Advies aanschaf trekking hybride?

Goedemorgen,

Graag zou ik jullie advies vragen voor het aanschaffen van een nieuwe ‘trekking hybride’ fiets, althans ik heb de indruk dat wat ik zoek onder die noemer valt.

Belangrijk om te weten: Vanwege omstandigheden ben ik gebonden aan een aanschaf van een dergelijke fiets bij de winkel 12gobiking in Moordrecht.

Kort wat (mogelijk) relevante gegevens over mezelf en het beoogde gebruik:

  • Lengte en gewicht: 1,84m - 65kg
  • Fiets zal voornamelijk voor woon- werkverkeer gebruikt worden, maar ik wil er in de weekenden en vakanties ook wat langere tochten van 50 - 100 km mee maken, eventueel met lichte bepakking (2 Ortlieb Back Rollers achterop). Denk aan landen zoals BeNeLux en Duitsland, geen waanzinnige hellingen of afdalingen en voornamelijk asfalt en af en toe wat bospaden/onschuldige grindpaden.
  • Fiets zal het hele jaar door gebruikt worden, dus ook in de regen en sneeuw en pekel.
  • Te besteden budget: liefst tot €800, er is eventueel nog iets speling.

Ik zoek dus eigenlijk een betaalbare maar degelijke trekkingfiets die ik in principe elke dag goed kan gebruiken voor korte afstanden, maar waar ik ook 2 keer per jaar een week mee op ‘avontuur’ zou kunnen en in de weekenden sportief maar comfortabel een mooie ronde kan rijden.

Mijn budget is uiteraard niet zo groot, maar ik zoek gewoon een betrouwbare fiets met een goede basis: dus een degelijk frame dat 10 jaar mee kan, een betrouwbare Shimano-groep die ik zelf kan onderhouden (hoeft echt niet topklasse te zijn!) en waar ik de eerste jaren geen gedoe mee heb en een beetje fatsoenlijke velgen waarvan de spaken niet breken, die niet snel roesten etc. Ik ben zeer bereid de fiets met liefde te verzorgen en regelmatig e.e.a. te onderhouden en hem zo nu en dan eens een nieuwe ketting, remblokken of cassette te gunnen.

Op basis van het assortiment ‘trekking hybride’ fietsen van 12gobiking (https://www.12gobiking.nl/fietsen/hybride-fietsen/type-fiets-trekking-hybride) krijg je de indruk dat dergelijke fietsen in de prijsklasse €500 - €1000 eigenlijk allemaal min of meer hetzelfde zijn, maar dat de meeprijs vooral wordt gerechtvaardigd door de afmontage met een duurdere (kwalitatievere?) versnellingsgroep en het wel of niet hebben van een geveerde voorvork. Accessoires lijken allemaal min of meer hetzelfde te zijn.
Sommige merken (Trek, Cube, Koga) zeggen me iets, andere merken (Pegasus, Kalkhoff, Stevens, Sensa) eigenlijk helemaal niet.
Fietsen binnen deze prijsklasse worden vaak als ‘beginnersfietsen’ of ‘instapmodellen’ bestempeld, omdat ze logischerwijs niet de meest luxe/kwalitatieve onderdelen hebben, daar is de prijs dan ook naar. Je bent daardoor echter snel geneigd te denken dat deze fietsen vast allemaal rommel zijn en dat je wel een echt dure fiets moet kopen om een beetje fatsoenlijk te kunnen fietsen. Is dat inderdaad waar, of kun je onder de €1000 echt wel een goede nieuwe trekking fiets kopen die 10 jaar meegaat als je niet per se het aller duurste spul wilt hebben, dat voor het door mij genoemde gebruik sowieso totaal overbodig zou zijn?

