Advies elektrische fiets

Hoi.

Ik zoek tips/advies voor een elektrische fiets voor voornamelijk woon-werkverkeer (6,5km enkele reis, 5 dagen per week) en af en toe recreatief wil ik niet uitsluiten.

Mijn voorkeur gaat uit naar de sportievere look, de kleur zwart (grotendeels of volledig), middenmotor en de accu op of in het frame.

Budget van €3,000-€4,000 lijkt mij ruimschoots genoeg.

En iets waar ik graag meer duidelijk over zou willen is of het ‘overkill’/verspilling is om een hoog koppel te hebben als je hier vrijwel alleen maar op vlakke wegen mee rijd.

Voorbeelden van elektrische fietsen die nu mijn interesse hebben:
(Houd er rekening mee dat ik weinig kennis heb van specificaties!)

Stevens E-ANTELAO:

Koga Pace S20:

Kalkhoff Endeavour 7.B Pure:
https://www.kalkhoff-bikes.com/nl_nl/kh0020031v2021-endeavour-7-b-pure

Wat denken jullie van deze keuze’s?
Ik hoor graag van jullie!

500watt, dat is toch geen e-bike?

Excuus, ik bedoelde dus elektrische fiets.
Ik heb het aangepast!

Speed pedelec is de naam. Genoeg deskundigen hier die je verder kunnen helpen.

Dit zijn gewoon 250watt/25km uitvoeringen toch?

Nee, je schrijft zelf dat het om 500 Wh gaat.

Sorry ik volg je niet.

Ik heb toch niets geschreven over Wh?

En ik bedoelde dat de links die ik stuurde toch 250w/25km fietsen zijn?

Maar ja ter verduidelijking ik ben dus op zoek naar een 250w fiets.

Beste Dion,

Als je de fiets vooral dagelijks voor woonwerk gebruikt kun je beter vanwege regen en vuil naafversnellingen nemen en dichte kettingkast of tandriem.
De zit op deze fietsen is sportief. Wil je dat wel voor de dagelijkse ritjes?
hoog koppel is vooral handig bij hellingen en wisselend terrein. In het vlakke Nederland nergens voor nodig.
En 2x 6,5 km op een dag is ook met een gewone fiets prima te doen. Ook als je niet wilt zweten. (maar weet je fysieke gesteldheid natuurlijk niet).

Bedankt voor de reactie!

De sportieve zit vind ik wel mooier ogen maar is geen pré.
En de sportieve zit is zelden te combineren met een naafversnelling en dichte kast toch?
Tandriem heeft wel mijn voorkeur maar ik wil mijn keuze hierin niet te veel laten beinvloeden omdat het aanbod hierin aanzienelijk lager is en ik toch ietwat gevoelig ben voor de look van de fiets.

Oké, hoge koppel is geen pré dus. 40/50 nM zou voldoende moeten zijn gok ik?

Mijn fysieke gesteldheid is prima (± 1,84cm, 80kg) maar elektrisch heeft wel mijn voorkeur mocht ik in de toekomst recreatief willen gaan fietsen.

Heb jij evt. nog suggesties voor een kwalitatief fietsje met een mooie prijs?

Hartelijk dank alvast!

Hoi, ik heb na lang overwegen een Batavus finez gekocht en ben er super tevreden over. Powerpack van 500 Watt, verende voorvork en zadel, veilige verlichting, middenmoter bosch, nog getwijfeld om riem te nemen ipv ketting maar toch gekozen voor gesloten kettingkast en Shimano 8 naafversnelling. Heerlijke fiets kost hier in België 3100 euro. Succes

heb alle 3 gecheckt ze zijn idd allemaal 250 watt motor met goede batterij.
allemaal ketting met tandwiel.
voor die prijs zal ik kijken voor een riem versie met hydrolische remschrijven en voorvork vering.
koppel kan handig met heuvel op als je lange ritten maakt.
verder ben ik meer voor comfort dus beetje goed rechtop zitten maar weet ik niet of jij dat zo graag zit. dan is sportieve houding ook goed.

als je voor speed pedelec kies dan zul je andere modellen moeten kiezen(45 km/u) daar zitten wel wat haken en ogen.als je meer info wil weten kun je gerust aan me vragen.voor de prijs die ik die 3 zie kun je al 1 aanschaffen.

Juist in verband met de toekomst zou ik voor een normale fiets kiezen, tenzij je al heel veel sport is 2 x 6,5 km is mooie manier om aan je dagelijkse beweging te komen. Opbouwen van je conditie kost z’n zes weken. Recreatief fietsen gaat ook prima op een normale fiets en je houdt nog geld over ook.

Elektrische fietsen worden in de toekomst niet duurder, waarschijnlijk zelfs iets goedkoper dus ik zou het niet als argument gebruiken om nu al een luie manier van voortbewegen te kiezen :wink:

Wat betreft geveerde voorvorken:

https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/verkeersgezondheid/fiets-en-gezondheid/tips-voor-comfortabeler-fietsen/

1 like

Inderdaad, 2x6,5 km is niet de moeite waard om elektrisch te rijden, te meer daar OP in goede gesteldheid is. Aan een e-bike zat ik zelfs te denken aan een E-Molveno van Stevens (adviesprijs ca. € 2000), dan houdt OP veel geld over.

Maar voor rond de € 1200 koop je al een mooie forensenfiets en dan heb je nog geld over voor een race- of sportfiets voor de recreatieve ritten. Beide zonder motor.

Zolang het gaat lekker zonder electronische ondersteuning fietsen. Ik heb er afgelopen zomer een gekocht om na langdurige medische toestanden, mogelijk op de fiets naar het werk te kunnen. Achteraf door de lock down was het woon-werk verkeer niet aan de orde en beperkte ik het fietsen tot recreatief gebruik. In de laagste ondersteuning flink doortrappen en als je moe wordt na 40-50 km en de wind werkt tegen, flink de ondersteuning opschroeven. Het bereik wordt wat groter en zelfs een tocht van 90 km gemaakt, maar dat gedoe met die accu in de winter breekt me wel op.
Ik ben volgens mij goed op weg de conditie te verbeteren. Misschien een goed idee om daarnaast een gewone sportfiets aan te schaffen.

1 like

Je kunt ook een paar maanden de elektrische fiets van Swap huren. Die heeft een goede allround motor (Bosch Ative line+). Dan doe je ervaring op en kun je op basis daarvan kijken wat je eventueel anders wilt (zithouding, koppel, wel/geen e-bike, e.d).

Wh (Wattuur) is accucapaciteit, W (Watt) is vermogen. Het gaat dus niet om speed pedelecs maar gewone pedelecs ofwel E-bike die begrensd zijn op 25 km/u.

ik ben voor de Kalkhoff Endeavour 7.B Advance 625 gegaan, kost wat maar dan heb je ook wat, Fiets heerlijk en het Kiox systeem is ook een fijn en goed werkzaam systeem. Nu alleen nog hopen dat de FM hem een beetje kan fine tunen zodat de ondersteuning niet direct stopt bij 25 km/u maar bijvb bij 26,5/27 km/u. Verder is zit houding en kwaliteit van fiets helemaal top