Achterwiel draait stroef en piept een beetje

Hallo allen.

Zojuist heb ik een stukje gefietst op mijn Union Safari die ik tweedehands heb gekocht. De fiets heb ik inmiddels een jaar, maar niet veel gebruikt. Op gegeven moment hoorde ik wat piepende geluiden, dus ik dacht dat het tijd werd om de trapas etc. in te vetten. Maar eenmaal thuis kwam ik er achter dat het achterwiel snel tot stilstand komt als je er een draai aan geeft. Het piepgeluid was ook afkomstig van het achterwiel. 

Nu is mijn vraag aan jullie: weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn? Het is namelijk heel plotseling onstaan. Voor zover ik weet heb ik rollerbrakes, maar ik ben geen kenner. Ook zag ik op youtube een filmpje over speling van de achternaaf. Zou dit het wellicht kunnen zijn?

Graag hoor ik jullie reactie!

Met vriendelijke groet,
Peter

In principe kun je inderdaad de rollerbrake verwijderen. Dat is ook vrij simpel trouwens. Meestal een moer losmaken en de remhevel van de liggende achtervork, kabels enz. Daarna komt de rem vrij uit de naaf. Zit met in elkaar passende nokken in elkaar. Aan die kant zul wel je wat vulringen moeten plaatsen om de vrijgekomen ruimte op te vullen tussen de achtervorken. Oppassen dat je geen draaiende delen klemzet.
Bedankt voor je feedback.

Hoe oud de fiets is weet ik niet precies. Heb hem vorig jaar gekocht voor €90,- en hij zag er toen nog prima uit en hij reed ook vlekkeloos. De fietsenmaker sla ik in dit geval maar even over, gebaseerd op uw verhaal. Voor dat geld koop ik liever een andere tweedehands fiets, helemaal als het probleem ingewikkelder kan zijn dan het op het eerste gezicht lijkt.

Wat ik mij afvraag is of ik niet gewoon de achterste rollerbrakes er af kan halen en gewoon verder ga met 1 rem. Of zit dit systeem te ingewikkeld in elkaar om dat te kunnen doen? Ik zal er van het weekend eens naar gaan kijken en een aantal tips uitproberen. Ik zal hier laten weten of het geholpen heeft.

Piepen is bijna altijd een gebrek aan smering. Vet of olie dus. Als het de ketting niet is en het is het achterwiel zelf dan kan het naast de rollerbrake ook een gebrek aan vet in de naaflagers zijn. Als je een rollerbrake hebt, dan moet die eerst eraf gehaald worden, is een geheel. Meestal alleen de borgmoer losdraaien. Je ziet dan gelijk of die droog staat of niet (gewoon wat vet erbij doen) en dan pas kom je aan het linkerlager. Regel bij naafdemontage is dat de rechterkant de vaste positie van de conus is. Dus demonteren van links. Goed schoon maken, nieuwe kogels. Meestal 1/4", maar dat kan ook anders zijn. Hopelijk zijn de conussen niet vol groeven. Hou de rest van versnellingsnaaf bij elkaar. Alleen de as eruit halen, althans voldoende eruit om bij de lagers te komen. Is toch wel een pittige klus! Bij de montage geldt de regel: linker conus handvast aandraaien en vervolgens 1/4 of 1/5 slag weer los. Bij een al ingesleten lager 1/5 slag. 1/4 slag geeft dan te veel speling. Dan kun je weer verder.

Tja, ooit is je eerste keer, maar als je geen kenner bent, is het een flinke klus. Je leert er wel heel veel van. Goed noteren wat je doet, evt. fotoos maken. Onderdelen op volgorde leggen. Je vergeet heel snel hoe het uit elkaar ging, zeker als je het in etappes moet doen. Hoe oud is de fiets? Nog € 80,- of meer reparatie waard? Het is zeker 2 uur arbeid, maar niemand kan van buitenaf zien of de conussen en loopbanen niet aangevreten zijn en die zijn niet te vervangen, niet verkrijgbaar, relatief duur enz. Conussen zijn er nl. in duizend soorten en de loopbanen (cups) zitten vast in naaf. Je loopt het risico dat de fietsenmaker je voor werk laat betalen, terwijl het probleem niet opgelost is. Het piepen is dan wel weg door nieuw vet, maar aangevreten lagers worden niet meer nieuw, ook niet met nieuwe kogels. Als je het zelf doet en pas kogels koopt als je de schade kunt overzien, kost het je hooguit een paar vieze handen. Lagers zijn of losse kogels of kogelringen, kosten een paar euro en dan nog een paar likken kogellagervet. Losse kogels zijn altijd goedkoper dan kogelringen en zijn altijd en overal te koop. Het aantal losse kogels is vaak 9 en nog een halve kogel speling. Geldt ook voor 8 of 10 kogels. Alle lagers zijn verschillend. Er staan op Youtube misschien ook filmpjes die je weer op weg/verder helpen. En anders ben ik meestal online.

Bedankt voor uw reactie. Is deze klus zelf op te lossen? Ik ben wel bereid er wat tijd in te steken, maar dan nog. En wat gaat dit me ongeveer kosten, qua lagers en eventueel andere materialen. En wat zou een fietsenmaker ongeveer voor zoiets rekenen?

Alvast bedankt.