Achterwiel loopt aan

Hallo, ik ben nieuw hier omdat ik met een probleempje zit.

Heb laatst een bakfiets gekocht die ik aan het opknappen ben. Alles los gedemonteerd zodat het ook opnieuw in de lak kon.

Heb van veel foto’s gemaakt hoe het allemaal in elkaar zat. Dus dat zit wel goed.

Maar na plaatsing zit mijn wiel links tegen het frame aan en rechts ruim 4 cm speling.
Plus daarbij als ik de wiel moeren aan draai trek ik het frame naar binnen toe.

Wat doe ik fout.? En hoe los ik dit op. Alvast bedankt.

Hierbij de foto van het achterwiel

Als het wiel scheef zit betekend dat je achteras niet goed zit.

Ik denk dat het zo vast hoort te zitten:

Waarvoor die bout is waarmee je de plaat vast hebt weet ik niet.

Zoals jij aangeeft heb ik het ook. Alleen de drager zit er niet meer op en komt er niet op.

Die bout die ik vast heb is om de spanning te zetten op de ketting. Daarmee schuif ik het draagstuk heen en weer zeg maar.

Dacht eerst dat ik 2 borgmoertjes misschien verkeerd had zitten. Maar via de foto’s en schroefsporen op het omhang stuk lijkt het dat hem niet te zijn.

Maar wat het dus wel is waardoor het komt…

Niemand anders die hier wat op weet en wilt reageren???

Ik denk dat @MikeRZ de oplossing heel goed in beeld heeft gebracht.
Ik begrijp je twijfel niet.

Het principe wordt op heel veel fietsen toegepast.
Bijv fietsen met verschuifbare Rohloff padden
Bijv op bepaalde fietsen van Surly
Bijv

Ik moet wel zeggen dat het principe op die fietsen wat degelijker is uitgevoerd dan op jouw bakfiets.
Ik zou het stuk ijzer dat je in je hand houdt, vervangen door een steviger stuk staal.

Die bout is de bedoeld om het wiel naar achteren te trekken, cq te voorkomen dat de padden naar voren schuiven.
Maar dat kan je ook anders oplossen.

Ehhh welke oplossing heeft hij dan aangegeven???

Hij zegt hoe die vast moet. Maar dat heb ik dus al op die manier. Ze zitten ook evenwijdig van mekaar dus dat klopt ook.

Dus hoezo twijfel, lijkt me dan wel logisch toch.

P.s. dat stuk ijzer is het diktste aan ijzer wat er op de fiets zit. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Moet ik alleen nog even gezandstralen straks en opnieuw spuiten.

Als het al op die manier vast zit dan zou ik graag wat meer info hebben over het probleem, op de “foto van het achterwiel” zie ik niet direct wat/waar het probleem is.

Dan toch foto met het achterwiel even beter bekijken :wink: die zit tegen het frame aan links. Rechts zit 3 tot 4 cm speling

Een foto van boven was duidelijker geweest :wink:

Als hij links aan loopt dan zou ik met de stelschroef de achteras rechts verder naar achter trekken totdat het wiel in het midden zit. Eventueel de as links naar voren brengen door de bijhorende stelschroef losser te gooien.

Dat is dus het probleem. Wat ik aan die 2 ook stel ( rechts kan niet heel veel verder terug vanwege de ketting ) hij gaat maar heel iets ervan af.

Mss anders de ketting maar ff kleiner maken of langer mss dat het dan helpt.

Ik zou de schroeven goed zetten zonder op de ketting te letten, daarna de ketting er weer omleggen en hij te lang is er een schakeltje tussen uit halen.

Ehhh dat zeg ik toch ook alleen in wat andere bewoording dan :thinking::confused:

Nou zeg, als je alleen maar reacties en adviezen afkraakt of ertegenin gaat, wat verwacht je dan eigenlijk nog aan ‘hulp’. Tjonge zeg.

Hahaha wat een opmerking zeg. Ten 1e ga helemaal nergens tegenin. Moet ik dan onzin verkopen inplaats van zeggen hoe het is.

Ten 2e krijg ik een advies van wat ik zelf al zei ( met alle respect voor het advies en de hulp )

Ten 3e kraak het niet af maar vond het gewoon raar dat er een advies wordt gegeven wat ik 1 reactie daarvoor zelf had aangegeven in een iets andere bewoording.

Maar prima als jij het zo wil zien, ik ben hier wel pleiten. Echt behulpzaam is het hier niet op MikeRZ na die de moeite neemt om iig te helpen. Daarvoor dank iig MikeRZ

De ballos