Op basis van het online beschikbare assortiment van 12gobiking heb ik onderstaande lijst samengesteld:

1. Pegasus Solero SL 24 Disc 2019

Ik ken dit merk persoonlijk niet, ken wel iemand die er een heeft (nog goedkoper model) en er tevreden mee is. Online ook erg veel positieve reviews over te vinden. Heeft een geveerde voorvork, misschien beter vermijden binnen deze prijsklasse?
Heeft 24 versnellingen en is afgemonteerd met Shimano Altus, niet het allergoedkoopste, maar ook niet geweldig. De hydraulische schijfremmen zijn nieuw voor me, maar men is er vaak positief over. Fiets ziet er verder mooi en sportief uit. €599

2. Cube Travel 2018

Ziet eruit als een mooie, degelijke fiets zonder al te veel poespas. Starre voorvork en ook hydraulische schijfremmen. Heeft 27 versnellingen met voor Altus en achter Deore. Brede velgen met fabrieksaf brede Schwalbe banden. Heb begrepen dat dikke, brede banden mits goed op spanning alsnog een lage rolweerstand hebben? €699

Je hebt ook nog de Cube Touring EXC voor dezelfde prijs met ‘betere’ Shimano-groep. Is die dan per definitie beter?

3. Stevens Galant Lite 2019

Kende dit merk niet, maar op het internet vond ik er veel positieve reacties op. Deze fiets heeft ook 27 versnellingen en een iets luxere complete groep: Shimano Alivio. Mooie Schwalbe bandjes, starre voorvork en redelijk licht met 14,3 kg. Deze heeft dan weer velgremmen. €799

Ook bij de Stevens heb je weer meerdere modellen voor ongeveer dezelfde prijs, ik vind het lastig in te schatten wat dan de beste keuze is tussen zeg 3, in mijn ogen, vrijwel dezelfde Stevens fietsen.

Wat zeggen jullie van deze drie fietsen? Drie verschillende prijzen binnen het ‘lage’ segment, maar met ogenschijnlijk verschillende kwaliteit in asmontage/onderdelen.
Een alternatieve tip binnen mijn budget en binnen het ‘trekking hybride’ assortiment van 12gobiking wordt uiteraard ook van harte gewaardeerd.

Alvast dank voor jullie tijd, met vriendelijke groet,

Karl

PS. Ik kon helaas maar maximaal 2 links aan dit bericht toevoegen als nieuwe gebruiker, anders had ik graag naar elke fiets de juiste link geplaatst! In onderstaande post alsnog de genoemde fietsen.

Pegasus Solero SL Disc 24 2019

€599

Cube Travel 2018

https://www.12gobiking.nl/cube-travel-2018-64738

€699

Cube Touring EXC 2018

€699

Stevens Galant Lite

€799

Ja, het aanbod in reuze.

Ik zou gaan voor brede banden en een vaste voorvork, minder onderhoudsgevoelig en meer comfort, daarmee zouden de Pegasus en de Cube Touring afvallen.

Zelf heb ik een Cube Travel Pro en die bevalt me prima. Wel een riem, wat als voordeel heeft het onderhoud maar als nadeel dat je beperkt bent door het bereik van de Nexus 8. Zag dat het 2018 model bij 12go nog voor € 900 verkrijgbaar is.

Wat betreft remmen heb nog steeds hydraulische velgremmen mijn voorkeur, helaas wordt het aanbod minder, bij 12go zie ik nu de Pegasus Urbano SL 8V (riem, vaste vork, brede banden) en de Gazelle Vento S30 (Shimano Deore, met slot)

Het lijkt erop alsof de marketing is geslaagd :wink:

Wanneer je uit het cash-en-carry assortement blijft worden denk ik vrijwel alle Nederlandse fietsen vervangen omdat er geen onderhoud wordt gepleegd of een “betere” nieuwe fiets te kopen.

Met jouw gewicht/lengte zouden denk ik alle fietsen in de trekking/hybride klasse zondemeer 10 jaar mee gaan, als het onderhoud goed gebeurd.

Ha Mike,

Dank voor je reactie! Leuk dat je zelf de Cube Travel Pro hebt, die was me ook reeds opgevallen. Riemaandrijving vind ik ook wel interessant, alleen de Nexus-8 naven zijn inderdaad wat beperkend qua bereik maar wel onderhoudsvriendelijk. Althans, ik vermoed dat je met een Nexus-8 net te kort komt als je echt een beetje een trekkingtocht wilt maken, voor mn gevoel toch meer een feature voor een echt luxe woon-werkfiets waar je lange vlakke stukken comfortabel mee kunt afleggen, maar iets minder voor bepakt heuvel op en af rijden.

