Advies aanschaf fiets

Hallo,

mijn naam is Roel en ben in de race om een fiets aan te schaffen.
de fiets zal voornamelijk gebruikt worden voor de ritjes in en rond het dorp.
in het weekend wil ik er een beetje op uit met de kleine in een thule fietskar.
een beetje sportief moet de fiets dus wel zijn.
ik ben zelf 1,85 en weeg zo’n 83kg.
na zelf wat te hebben gezocht kwam ik op een aantal fietsen uit.

Cortina mozzo
en
Stevens City flight luxe

waarbij de mozzo voor mij beter uit springt qua looks.
een sportieve fiets met belt zie ik wel zitten zoals jullie wel zien.
prijs indicatie zit ik rond de 1000 euro.

andere fiets in de aanbieding? kom er graag mee want ik ben over te halen :wink:
alvast bedankt!

Mvg, Roel

Hoi Roel,

Misschien heb je iets aan deze test: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/stadsfietsen/snelle-fietsen-weinig-onderhoud/

Ik wijs op een verschil in gewicht van liefst 3 kg. De Stevens 13,9kg, de Cortina 17 kg.
Ander voordeel: ruimte in de spatborden/frame tot 47mm. Big Apple banden meten 46mm.

even doorgekeken echter vind ik hier geen andere mooie fiets tussen zitten.
wel wat info mtb de mozzo rijker.

daar had ik nog niet op gelet.
ik heb nog wat door zitten zoeken en kwam ook bij de sensa cintura en cube travel exc uit.
zien er verder ook aardig uit.

ik heb verder nog niet gekeken naar andere zaken zoals je die zelf al aanhaalt in ruimte spatbord/frame.
ben hier niet heel bekent mee maar zal vanavond eens het eea bekijken.
bedankt!

Korte toelichting dan: de Schwalbe Big Apple zijn bekend vanwege hun lage rolweerstand en comfort. In dit geval is de maat 50-622mm. In werkelijk zijn ze dan 46mm breed/hoog. Lekke banden zeldzaam. Zelf meer dan 30000 km ervaring.

Wat betreft brede banden kan je de Cube Travel Pro aan je lijstje toevoegen.

Ik heb er zelf één en met wat zoeken is er er hier op het forum aardig wat over te vinden. Zover ik weet heeft de nieuwste versie weer een metalen achtertandwiel.

avond,

in een stukje duurder segment kom ik deze 2 fietsen tegen.
weten jullie hier wat over te vertellen of zou je dan voor wat anders gaan?
Koga Venya 4.0
Koga F3 4.0

op de remmen en riem kast na weet ik de verschillen verder niet.

Zoveel verschil is er ook niet. De F3 heeft één verend element. De Venya 4.0 heeft er twee, al is die zadelpen simpel te vervangen.
Al bevalt me de kleur niet, en ik moet hiertussen kiezen, zou ik voor de Venya gaan.

Wat betreft remmen zou ik voor de Magura velgremmen gaan, nieuwe schijfremmen remmen nog beter maar op termijn kunnen ze gaan krijsen en (vooral achter) remkracht verliezen.

Beide fietsen hebben een Feathershock verende voorvork:

Voor mij het voordeel van dit soort fietsen is vooral dat het niet “te” sportief uitziet in vergelijking met bijv de cube of Stevens fietsen die ik aanhaal.
ik lees dat er op de F3 een alfine 8 naaf zit en op de Venya een Nexus Premium.
@MikeRZ ik had je stukje gelezen mbt de verende voorvork van Koga :slight_smile:
mbt de remmen in beide fietsen zou ik ook liever voor een hydraulische velgrem gaan doordat ik om mij heen ook het eea hoor over het krijsen van de remmen.
Magura even wat filmpjes van bekeken en dat ziet er best prima uit.
probleem is dat je ideale fiets dus uit meerdere fietsen bestaat haha
ik begrijp ook dat een Alfine naaf een andere schakel systeem aan het stuur heeft wat ook wel mijn voorkeur heeft.

ga je fietsen op websites zoeken krijg je natuurlijk “aanbevelingen” op de site en daar kwam de Giant Anytour CS 1 voorbij.
ziet er ook wel geinig uit.
vooral nadelig vind ik hier de lamp op accu.
zie graag een naaf dynamo daar deze altijd voorzien van van stroom

De Gaint Anytour vindt ik qua spec’s prima met als pluspunten relatief brede banden (45mm), Magura remmen en een Alfine achternaaf. Een klein nadeel is de verende zadelpen, maar die is makkelijk te vervangen mocht je dat willen.

