Advies gevraagd over kinderfiets

Hallo,
Mijn zoontje is in februari 4 jaar geworden en is gek van fietsen. Hij heeft een 14 inch van Specialized waar hij graag op rijdt. Hij trapt echter op een enorm klein verzet en wil dus soms wel harder maar dat krijgt hij niet aangetrapt.

Hij is best lang voor zijn leeftijd, 114 centimeter. Ik merk dat de 14 inch misschien wat klein voor hem wordt. Ik heb ook niet zoveel zin om een 16 inch voor hem te kopen omdat hij daar snel uitgegroeid zal zijn.
Doe ik er dan goed aan om een lichte 18 inch te zoeken? Ik kreeg de indruk dat dit een incourante maat is en ik weet niet of hij er baas over kan. Hij is tenslotte nog niet zo lang vier. Hij fietst echt graag en zonder problemen een kilometer of acht. Ik zou het jammer vinden als dat enthousiasme verdwijnt vanwege zijn fiets.

Alvast bedankt voor alle tips!

Je spreekt over inches. Welke inches zijn dat? De wielmaat of de framemaat? Ik vermoed de wielmaat. Mijn kleinzoon is 3j en 3 maanden en is ook gek op fietsen. Is, denk ik, net 100cm. Fiets is Early rider met tandriem. 14 inch wielen (en het frame ervoor) waren beslist te groot voor hem. Is nu eenmaal een feit van het leven. Ze groeien zo snel. Je kunt die fietsen ook weer snel verkopen. Ze hebben niets geleden. Er is vraag naar gebruikte kinderfietsen van kwaliteit.
Tip: je kunt het tandwiel vooraan vergroten. Met ketting is dat kwestie van iets langere ketting. Is wel een zoektocht, inderdaad. Lengte cranks? Type trapas? Meestal JIS vierkant. Fotootje? Te groot is altijd slechter dan iets te klein. Je kunt de stuurpen langer kiezen. Ligt aan het gebruikte systeem.
18 inch is kennelijk (ook bij Early Rider) een incourante maat. Ze hebben er geen.

Ik ben ook op zoek naar informatie over kinderfietsen. Ben wel gecharmeerd van een lichtgewicht fiets, als ik tenminste de verhalen hierover lees in dit artikel van Stip. Er worden meerdere voorbeelden gegeven van lichtgewicht fietsen. Zijn hier mensen met ervaring met een Woom Bike?