De Pegasus die je noemt heeft hetzelfde ‘probleem’. Hoe wordt er überhaupt gedacht over Pegasus, zijn dat fatsoenlijke en degelijke fietsen? De fiets van mijn kennis, een goedkope Pegasus Piazza, fietst aangenaam en maakt een stevige en sportieve indruk. Is echter ook pas een half jaar oud. Vandaar de Pegasus Solero SL in mijn eerdere lijstje, helaas wel de geveerde vork en niet echt mooie Shimano-groep.

Hoe verhouden Pegasus en Cube zich overigens tot elkaar, beide Duitse merken en veel fietsen in het lagere/midden segment?

Gevoelsmatig neig ik nu een beetje naar de Cube Travel, maar zijn de onderdelen voldoende voor hetgeen ik voor ogen heb? Of is zo’n fiets na een paar jaar helemaal op? Hangt natuurlijk af van hoe je ermee omgaat en of je hem onderhoud.
Vrij brede banden zitten er bij aankoop onder, SCHWALBE Big Apple, Performance, 29x2.15. Krijg je daar een ringslot bij het achterwiel omheen, of lopen de banden dan aan?

Op mijn Kronan stadsfiets heb ik nu Schwalbe Big Ben 27.5x2.0 banden zitten, die fietsen lekker en passen door een gewoon AXA ringslot.

Tenslotte, goed om te horen dat ook het gewicht (logisch) van invloed is op het verslijt van de fiets. Ik ben inderdaad vrij tenger, dus echt veel belasting zal de fiets niet krijgen, maximaal een kilo of 85 - 90 inclusief volle Ortlieb tassen.

Meer meningen zijn zeer welkom, ik waardeer het zeer!

Groet,

Karl

Als je de kwaliteit van Kronan als maatstaf neemt dan zal de kwaliteit van al die fietsen je flink meevallen, behalve misschien de Pegasus. Niet te best. Rijd gewoon heel zwaar (tijdens Fietsersbond/Telegraaf fietstest 2018). Was wel een met naafversnelling, overigens. Mijn voorkeur: de Stevens of een Stevens die er op lijkt binnen je budget. Overigens: spaken roesten al lang niet meer, zijn van roestvrij staal. Die van Kronan echter niet of ze moeten dat veranderd hebben.
Verder sluit ik me aan bij @MikeRZ

Voor serieuze bergen/hellingen heeft een Nexus-8 inderdaad te weinig bereik, maar ik ben wel eens vanuit Oostenrijk terug naar Nederland gefietst via de Reitsemaroute en heb eigenlijk niet hoeven lopen. Ik heb een goede (fiets)conditie en de hellingen van die route zijn niet al te stijl/lang.

De Cube Travel Pro heeft een overbrengingsverhouding van 46/22, in zijn laagste versnelling rij je zo 9 km/h bij trapfrequentie van 60 omwentelingen/minuut en kom je met iets minder dan 200 Watt nog een helling op van 8%, zie Hoe snel klimt u?

Bij een fiets die het hele jaar door gebruikt worden (ook in de regen en sneeuw en pekel) vind ik een riem een groot voordeel.

Een standaard Axa Defender slot past niet en had ik ook niet gewild, er ziet nu een Trelock RS 453 ringslot op.

Ik ben minder negatief over Pegasus dan @Sjef, ik denk niet dat Cube/Stevens principieel beter zijn als dezelfde kwaliteit componenten wordt gekozen maar ervaring heb ik er niet mee. Duitse fietsen in dit segment zijn volgens mij wel beter dan het gemiddelde Nederlandse merk omdat voor Nederlandse merken de markting/styling-afdeling een te grote vinger in de pap heeft.

Ha Sjef en Mike, wederom dank voor jullie reacties.

Kronan wil ik natuurlijk niet als uitgangspunt nemen, ik voerde die fiets vooral aan om aan te geven dat ik de Schwalbe ballonbanden wel aangenaam vindt.
Alle bovenstaande trekkingfietsen zullen qua comfort en opties een verbetering zijn vergeleken bij de Kronan.

Fietsen die brede Schwalbe Big Apple banden gewoon net zo soepel/licht als dunnere bandjes mits op de juiste spanning? Rolweerstand schijnt juist vrij laag te zijn bij brede banden mist goed op spanning? Brede band zorgt van nature voor meer vering en maakt de fiets ook geschikter voor wat grovere paden, of is dat onzin?