In de spec’s staat “front hub DH-3D32” en dat is een naafdynamo zover ik kan zien.

De voorlamp, de LS 350 I-GO Sport lijkt inderdaad een batterijlamp je zijn maar als het klopt qua naafdynamo zou je die ook kunnen vervangen door een dynamo voorlicht.

Draden naar achter trekken is meer werk en minder nodig, met een achterlamp op 2 x AA oplaadbare batterijen kon ik een seizoen doen.

nog een paar dagen verder zitten kijken en beetje besloten waar ik ongeveer heen wil.
ik merk dat ik wat gefocust ben op de Afline naaf van Shimano en daar dus de fietsen voor uit zoek.
als ik dan ga kijken wat ik ongeveer wil uitgeven kom de fietsen die ik al eerder zij aan bod.
Sensa Cintura
Cube Travel EXC
ook vind ik de Cube Travel Pro die @MikeRZ ook heeft (andere jaargang) er prima uitzien.
Graag wil ik alle fietsen in het eggie ook bekijken voor ik echt een keuze ga maken.
als ik esthetisch zou kijken naar de feitsen vind ik de Sensa het minst mooie van de 3.
Beide cube’s liggen nagenoeg gelijk aan looks.
verschil tussen de beide cube’s is hoofdzakelijk de naaf versnelling, de een een Nexus 8 de ander een Alfine 8. De EXC heeft ook een ander type verlichting.
vwb de banden wat @Sjef aanhaalt kan er in de EXC tot maatje 47 in de fiets waar bij de PRO versie al 55mm heeft zitten met nog ruimte over voor wellicht een maatje groter.

nu is de vraag een beetje, ga ik het verschil tussen de Nexus en Alfine flink merken? en wat betreft het onderhoud?
en zou ik eerder voor de pro gaan vanwege de banden maat en dus comfortabeler(?) fietsen?
het zijn een aantal dingen die ik graag wil meenemen.
alvast bedankt voor de antwoorden!

Roel

De Nexus 8v naven zijn er in twee uitvoeringen: Nexus en Nexus premium. De laatste heeft hetzelfde binnenwerk als de Alfine 8v. Dan is er dus geen verschil in functie. De gewone Nexus zal iets meer wrijvings weerstand geven: glijlager i.p.v. kogellager. Onderhoud is (volgens voorschrift van Shimano) verversen van het smeervet om de twee jaar. Maar dat is uiteraard ook afhankelijk van het gebruik. Bij 2000 km per jaar mag dat ook wel om de drie jaar - of vier, is mijn inschatting.
Met jouw gewicht heb je geen bredere banden nodig dan 55mm. Maar 50mm is ook comfortabel.

Beide Cube’s zijn inderdaad vergelijkbaar zoals zoals je schrijven zit het verschil in de kwaliteit van de naaf en de koplamp. Wel jammer dat de EXC standaard 35 mm banden heeft.

De basis Nexus-8 naaf is naar mijn idee goed en ik vraag me af of er in de praktijk verschil merkbaar is met de Premium en Alfine.

zojuist even bij een FM in de buurt geweest waar beide fietsen staan.
De FM wou mij er ook even op attenderen dat ze mee doen met het hele zwarte vrijdag verhaal waar de 2019 fietsen met 20% de deur uit gaan.
dan is de 2019 Cube travel SLT wellicht een leuke keus. alfine 11naaf, betere naaf dynamo, CDX belt en cranks, Shimano xt schijf remmen en verder wat leuker afgewerkt met brooks spulletjes. wellicht nadelig is dat er hier niet zo’n brede banden op kunnen. volgens mij zei de FM 37mm.
de keuze is reuze :wink:

Zeker te overwegen waard. Mochten die dunne bandjes niet bevallen, dan heb je later nog de mogelijkheid van eigen keuze spatborden en banden. Overigens is bandenkeuze een vreemde: de Marathon Mondial, bedoeld voor fietsers die Europa verlaten. Sterk, maar niet echt snel.
Bijzonder is zeker wel dat er een excentrisch bottom bracket is gemonteerd. O.a. voor het spannen (een enkele keer) van de tandriem.

Gister de knoop doorgehakt en de Cube Travel SL 2019 besteld.
Deze was/is lekker in de aanbieding en is nagenoeg gelijk aan de Cube Travel EXC 2020.
vwb de Cube Travel SLT 2019 wogen de kosten niet op tegenover het gebruik en voldoet de SL2019 prima.
komende week ophalen :slight_smile:

Roel

We zijn benieuwd naar je ervaringen!