Actieradius gebruikers ervaringen

Het heeft er alle schijn van dat de gemiddelde actieradius van een elektrische fiets zo rond maximaal 60 km zit. Dit is mijn bevinding na het bestuderen van de Nationale Fietstesten.
Ik vraag me af of dit overeenstemt met de gebruikers ervaringen. Zelf fiets ik nu drie jaar met een Trek met Shimano motor en heb er inmiddels 27000 km op zitten. Toen de fiets nieuw was kon ik 80 km fietsen. Nu drie jaar later haal ik nog 60 km. Ik overweeg om in het voorjaar van 2021 van Riese & Müller de NEVO 3 aan te schaffen. Echter ik kom telkens weer tegenvallende cijfers tegen als het gaat om de actieradius van deze fiets. Wellis waar vertelt de calculator van Bosch dat 100 km moet kunnen maar ik heb daar zeer mijn twijfels over. Vandaar dat ik via dit forum wil proberen om gebruikers ervaringen met de actieradius te verzamelen. Hopenlijk zijn er met name mensen met een Riese & Müller fiets die hierop willen reageren.

Er zijn zo veel factoren… tegenwind, bandendruk, slechte weg … speelt allemaal mee.

Mijn fiets met Bosch Performance line, enviolo en 500 Wh batterij haalt probleemloos 100 km op eco en 80 op tour. Soms meer als ik hard doorduw en boven de 25 km/h ga.

Zijn de tegenvallers niet met de speedpedelec. Daarvoor zit de fiets erg rechtop en dat kost veel energie bij hoge snelheid. Met de normale versie zou het niet veel moeten verschillen met andere modellen. De enviolonaaf heeft vrij veel weerstand dus als je die kiest is de actieradius iets lager dan met een fiets met derailleur of nexus8 (als je die vooral in de 5, de directdrive gebruikt)

Het grootste probleem is inderdaad te vinden bij de speed pedelecs met Bosch Performance Line motor. De 75 Nm (vanaf 2021 85 Nm) sterke motor is afgeknepen op 42 km/u waardoor het vrijwel onmogelijk is om MINSTENS 45 km/u op de rijbaan tussen de auto’s te rijden, eerder 38 km/u, en daarmee vrijwel ongeschikt als aandrijving voor speed pedelecs. Bij tegenwind of helling op zakt de snelheid nog verder waardoor de snelle fiets voor auto’s een waar obstakel wordt dat moet worden ingehaald.

Onlangs heb ik enkele speed pedelecs getest met Bosch Performance Line motor en de conclusie is steeds dezelfde: te weinig vermogen. Daarbij is de accu niet zelden te klein met slechts 500 Wh waardoor een minimale actieradius van ca. 25 km gehaald kan worden.

Krijg over 3 weken nieuwe nevo gt
Zal het dan door geven

Hopelijk niet besteld bij Juizz…

Nee

Politie Midden-Nederland heeft in december 2020 maar liefst 200 speed pedelecs van Riese und Müller besteld bij Juizz om een maand later te vernemen dat Juizz failliet is. Hoe vreemd dit ook klinkt waarschijnlijk door die openbare aanbesteding. De inschrijver moest niet alleen 200 speed pedelecs leveren maar ook 200 stuks in voorraad houden voor een mogelijke vervolgopdracht. Dergelijke eisen zijn extreem gevaarlijk voor dealers, zeker wanneer banken vanwege een virus de handen op knip houden.

Gelieve je te beperken tot de ervaringen over de actieradius. Anders wordt het topic gesloten.

Pfffrrrt… in oktober 2020 heb ik de R&M Supercharger2 GT Rohloff getest met een stroomverbruik van 16 Wh/km. Maar de gemiddelde snelheid kwam ook niet verder dan 32 km/u, voornamelijk te wijten aan onvoldoende vermogen van de middenmotor.

Qua actieradius is een zwakke motor uiteraard gunstig, minder stroomverbruik betekent immers dat je langer met je accu toe kunt.

Waar het uiteindelijk om draait is waar je de fiets voor gaat gebruiken. Als recreatieve rijder wil je vooral een grote actieradius met minder ondersteuning. Als forens wil je vooral op tijd op je werk aankomen en is de actieradius van minder belang zolang je je werk ermee kunt bereiken maar dat is met een R&M niet een probleem. De fietsen kunnen uitgerust worden met 2x 625 Wh accu, goed voor een minimale actieradius bij maximale ondersteuning van bijna 80 km…

Meer informatie in mijn review: https://www.speeders.online/forum/viewtopic.php?f=19&p=350&sid=79973835bab21f48ed4135e2cf8df234#p350

Eerste lange fiets tocht gemaakt op nevo gt
Accu 1125 69 km nieuwluesen ommen nijverdal
Nijverdal lemele lemelerberg dalfsen Nieuwleusen display gaf nog aan103 km bereik
Heleweg op turbo

Op basis van deze gegevens begrijp ik dat het om de 25 km/u versie gaat van de R&M Revo GT. Het gebruikelijke stroomverbruik van pedelecs (e-bike ofwel 25 km/u) is zo’n 10 Wh/km op de hoogste ondersteuningsstand bij een gemiddelde snelheid van ca. 22 km/u.

Met een accu van 1.125 Wh is de actieradius dus zo’n 1125/10= 113 km.

Met nog 103 km bereik op het display (meestal aan de optimistische kant) zou het stroomverbruik 1125/(103+69)= 6,5 Wh/km zijn. Dat lijkt mij aan de lage kant. Minder stroomverbruik betekent doorgaans dat je ook minder ondersteuning krijgt…

Maar zoals gezegd is het resterende bereik vaak iets te optimistisch en vliegen de kilometers er vooral op het einde van de accucapaciteit er sneller af dan de daadwerkelijk gereden kilometers.

Het is dus zaak om de accu enkele keren goed leeg te rijden en volledig op te laden, je krijgt dan een beter beeld van het werkelijke stroomverbruik per km. Houd er ook rekening mee dat de accucapaciteit in de loop der jaren terugloopt door degeneratie en dat er minder accucapaciteit beschikbaar is bij lagere buitentemperaturen.

Maar in ieder geval veel fietsplezier gewenst op deze mooie fiets!