Het artikel over het AXA Defender-slot is wel beangstigend, zo’n Trelock is dan maar een paar euro duurder en kan wellicht minder snel gekraakt worden? Is sowieso de juiste maat voor de ‘ballonbanden’ inderdaad. Kettingslot erbij is natuurlijk altijd een must.

Wat betreft de Nexus-8 vs. derailleur… Ik zal een Nexus-8 wel uitproberen in de winkel voor het gevoel, maar puur theoretisch denk ik dat een trekkingfiets toch wat meer mogelijkheden heeft/langer plezier blijft geven met wat meer versnellingen. De Nexus-8 is weliswaar onderhoudsarmer en in combinatie met een riem ook redelijk opgewassen tegen het winterse weer in Nederland, maar mist wellicht toch de veelzijdigheid van een goede derailleur versnelling.

@Sjef: Waarom verkies jij de Stevens Galant Lite 2019 (of een vergelijkbaar mode|) boven de Cube’s? Degelijker frame, of kwalitatievere onderdelen/groep die gemonteerd zijn?

Veel van de bovenstaande trekkingfietsen worden bij 12gobiking omschreven als een fiets waarmee je ‘lekker een rondje door de polder’ kunt maken en ‘comfortabel voor dagelijks woon- werkverkeer’. Voor sommige kopers zal dit juist aantrekkelijk klinken, maar op mij maakt het meer de indruk alsof je met deze fietsen absoluut geen week lang elke dag 100 km met 20 kg bepakking moet gaan fietsen, omdat ze daarvoor veel te zwak zijn. De naam ‘trekking hybride’ lijkt dan ook wat optimistisch gekozen te zijn?
Uiteindelijk is de omschrijving natuurlijk niet zo boeiend en gaat het om de daadwerkelijke onderdelen die bij elkaar al dan niet een degelijke trekking fiets maken. Ik vind het zelf echter lastig hier doorheen te prikken.

Tenslotte: Wat zouden de zwakke onderdelen van de Cube Travel in jullie ogen zijn? Cq. waarom zou ik die beter niet kunnen nemen en bijvoorbeeld wel een Stevens?
Zit er behalve de naaf en de aandrijfriem substantieel verschil tussen de Cube Travel 2018 en de Travel Pro 2018? Er zit €200 verschil tussen die twee modellen, is dat puur de versnelling en aandrijving en is dat objectief gezien een fair bedrag? Het frame, drager, stuur en velgen zullen wel in orde zijn vermoed ik?

Groet en wederom veel dank, jullie helpen me zeer!

Karl

Het is niet zo absoluut. Ik kies voor de Stevens en niet tegen de Cube. Ze zijn absoluut vergelijkbaar. Ik ben nu eenmaal (eigenwijs) geen voorstander van schijfremmen. V-brakes zijn prima ook op vakantietochten en eenvoudig te onderhouden. De blokjes kun je van je stuur af in de gaten houden en slijtage gaat langzaam. Bij schijfremmen kan het heel snel gaan (een helling af in de regen, bijv) en de blokjes zijn dun (2mm). Indien op, dan is het ijzer op ijzer (dat remt niet) en onderweg heb je in elk geval een tangetje nodig om een blokje te vervangen (ze zijn wel heel klein in je bagage).
Ik heb ook op dit medium anderen meermaals een Stevens geadviseerd en daarop tevreden berichten gekregen.
De wijze waarop de handel de fiets aanprijst is slimme marketing en dat is niet negatief bedoeld. Immers de potentiele koper zal 9 van de 10 keer op zoek zijn naar een woon-werkfiets die zowel handig als snel is en 1 van de tien keer (of minder) iemand die (ook) aan lange vakantietochten denkt, zoals jij.
Een 8v-naaf èn een tandriem (en wat daar bij hoort) zijn heel duur en dat verklaart gelijk een groot prijsverschil. Eigenlijk is €200,- helemaal niet zo veel. Frames van dergelijke fietsen zijn gewoon goed. En een belasting van ruim 100 kg is voor langere tijd gegarandeerd (de DIN-norm). Wat je niet kunt zien van een plaatje en ook niet in de showroom is de kwaliteit van het spaakwerk. Je mag verwachten dat men de spaken na enkele weken natrekt en zo nodig met Loctite de nippels vastzet. Maar dat is niet zo vanzelfsprekend als je zou denken.
Tip: indien je kiest voor de gelinkte Travel, let er dan op dat de bagagedrager niet zo slordig achterover hangend gemonteerd is. Nergens voor nodig en lastig vanwege hakken tegen de tassen.
Over de velgen kan ik weinig zeggen. Het zijn denk ik merk velgen (vanwege de code EX21 denk ik aan Alexrims), waar een Cube sticker op geplakt is.
Tot slot: na ruim meer dan 30000 km kan ik wel zeggen dat Big Apple banden heerlijk lopen en 50mm zou ook breed genoeg zijn.
Een laatste toevoeging: de bevestiging van de drager aan het frame bij de Stevens vind ik een pluspunt t.o.v. de Cube.

