale ondersteuning, Ze zeggen uiteraard niets over wind.

Citaat:
“Nee, een voorwielmotor gebruikt niet meer stroom dan een achterwiel of middenmotor. Allemaal moeten ze dezelfde arbeid leveren even afgezien van omzettingsverliezen maar die zouden klein moeten zijn.”

Ik ken iemand die 60 kilo zwaar is en met een middenmotor twee keer zoveel kilometer haalt in dezelfde conditie als ik. Hoge ondersteuning, wind tegen, lage temperatuur.

Verder ben heel bewust van het goede onderhoud van de accu die je heel keurig kort en krachtig beschrijft.

Mijn conclusie: mijn accu is goed maar had eigenlijk veel beter gekund.

mvg,

Matti2000

Gewicht is maar één van de factoren die hierbij een rol speelt en ik denk een ondergeschikte.

Bij hogere snelheden speelt de luchtweerstand de grootste rol en daarna de rolweerstand. Die persoon van 60 kg is waarschijnlijk kleiner en heeft daardoor al minder luchtweerstand maar misschien heeft hij/zij ook een aerodynamischer profiel.

De rolweerstand is evenredig met het gewicht maar de “rolweerstandscoëfficiënt” kan hier ook de hoofdrol spelen. Soepele banden en een goede bandendruk maken een wereld van verschil en niet te vergeten brede banden :wink:

Om dit te kunnen vaststellen heb je de accu leeg moeten rijden.
Dat vinden accus niet fijn, en verkort de capaciteit+levensduur aanzienlijk
In een auto zit een BMS dat er op toeziet dat de accu niet verder dan 20% leeg wordt gereden, teneinde de capaciteit van de accu te behouden.

Omdat het mij meer dan eens was overkomen dat ik bij 20% leeg nog niet thuis was, heb ik een tweede accu gekocht.
Ik wissel accus bij 50% leeg, en kan vaststellen dat de tweede accu, hoewel identiek aan de eerste accu, een aanzienlijk grotere capaciteit behoudt.

windkracht 4 a 5 is wel vrij extreem. Met een 486wh accu en een rendement van 70% kan je 80 min op vol vermogen van 250watt fietsen. Dus niet zo gek dat die dan na 30km leeg is.
Dat die nu na 20 km leeg is kan allerlei oorzaken hebben (meer wind, lagere temperatuur, meer kleding,je trapt zelf minder mee). Wil je zeker weten dat het aan de accu ligt dan moet je die los laten leegtrekken.

Door de lage snelheid bij zware tegenwind kan ook het rendement van de voorwielmotor lager zijn omdat die niet in het optimale toerental draait.

Middenmotor heeft dat nadeel niet als je netjes schakelt. Maar verder moet die ook met deze tegenwind continu vol vermogen leveren. Dus wil je meer actieradius dan moet je of een grotere accu nemen of de fiets efficiënter maken door dieper te zitten.

Dat iemand 2 keer zo hoge actieradius haalt kan ook allerlei oorzaken hebben.

beste mensen,

Dankzij jullie reacties begin ik wijzer te worden, bedankt. Ik fiets soms inderdaad de accu leeg want ik heb geen reserve accu en ik vind toch een gedoe met twee accu’s op pad te gaan naast de lader, regenkleding en tas voor mij werk. Mijn volgende fiets zal ongetwijfeld een 750 watt minimaal hebben. Maar: hoe zit het met een middenmotor, hoelang gaat ie mee zonder een irritant geluid te maken. Ik fiets vaak naast e-bike met een middenmotor en hoor al die tandwielen. Is trouwens een middenmotor meer onderhoudsgevoelig vanwege al die tandwielen?
Nog een vraag: mijn voorwielmotor heeft 30 nwm; ik lees van de nieuwere voorwielmotoren met 45 nwm; is het verschil echt merkbaar met een tegenwind kracht 4/5?(Testkees, in Noordgronigen is deze wind dagelijkse kost, hoor) of kan beter een middenmotor nemen met 80 nwm?

Ik hoop weer deskundige reacties te krijgen,

Matti

Meer koppel betekend meer kracht, tenzij je tegen de snelheidslimiet aan loopt kan je dus sneller.

Snelheid is trouwens een belangrijke factor bij het energieverbruik, ga je twee keer zo snel dan is de luchtweerstand vier keer zo hoog en gebruikt je dus ook vier keer zoveel energie.

Aan een hoog koppel heb je alleen iets als de motor langzaam draait omdat alle normale ebikes beperkt zijn op 250 watt. (vermogen is koppel * hoeksnelheid in rad/s. Dus bij een wielomwenteling is dat koppel * 6,28). Dus denk niet dat je voorwiel met hoog koppel nodig hebt. Dat is met voorwielmotor ook een slecht idee vanwege het grotere slipgevaar.
Met middenmotor heb je het ook niet nodig omdat je dat opvangt door netjes te schakelen. Je merkt het alleen bij optrekken en bv steile hellingen. In noordgroningen rij je denk ik vooral lange stukken met constante snelheid.

Moderne middenmotoren zoals Active line+ en Brose zijn nagenoeg stil. .
Midenmotoren met interne overbrenging slijten inderdaad. Maar dat zou toch minimaal 25 a 30.000km moeten zijn.

De winst in het vlakke Groningen zal je toch vooral moeten zoeken in lagere luchtweerstand. Strakke kleding, dieper zitten, handen voor je lichaam (bv ligstuur of handen in het midden van het stuur), tassen niet laten uitsteken.

zeer bruikbare info’s, bedankt!