Advies aanschaf nieuwe elektrische fiets

Hallo,

Een tijdje terug heb ik hier al met veel succes advies gevraagd en gekregen ivm de aanschaf van een nieuwe (stads)fiets voor mezelf (het is de Koga Venya 6.0 geworden).
Nu is mijn vrouw ook op zoek naar een nieuwe fiets, maar een elektrische fiets in haar geval. Daar ben ik zelf heel wat minder in thuis, dus had ik graag opnieuw jullie advies gehad ivm de aankoop van een elektrische fiets:

• Vooral stads- en werkverkeer (gemiddelde rit van 15-20km)
  • Een kinderzitje en een fietskar moeten mogelijk zijn
  • Geen al te sportieve fiets (houding): mijn vrouw is geen extreem fervente fietsster, hij moet haar vooral veel comfort bieden tijdens het bieden
  • Prijsklasse is niet echt een criterium, maar iets rond de 3.000 euro?

Graag had ik geweten:

• Waar op te letten bij de aanschaf van een elektrische fiets?
  • Waar specifiek op te letten ivm de motor? (type, merken…)

Alvast bedankt!

In e-bikes ben ik eigenlijk niet thuis, je kent waarschijnlijk dit artikel wel:

eerste tip: uitproberen.

Er is een breed aanbod van middemotor + nexus7 of 8 versnellingsnaaf. Die voldoen goed voor dergeljike ritjes.
Active line+ is een erg goede middenmotor. Stil, geen weerstand met motor uit en zeer vloeiende ondersteuning. Als je een andere motor wilt in ieder geval vergelijken met deze motor.
hoe breder de banden, hoe lager de bandenspanning en hoe hoger het comfort. Dat is ook fijn voor het kind in het achterzitje.
Met de accu in het frame is de achterdrager wat minder hoog. Dus hoef je het kind net iets minder te tillen.
Als je al een kar hebt, let dan op of de koppeling past. En achterzitje uiteraard of die op de drager past.
Standaard bij de achteras is wat stabieler dan in het midden.
400Wh is ongeveer goed voor 60km met volle ondersteuning. Maar als je met kar ook wat langere recreatieve ritten wilt is 500Wh wel handig.
Met lage instap zit er verschil in stabiliteit. Een stabiel frame rijdt fijner vooral met zwaar kind achterop. Dus ook iets om op te letten.

Dat artikel had ik inderdaad al gelezen. Toch dank! :slight_smile:

Super goeie praktische tips!!