Nexus-8/Derailleur: Ik denk dat je de informatie hebt om een goede keus te maken. Mocht je toch voor een riem voelen, lees dan ook een dit topic door.

Ik zie dat de Kronan een half-open kettingkast heeft maar zo te zien geen derailleur dus is het onderhoud aan de ketting minder. Maar, als je daar niet tegen op ziet.

Fietsen die te zwak zijn? Dan zou ik veel meer berichten verwachten te zien over gebroken frames, gebroken voorvorken of ingestorte velgen. Nee, dit soort fietsen gaan op een zeer kleine uitzondering na niet kapot door falende componenten, maar eigenlijk altijd door gebrek aan onderhoud, het niet vervangen van slijtage artikelen, kort gezegd verwaarlozing. Vandaar dat ik ook dat ik onderhoudsvriendelijkheid belangrijk vind.

De Travel Pro is met €200 extra een koopje, zoek maar eens op de prijs voor een Nexus-8 naaf en de onderdelen van het CDN Urban systeem.

Ha Sjef en Mike,

Dank! De Kronan heeft inderdaad een Nexus-3 naafversnelling, dus in die zin ook redelijk onderhoudsarm. Maar zoals gezegd, die fiets kunnen we buiten beschouwing laten. Gewoon een prima stadsfiets en om op de voordrager boodschappen etc. te vervoeren.

@Sjef: Dank voor de toelichten wat betreft de Stevens fietsen in vergelijking tot de Cube’s.
Dan nog even concreet over de Stevens modellen die 12gobiking aanbiedt in het ‘trekking hybride’ segment. Welke van onderstaande Stevens modellen zou dan jouw voorkeur hebben, gezien het door mij beoogde gebruik?

€799

€799

(Helaas wel geveerde voorvork) €899

Hoe denk jij overigens over een Nexus-8 naaf met riem? Vind je dat een degelijk systeem, of ben je (net als bij de remmen) meer van de traditionele derailleur omdat je die makkelijk in het veld kunt bijstellen en goed kunt zien wat de staat van de onderdelen is?

@MikeRZ: Ik moet zeggen dat ik de Travel Pro met Nexus-8 en riem toch ook wel interessant begin te vinden. Eigenlijk wel net wat boven het budget, maar liever iets meer uitgeven voor de juiste fiets, dan elke dag met spijt fietsen, of er over een half jaar achter komen dat het toch niet helemaal is wat je had verwacht. Ik zal de Travel Pro dan ook zeker uitproberen bij 12gobiking, zodat ik kan ervaren hoe de Nexus-8 met riem aanvoelt.

Op de website van de fietsenzaak zegt iemand over deze fiets:

‘‘Het verzet is ook prima, in de hoogste versnelling haal ik 35-40 km/h maar dan houdt het echt op. In de laagste versnelling kom je verticaal nog omhoog. Als je echt van de snelheid bent wil je misschien een iets kleiner tandwiel achter laten monteren.’’

