Advies gevraagd: Kalkhoff Endeavour woon-werkverkeer

Sinds ik in Utrecht werk (woon in Rosmalen) fiets ik nog maar enkele keren per jaar in het woon-werkverkeer. Reis nu voornamelijk per trein. Wil graag meer fietsen, maar helemaal naar Utrecht gaat 'm niet worden. Idee is dus om de fiets in het voortransport te gaan gebruiken van Rosmalen naar Den Bosch en daar dan met de trein naar Utrecht.

Het stuk van mijn huis naar station Den Bosch is voor 90% een kaasrechte fietssnelweg. Best saai om te fietsen, maar wel lekker snel. Ik zoek dus een fiets waar ik deze ± 8km goed en snel mee af kan leggen. Vanuit mijn werkgever krijg ik €750,- voor de aanschaf voor een fiets en kan daar zelf nog wel een beetje bij doen: totale budget is dus iets van €1.100.

  • Wil dus 5 dagen per week ± 16km per dag fietsen
  • Traject is zo gaaf als een biljartlaken
  • Ben laks met onderhoud. Wil dus gaan voor een belt drive
  • Naafverlichting voor en achter vind ik een pre
  • Ringslot is niet nodig. Zo heb ik een goede stok achter de deur om altijd m’n kettingslot te gebruiken :slight_smile:
  • Graag sportieve zit
  • Ben 1,90m en weeg 90kg

Zelf heb ik wat rondgekeken en zag deze Kalkhoff Endeavour online. https://www.12gobiking.nl/kalkhoff-endeavour-8-2018

Qua onderdelen ziet dit er bij mij op het eerste gezicht goed uit (al ben ik geen expert). Maar twijfel ook nog wel. Twijfel bijv. vooral aan:

  • Verende voorvork. Hoeft van mij (denk ik) niet. Zoals gezegd is het traject grotendeels een fietssnelweg…
  • Schijfremmen. Klinkt leuk, maar voegt dit wat toe?
  • Nexus 8. Lees wat tegenstrijdige berichten. Vind dit lastig in te schatten omdat ik nooit anders heb gehad dan stations-barrels en racefietsen. Dit is dan ook de eerste nieuwe fiets die ik ooit aanschaf.

Ben benieuwd wat jullie van deze fiets vinden. En is er gezien mijn situatie/wensen wellicht een veel betere te krijgen?

Kalkhoff is voor mij een onbeschreven blad. Maar andere leden weten daar meer van.
Vering in vork of zadelpen is inderdaad overbodig. Het gaat om dempen en dat doen die dingen niet. Gewicht en onderhoud hinderlijk.
Schijfremmen eveneens overbodig. Aanlopen, piepen enz. Kies gewone V-brakes of Magura HS.
Er zijn twee types Nexus 8: de standaard en de premium. Die tweede moet je hebben. Heeft een rode lijn op de naafbody.
Ik dacht dat een naafdynamo alleen het voorlicht voedt.

Dank voor je snelle reactie. Ik ga op zoek naar een fiets met de Nexus 8 premium en zonder fratsen als schijfremmen en verende voorvork. Wil zo min mogelijk onderhoud en dit klinkt zo als vragen om problemen.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen met Kalkhoff.

Het belangrijkste is (denk ik) dat je fiets de goede maat heeft. Je geeft op 1,90 te zijn. Past dat wel op een fiets van maximaal 60 cm? De 16 km per dag, 8 km heen en 8km terug zijn verder natuurlijk op elke goede normale fiets te doen zonder veel onderhoud. Met mijn vorige normale fiets heb ik 30.000 km gereden zonder de ketting of naaf te vervangen.

Was er eigenlijk vanuit gegaan dat een framemaat van 60cm groot genoeg zou zijn. Op eerdere 60cm fietsen heb ik altijd fijn kunnen fietsen. Of is een groter frame toch aan te raden?

Je zult zelf moeten passen, want zoals ik gisteren aan @maarten1885 heb uitgelegd:

Wat de Kalkhoff betreft, ik denk dat Kalkhoff naar de Nederlandse markt heeft geluisterd want er is ook een Kalkhoff Endeavour 8 Benelux zonder voorvering.

