Advies gevraagd: Kalkhoff Endeavour woon-werkverkeer

Sinds ik in Utrecht werk (woon in Rosmalen) fiets ik nog maar enkele keren per jaar in het woon-werkverkeer. Reis nu voornamelijk per trein. Wil graag meer fietsen, maar helemaal naar Utrecht gaat 'm niet worden. Idee is dus om de fiets in het voortransport te gaan gebruiken van Rosmalen naar Den Bosch en daar dan met de trein naar Utrecht.

Het stuk van mijn huis naar station Den Bosch is voor 90% een kaasrechte fietssnelweg. Best saai om te fietsen, maar wel lekker snel. Ik zoek dus een fiets waar ik deze ± 8km goed en snel mee af kan leggen. Vanuit mijn werkgever krijg ik €750,- voor de aanschaf voor een fiets en kan daar zelf nog wel een beetje bij doen: totale budget is dus iets van €1.100.

• Wil dus 5 dagen per week ± 16km per dag fietsen
  • Traject is zo gaaf als een biljartlaken
  • Ben laks met onderhoud. Wil dus gaan voor een belt drive
  • Naafverlichting voor en achter vind ik een pre
  • Ringslot is niet nodig. Zo heb ik een goede stok achter de deur om altijd m’n kettingslot te gebruiken :slight_smile:
  • Graag sportieve zit
  • Ben 1,90m en weeg 90kg

Zelf heb ik wat rondgekeken en zag deze Kalkhoff Endeavour online. https://www.12gobiking.nl/kalkhoff-endeavour-8-2018

Qua onderdelen ziet dit er bij mij op het eerste gezicht goed uit (al ben ik geen expert). Maar twijfel ook nog wel. Twijfel bijv. vooral aan:

• Verende voorvork. Hoeft van mij (denk ik) niet. Zoals gezegd is het traject grotendeels een fietssnelweg…
  • Schijfremmen. Klinkt leuk, maar voegt dit wat toe?
  • Nexus 8. Lees wat tegenstrijdige berichten. Vind dit lastig in te schatten omdat ik nooit anders heb gehad dan stations-barrels en racefietsen. Dit is dan ook de eerste nieuwe fiets die ik ooit aanschaf.

Ben benieuwd wat jullie van deze fiets vinden. En is er gezien mijn situatie/wensen wellicht een veel betere te krijgen?

Kalkhoff is voor mij een onbeschreven blad. Maar andere leden weten daar meer van.
Vering in vork of zadelpen is inderdaad overbodig. Het gaat om dempen en dat doen die dingen niet. Gewicht en onderhoud hinderlijk.
Schijfremmen eveneens overbodig. Aanlopen, piepen enz. Kies gewone V-brakes of Magura HS.
Er zijn twee types Nexus 8: de standaard en de premium. Die tweede moet je hebben. Heeft een rode lijn op de naafbody.
Ik dacht dat een naafdynamo alleen het voorlicht voedt.

Dank voor je snelle reactie. Ik ga op zoek naar een fiets met de Nexus 8 premium en zonder fratsen als schijfremmen en verende voorvork. Wil zo min mogelijk onderhoud en dit klinkt zo als vragen om problemen.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van anderen met Kalkhoff.

Het belangrijkste is (denk ik) dat je fiets de goede maat heeft. Je geeft op 1,90 te zijn. Past dat wel op een fiets van maximaal 60 cm? De 16 km per dag, 8 km heen en 8km terug zijn verder natuurlijk op elke goede normale fiets te doen zonder veel onderhoud. Met mijn vorige normale fiets heb ik 30.000 km gereden zonder de ketting of naaf te vervangen.

Was er eigenlijk vanuit gegaan dat een framemaat van 60cm groot genoeg zou zijn. Op eerdere 60cm fietsen heb ik altijd fijn kunnen fietsen. Of is een groter frame toch aan te raden?

Je zult zelf moeten passen, want zoals ik gisteren aan @maarten1885 heb uitgelegd:

Wat de Kalkhoff betreft, ik denk dat Kalkhoff naar de Nederlandse markt heeft geluisterd want er is ook een Kalkhoff Endeavour 8 Benelux zonder voorvering.

Ik heb een Kalkhoff Endeavour en hij bevalt goed, de vering staat altijd op locked. Ooit eens gekocht omdat het een van de eerste fietsen met riem was die voor minder dan €1000 te koop was. Schijfremmen vind ik okay maar hebben voor mij geen voordeel op hydraulische velgremmen. De Nexus 8 naaf bevalt mij ook prima en … als je een riem wilt hebben dan heb je een naafversnellling nodig. Rohloff is duur en overkill, Alfine 11 heb je ook niet nodig in Nederland en Nexus 8 is de betere t.o.v de Nexus 7.

Qua look vind ik de Kalkhoff Endeavour minder mooi, mocht ik op dit moment een vergelijkbare fiets kopen dan zou het waarschijnlijk de Cube Travel Pro worden.

Dank voor de uitleg over de framematen Sjef. Kan er dus niet zo maar vanuit gaan dat als 60cm altijd goed is bevallen dit ook bij een ander merk fiets zal gelden.

Fijn te horen dat de Kalkhoff goed bevalt. De Benelux versie is inderdaad interessant. Vind zelf de Kalkhoff weer wat mooier dan de Cube.

Toch nog eens gekeken naar de Kalkhoff versus de Cube.

Hoewel de bovenbuis het frame van de Cube er een beetje iel uit ziet, weet ik nu, na de spec’s gezien te hebben, wel waar de voorkeur vandaan komt: Brede banden.

De Kalkhoff heeft 37 mm brede banden, de Cube 55 mm brede banden. Niet zo belangrijk bij een mooie “asfaltweg” maar bij mindere kwaliteit wegen zijn bredere banden een voordeel.

Die Cube wordt zo steeds interessanter! Ik ga even kijken of ik in de buurt een dealer kan vinden die er eentje heeft staan.