Jij hebt hier ook al wat over gezegd, maar ik vraag het toch nog een keer voor de zekerheid: Je hebt logischerwijs minder bereik met 8 versnellingen ten opzichte van 24 of 27, maar daarvan gebruik je er efficiënt toch een hoop niet. Op een vlakke route moet de Nexus-8 ruim voldoende zijn om een behoorlijk tempo te kunnen genereren, is 35-40 km/u inderdaad realistisch? En dan het belangrijkste, zou je eventueel wat voorbeelden van klimmen/hellingen kunnen noemen die op basis van jouw ervaring/mening met de Nexus 8 nog mogelijk zouden zijn? Of is de Nexus-8 gewoon echt niet geschikt om een dag door ‘bergachtig/heuvelachtig’ terrein te rijden? Hangt natuurlijk ook af van je conditie, maar is het ploeteren, of is het op zich wel te doen?
Ik kan met goed voorstellen dat een Nexus-naaf bijvoorbeeld gewoon echt niet ontworpen is om door bergachtig gebied te trekken, maar dat het in principe wel kan. Toch voel je dan aan alles dat het niet van harte gaat. Zeker in combinatie met zo’n riem, is die sterk genoeg vergeleken bij een ketting om die krachten aan te kunnen als je in lage versnelling een helling beklimt?

Hoe gedragen de hydraulische schijfremmen zich verder, heb je al vaak de pads moeten vervangen? Los daarvan duurzame en onderhoudsarme dingen?

Ik heb het gevoel dat ik bijna alle informatie wel heb om een weloverwogen keuze te kunnen maken. Ik probeer morgenochtend even bij 12gobiking langs te gaan, zal vantevoren even bellen of ze de Cube’s en eventueel een Stevens hebben staan om te berijden…

Groet,

Karl

35-40 km/h in de hoogste versnelling? Met 40 km/h trap je 85 omw/min en iets van 400 Watt (zie hierboven Hoe snel klimt u?) en daarmee zit je tussen de elite en wereldtop in, zie ook:

Ik kom met de Nexus-8 wel alle hellingen in Nederland op maar ik heb een goede conditie en de hellingen zijn nooit heel lang. De Brienenoord rij ik op in z’n 4 of 5. In het buitenland is dat wel eens anders en wil ik 5 km/h in mijn laagste versnelling kunnen rijden.

Tel voor de grap eens het aantal tanden van het voor- en achterblad de Kronan. De één van de Nexus-3 heeft een overbrengingsverhouding van 0,733 dus bereken 0,733 * voor / achter en vergelijk dat met de derde kolom in de onderstaande tabel.

Voor de Cube met Nexus-8:

Screenshot_20190513_130731

Schijfremmen, nog geen remblokjes moeten vervangen maar mocht dat nodig zijn is dat makkelijk zat. Ze kunnen wel gaan piepen/krijsen en op een andere fiets heb ik achter minder (maar nog voldoende) remkracht waar ik nog niet naar heb gekeken, al met al niet slecht wat mij betreft.

Ik denk dat de Galant Lite beter bij je past: meer bescherming van de ketting en ook een betere drager voor het ophangen van tassen. Voor de rest nauwelijks verschil, op die kilo na dan.

Ik heb, via mijn zonen al 8 jaar ervaring met (onderhoud aan: zo goed als niets) tandriemen, en wel de CDC riem. Die is (nog altijd) uitstekend, maar al uit productie (te goed, denken sommigen, ik ook). Voor ervaring met de CDX-riem verwijs ik naar @MikeRZ, die put uit eigen ervaring. Het gebruik van een tandriem stelt hoge eisen aan de rechtheid en stijfheid van de framebouw. We hebben laatst in dit forum kunnen lezen over een Batavus die niet recht bleek te zijn en waardoor de (CDX of CDN) riem een irritant geluid produceerde, dat je niet wilt horen of voelen. Dus, inderdaad, ik kies persoonlijk toch maar voor die ouderwetse ketting.

Over de Batavus hier te lezen: Riem / belt drive afstellen (bijgeluiden oplossen)

Mannen, hartelijk dank!
Ik probeer morgenochtend dus even naar 12gobiking te gaan, hopelijk hebben ze de Stevens Galant Lite, de Cube Travel 2018 en de Cube Travel Pro 2018 in huis. Ik zal ze van tevoren even bellen…

Ik denk dat ik toch niet voor de Nexus-8 met riem ga, maar ik ga hem zeker even proberen, wie weet… De Stevens heeft bij nader inzien toch wel een stuk betere onderdelen erop zitten, vergeleken bij de Cube Travel, maar kost natuurlijk iets meer. Wel weer inruilkorting va €75 dus dat verwaarloost het verschil bijna… Jammer dat beide fietsen geen kantelbaar stuur hebben, maar ach.