Ik heb een Kalkhoff Endeavour en hij bevalt goed, de vering staat altijd op locked. Ooit eens gekocht omdat het een van de eerste fietsen met riem was die voor minder dan €1000 te koop was. Schijfremmen vind ik okay maar hebben voor mij geen voordeel op hydraulische velgremmen. De Nexus 8 naaf bevalt mij ook prima en … als je een riem wilt hebben dan heb je een naafversnellling nodig. Rohloff is duur en overkill, Alfine 11 heb je ook niet nodig in Nederland en Nexus 8 is de betere t.o.v de Nexus 7.

Qua look vind ik de Kalkhoff Endeavour minder mooi, mocht ik op dit moment een vergelijkbare fiets kopen dan zou het waarschijnlijk de Cube Travel Pro worden.

Dank voor de uitleg over de framematen Sjef. Kan er dus niet zo maar vanuit gaan dat als 60cm altijd goed is bevallen dit ook bij een ander merk fiets zal gelden.

Fijn te horen dat de Kalkhoff goed bevalt. De Benelux versie is inderdaad interessant. Vind zelf de Kalkhoff weer wat mooier dan de Cube.

Toch nog eens gekeken naar de Kalkhoff versus de Cube.

Hoewel de bovenbuis het frame van de Cube er een beetje iel uit ziet, weet ik nu, na de spec’s gezien te hebben, wel waar de voorkeur vandaan komt: Brede banden.

De Kalkhoff heeft 37 mm brede banden, de Cube 55 mm brede banden. Niet zo belangrijk bij een mooie “asfaltweg” maar bij mindere kwaliteit wegen zijn bredere banden een voordeel.

Die Cube wordt zo steeds interessanter! Ik ga even kijken of ik in de buurt een dealer kan vinden die er eentje heeft staan.

Hallo, ik heb sinds 3 jaar een Kalkhoff Endeavour 8 met een nexus 8 versnellings naaf en een Gates CDN riem. Voor mijn werk gebruik ik de fiets hoofdzakelijk en daarnaast in voorjaars en zomer seizoen ook veel in de weekenden, per jaar kom ik dan uit op ongeveer 8000km. Voor mijn werk fiets ik oa elke dag 6km over een bospad wat op regenachtige dagen en in herfst en winter een blubber boel wordt. De CDN riem kan hier niet tegen. Na 3000km riem stuk, na drie kapotte riemen heb ik er een CDX riem op laten zetten. Als deze in Maart 2019 nog heel is heeft de riem het een jaar uitgehouden. Daarnaast veel slijtage aan de remblokjes van de schijfremmen, dit komt natuurlijk door het zand-/schelpenpad en niet omdat ik zoveel rem. Voor het overige ben ik super tevreden over de fiets. Er zit nog geen rameltje in. Deze fiets krijgt echt veel voor zijn kiezen. Inmiddels heb ik weer een nieuwe Kalkhoff besteld nu de Endeavour C1.12, nu gelijk met een CDX riem.

Goed ook deze ervaringen te horen, ja, met veel zand heeft niet alleen een riem problemen maar zou ook een ketting versneld versleten zijn.

Toch nog wat vragen n.a.v. je verhaal:

  • Je schrijft “De CDN riem kan hier niet tegen”, wat is dan het probleem, dat hij overslaat?
  • Geen problemen (nog) met de tandwielen?
  • Hoe vaak moet je ongeveer de remblokjes wisselen?

Fijn dat de fiets goed bevallen is, de Endeavour P12 lijkt me ook een heel mooie fiets, wel weer met (goedkope) voorvering lijkt het.

