Advies damesfiets

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe fiets, maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Advies is heel welkom!

Ik gebruik nu een Swapfiets en ben dus weinig gewend. Via mijn werkgever kan ik tegen gunstige voorwaarden een fiets aanschaffen. Mijn budget ligt tussen de 500 en de 1000 euro.

Ik dacht zelf aan de Batavus Fonk 3, maar merkte tijdens een proefrit wel dat je eigenlijk een versnelling mist tussen 2 (net te licht) en 3 (net te zwaar). Kan me voorstellen dat dat op een gegeven moment irritant wordt. Er is ook een variant met 7 versnellingen maar daar las ik nog minder goede verhalen over.

Een andere optie is de Liv Allure CS2, meteen in een wat hogere prijsklasse maar wel aantrekkelijk door de riem vanwege minder onderhoud.

Verder goed om te noemen: ik ben een mooiweerfietser, gebruik ‘m vooral voor korte ritjes (meestal 5, max 10 kilometer) en de fiets zal ‘s nachts altijd binnen staan. Tot slot is het belangrijk dat ik ‘m snel kan kopen (ik begreep van de fietsenmaker dat veel fietsen nu niet voorradig zijn).

Ik hoop dat hier kenners zijn die me kunnen adviseren. Bedankt alvast voor het meedenken!

Ik kan me het gevoel begrijp maar volgens mij zie je prima de bomen door het bos alleen is het aanbod te groot.

Ja, met de Nexus-3 is dat zit je vaak zo tussen de 2 en de 3, dat werkt voor sommige mensen prima voor ander niet. De Nexus-7 staat inderdaad minder goed bekend, een slechter rendement en iets mindere kwaliteit zover ik weet. Verder op dit soort fietsen onnodige dingen als verende voorvorken die nauwelijks comfort toevoegen maar wel snel kapot gaan.

Met de Nexus-8 komt je inderdaad in een hogere prijscategorie. De Liv Allure CS2 zit er goed uit, wat ik minder vindt is de verende zadelpen en dat het licht op batterijen is.

Ik begrijp dat je de fiets bij je fietsenmaker wilt kopen en dat is vaak een prima idee. Daarmee wordt het bos ook een stuk kleiner want de meeste fietsenmakers hebben maar een beperkt assortiment. Vraag dus eens, met de kennis die je inmiddels in je hoofd hebt, bij je fietsenmaker wat hij kan leveren. Denk er eens over na en vraag desnoods na bij een andere fietsenmaker.

Bedankt voor je bericht Mike! Ik woon in Den Haag en zag dat er in de buurt ook een Trek-dealer zit. Zou dat nog wat kunnen zijn?

Geen idee of ze op voorraad zijn, morgen zou ik even kunnen bellen/langsgaan, maar ik zag bijv. deze modellen op de site:

Of deze: https://www.topbikes.nl/webwinkel/8189/trek-l400-dames.html

Trek is prima merk, dat vooraf.
FX3 is kwalitatief veel beter dan FX2. Kwaliteit betekent ook meer plezier!
L400 weegt 20kg! Zwaargewicht dus: laat maar staan.

Met @Sjef eens, Trek is een prima merk en als je een dealer in buurt heb zou ik zeker eens langs gaan.

Misschien wel goed om eens na te denken hoe je de fiets wil gaan gebruiken, de FX serie is wat Trek noemt Fitness fietsen en naar mijn idee meer voor het recreatievere segment. De L serie noemt Trek hybride fietsen en die zijn naar mijn idee beter geschikt voor stad maar ook wel voor toeren.

Kijk dus eens rond, iets als de Verve 1 lijkt me een mooie tussencategorie.

De Verve 1 is helaas een fiets van zeer lage kwaliteit. Zelfs nog met schroefpignon tandwielen achter. Kies dan minstens een niveau beter, al is dat nog altijd een zwaargewicht. Minder kost meer…