Goed ook te weten dat ik er gen AXA Defender op moet zetten, is voor een smallere bandenmaat ook een Trelock aan te raden? Of zijn er andere ringsloten die te adviseren zijn?
Het door MikeRZ genoemde Trelock slot was immers vooral voor een fiets met ballonbanden bedoeld.

Ik laat weten wat het geworden is, met de door jullie verworven kennis heb ik het gevoel dat ik een wat betere beslissing kan nemen die ook gebaseerd is op argumenten inplaats van onderbuikgevoel.

Groet,

Karl

Een kantelbaar stuur=een verstelbare stuurpen. Kan altijd nog, indien nodig.

Zoals @Sjef schreef, een stuur is iets wat je makkelijk kan vervangen en dat heb ik ook gedaan, zie de eerder aangehaalde thread. Zoals ik daar al schreef, mocht je het overwegen overweeg dan ook voor een iets groter frame te gaan omdat met een ander stuur het vaak dichter bij komt.

Dank, goede tip! :slight_smile:

Zo, ik ben gisterochtend bij 12gobiking geweest. Van tevoren gebeld om te informeren of de Cube Travel en de Stevens Galant Lite op voorraad waren: uiteraard niet! Stevens heeft grote leverproblemen, de Cube was niet meer leverbaar en het 2019 model was zelfs ook al uitverkocht. Jammer, maar desondanks de rit gemaakt.

Erg mooie, grote zaak met eigen ‘testbaan’ en vriendelijke medewerkers. Ik heb een aantal fietsen getest, waaronder de Cube Travel Pro, Pegasus Solero SL, Pegasus Piazza, Stevens Randonneur en nog een Cube Touring uitloopmodel.

Fietsten allen redelijk vergelijkbaar, alleen was de Travel Pro met Nexus-8 en riem natuurlijk wel iets heel anders. De Randonneur was de meest luxe fiets met een duurdere groep, maar daardoor eigenlijk boven m’n budget en om nu te zeggen dat de schakelbeleving en duurzaamheid van de groep de €400 extra waard was… Niet voor mijn situatie denk ik.

Uiteindelijk vond ik eigenlijk de Pegasus Solero SL erg aangenaam. Iets zware fiets, met verende voorvork en hydraulische schijfremmen en Altus groep, maar zeer comfortabel en aantrekkelijk geprijsd van €799 voor €599 met nog eens extra inruilkorting van €50 voor een oud barrel.

Lang verhaal kort: Ik heb de Pegasus Solero SL meegenomen. Het is in zekere zin een ‘gok’ aangezien ik het merk niet echt ken, maar de medewerker was er zeer positief over en ik heb online ook deels erg positieve reacties gelezen. Frame zal even degelijk zijn als een Cube of Stevens in dit prijssegment en de meeste onderdelen bleken ook ongeveer van dezelfde kwaliteit.
De Shimano Altus groep is uiteraard wat lager dan de Alivio, maar de medewerker liet me ook een dure echte Trek trekkingfiets zie van bijna €2000 die was afgemonteerd met een Altus derailleur en gaf aan dat zo’n groep gewoon echt prima is voor het door mij beoogde gebruik en dat de slijtage met name iets sneller gaat dan bij een Alivio of Deore groep, maar dat ik het verschil in schakelgemak etc. nauwelijks zal merken.
De achterdrager zou met zekerheid stevig genoeg zijn voor twee flinke Ortlieb tassen en de medewerker benadrukte dat het echt volledig onnodig zou zijn om bijvoorbeeld een Stevens Randonneur te kopen gezien de verwachtingen die ik van een fiets heb. Een duurdere groep monteren kan immers altijd nog.

Tenslotte hebben we het over de voorvork gehad. De medewerker vertelde dat deze inderdaad (logischerwijs) kunnen en zullen verslijten, maar dat dit wederom maar net ligt aan het gebruik. Fiets je gewoon op normale paden, of ga je er echt mee spingen etc. Zelfs op dit niveau zou de SunTour-vork erg onderhoudsvrij zijn en bij normaal gebruik makkelijk 5 jaar meegaan.