Hallo Mike, de tandgeometrie van de CDN riem scheurde bij de voet af van de riem, de oorzaak kan zijn het overslaan want dat gebeurde toch regelmatig vooral als je moest starten (Nexus 8 naaf 5-de versnelling) en even veel druk moest zetten. Nou is de vraag of de riem oversloeg of dat de Nexus naaf doorslaat, persoonlijk denk ik dat de nexus naaf doorslaat, in de 5-de versnelling heb ik hier toch veel last van, andere versnellingen niet. Afijn, door het doorslaan kan er breuk ontstaan zijn in de tandgeometrie van de CDN riem. Een ander verhaal is dat de CDN riem helemaal niet geschikt is voor de route die ik fiets over zanderige natte paadjes. Ik heb dit gelezen op een site over Gates belts. Dit wordt niet verteld bij de fietsen dealer waar je de fiets koopt.
In de ~3jaar dat ik de fiets heb zijn 1x de tandwielen vervangen, ix de trapas, 4x een andere belt (laatste dus CDX) en 4x remblokjes. Wat de voorvering betreft, deze zal waarschijnlijk goedkoop zijn (aanschaf prijs fiets was €1100) maar ik heb dit niet als zodanig ervaren. Nu klinkt het misschien dat dit een slechte fiets is maar dat vind ik niet, het fietst perfect met een riem, lekker stil weinig onderhoud (schoonmaken / smeren) hele stevige fiets. Maar als je wilt starten met een fiets met riem (voor dagelijks gebruik) geef dan iets meer geld uit zodat je gelijk start met een CDX riem én (zou ik doen) een Shimano Alfine 11 naaf (mijn collega heeft een Gazelle met Alfine 8 naaf, woon/werk, heeft de fiets nu een half jaar en hij is heel tevreden)

Ik ontzie de Nexus 8 naaf echt niet, ga regelmatig op de pedalen staan, maar overslag heb ik nog niet meegemaakt.

Als het overslaan zich beperkt tot de vijfde versnelling dan moet het wel de naaf zijn (tenzij je alleen veel kracht zet in z’n vijf). Met het overslaan van de naaf krijgt de riem inderdaad wel een schokbelasting en dat is minder goed.

Met “de tandgeometrie van de CDN riem scheurde bij de voet af van de riem” bedoel je waarschijnlijk dat tandjes weg waren gesleten maar ik snap niet zo goed “bij de voet af van de riem”

Mee eens met je advies om voor een CDX riem te gaan als je een fiets intensiever gebruikt, maar vaak heb je die keuze niet, veel fietsen met riem worden tegenwoordig geleverd met CDN Urban, een CDN riem en composiet tandwielen.

CDN Urban is denk ik niet geschikt voor intensief gebruik, het goede is dat zodra het versleten is je het prima kan vervangen door CDX.

Ja, ook mee eens, al met al toch een prima fiets.

Het verbaast me dat iemand zijn fiets met zoveel gebreken en kapotte (ook nog heel dure) onderdelen in zo weinig tijd “toch een prima fiets” noemt. :wink: Er is inderdaad wat durf voor nodig om je teleurstelling over een dure (en niet aan de verwachtingen voldane) aanschaf toe te geven.

Ik realiseer mij dat het vreemd klinkt maar ik was al heel lang op zoek naar een fiets die bestand was tegen de omstandigheden waaronder ik dag in dag uit fiets. Je komt dan uit bij een Santos of een andere ‘reis fiets’ van dat kaliber. Voor mij niet betaalbaar. Ik wou geen ketting (met kettingkast) want ook hier komt toch zand in en wordt smerig, (persoonlijke keus). Dus fiets met riem. Inmiddels al wat over de Gates riem gelezen dus moest een fiets zijn met Gates riem. Zo ben ik uitgekomen op de Kalkhoff Endeavour. Als ik indertijd meer geweten had over de CDN riem dan had ik waarschijnlijk gelijk gevraagd of er een CDX riem om kon maar dat is achteraf. Voor een prijs van €1100 euro was er geen fiets te krijgen die zoveel mogelijk aan mijn eisen voldeed. Ik heb het meeste spijt van de keus van een CDN riem maar voor de rest weet je dat remblokjes slijten (bij velgrem was waarschijnlijk de velg nu heel lelijk geweest + remblokjes vervangen), trapas na ongeveer 12000km is niet leuk maar kan. Door een CDX riem kwamen er andere tandwielen op.