Al met al had ik denk ik de Stevens Galant Lite gekozen, als deze te leveren was, maar ik denk dat ik met de Pegasus een mooie eenvoudige trekkingfiets heb voor een goed bedrag, waarmee ik de komende 5 jaar kan ontdekken hoe een dergelijke fiets me bevalt en wat ik eventueel mis en later zou willen upgraden/bij een volgende fiets absoluut zou willen hebben.

Het eerste retourtje Den Haag - Nootdorp (25 km) heeft hij uitstekend doorstaan, maar dat stelt natuurlijk ook niks voor. Voelt echter als een fijne, stevige fiets. Enkel het gewicht had dus 2 kg minder kunnen zijn, maar het is ook niet echt een probleem. En natuurlijk had ik liever een Clivio-Groep gehad in plaats van Altus, maar ook dat zal geen wereld van verschil zijn en drukt de prijs ook aanzienlijk.

Nogmaals hartelijk dank voor jullie bijdragen en adviezen, ik heb er toch wel een en ander van opgestoken en heb het gevoel dat ik nu wel iets beter weet waar ik op moet letten bij dit type fiets. Uiteindelijk moet ik toch zelf de rijervaringen gaan opdoen om echt mee te kunnen praten en me een gedegen mening te vormen.

Groet,

Karl

Bedankt voor de uitgebreide terugmelding, goed te horen dat de keus gemaakt is.

Ja, voor dat bedrag is de Pegasus Solero SL is zeer begrijpelijke keus en zover ik kan zien zeker geen slechte fiets en het belangrijkste is dat hij jou bevalt!

Ik ga mee met wat die medewerker over Altus versus Alivio of Deore en het is goed dat je een proefrit op meerdere modellen hebt kunnen maken. Wat ik wel een duidelijk nadeel vindt van 12go is dat de proefrit binnen is op een perfect gladde vloer.

Kan je iets meer vertellen over “alleen was de Travel Pro met Nexus-8 en riem natuurlijk wel iets heel anders”, de prijs was duidelijk hoger dus dat is een goede reden het niet te doen maar wat viel je op bij het rijgedrag?

Heel veel plezier met de nieuwe fiets, het zou leuk zijn als je zeg maar over een jaar nog eens iets er hier op het forum over schreef.

Geen dank, dat is wel het minste dat ik kan doen na jullie uitgebreide advies. Dat jullie regelmatig nooit meer iets horen van een gast op dit forum kan ik me goed voorstellen; jammer.

De Pegasus Solero SL lijkt inderdaad een aangename fiets. Wel wat zwaar dus met 16,9 kg en de rode remklauwen vind ik wat heftig, maar verder bevalt hij me goed. De eerste 50 km zijn inmiddels probleemloos gemaakt en dat fietst best aardig; we moeten elkaar nog leren kennen.
Zeker voor het geld vind ik de Pegasus niet minder voelen en eruit zien dan andere modellen waarop ik fietste.

De Cube Travel Pro heeft inderdaad een hogere prijs, eigenlijk net meer dan ik wilde betalen. Daarbij kwam dan ook dat ik, zoals eerder besproken, bang ben dat hij me op termijn net te weinig verzet kan geven bij iets heuvelachtiger terrein. Op het, inderdaad spiegelgladde, parcours bij 12gobiking reed hij ontzettend soepel en vrijwel fluisterstil, de overbrenging van de trapbeweging op het achterwiel is heel strak. De riem lijkt als het ware iets gevoeliger/preciezer te reageren in vergelijking tot een derailleur.
Desondanks ook wel een wat zwaardere fiets met erg dikke banden, die op zich een fijne natuurlijke vering geven maar hem ook wel massief maken.

Ik kan het niet beloven, maar ik zal proberen over geruime tijd nog eens een update te plaatsen over hoe het mij en de Pegasus is vergaan.

Nogmaals dank voor jullie hulp en mogelijk schiet me binnenkort, na nog wat kilometers, nog een nieuwe vraag te binnen. :wink:

Groet,

Karl