Advies gevraagd voor een fiets voor woon-werkverkeer

Beste fietsers,

Ik wil naar mijn werk gaan fietsen (19km heen, 19km terug) een aantal keer per week en zoek hiervoor een “nieuwe” fiets. Gezien de afstand is het handig als ik goed tempo kan maken en het liefst vind ik een fiets die wat minder onderhoud vraagt. Qua type fiets heb ik het idee dat ik bij hybride fietsen uitkom, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Ik heb verder weinig verstand van de verschillende wat betreft soorten remmen en versnellingen en op voorhand dus ook geen voorkeuren/eisen op dit vlak. Ik ben 1,81 en ongeveer 70kg. Qua budget kijk ik in principe tot €500, als dat te vinden is (en tweedehands zou ik zeker overwegen.)

Kan iemand met mij meedenken welke modellen in aanmerking zouden komen?

Alvast bedankt, Maarten

Beste Maarten,
Voor het intensief gebruik dat jij nodig hebt, moet je kunnen vertrouwen op een betrouwbare fiets. Er zijn zeker nieuwe fietsen voor je budget te koop, maar ik ben bang dat die je bij dergelijk intensief gebruik (en het nederlandse klimaat) al snel in de steek zullen laten. Met een budget tot €500,- ben je dan aangewezen op een gebruikte fiets met kwaliteitsonderdelen. Wil je een derailleurversnelling (lichter, maar meer onderhoud, wel zelf te doen) of een versnellingsnaaf (duurder, maar in principe beter beschermd, zwaarder, minder onderhoud, maar dan wel door fietsenmaker)? Rij je ook in de winter? Wat zijn je onderhoudsvaardigheden? Kijk eens naar aanbod op marktplaats.nl bij jouw in de buurt. Sla schijfremmen even over. Moet je bergop/-af? Hybride fiets (betekent kruising tussen racefiets en mountainbike) is inmiddels een misbruikte term, waardoor het eigenlijk nietszeggend geworden is. Wil je spatborden? Bagagedrager? Alle onderdelen die je toevoegt, maken je langzamer (en armer…) Is dat belangrijk?
Voor een wat ruimer budget vind je bij Batavus de Zonar, met redelijke kwaliteit onderdelen. De adviesprijs is ver buiten je budget, maar bij internetaanbieders voor minder dan €600,-. Kan me voorstellen dat je liever bij een lokale winkel koopt.
Ik kan je helpen zoeken, dat heb ik eerder gedaan.

Beste Sjef,
Enorm bedankt voor je uitgebreide reactie, super!
Om je vragen te beantwoorden: ik heb geen ervaring met onderhouden van fietsen, maar het onderhouden van de derailleur enigszins te leren is wil ik dat best zelf gaan doen. Ik ben van plan in de winter ook te rijden en de route is vlak. Bagagedrager is wel handig.
Ik zie bijvoorbeeld een Zonar op Fietsenconcurrent voor €560 (dat komt al in de buurt) en op Marktplaats voor €400 (maar te groot frame geloof ik). Weet je andere modellen waar ik naar zou kunnen kijken?
Hartelijke groeten,
Maarten

Hoi Maarten,
Als je fietsen op Marktplaats ziet, vermeldt dan de link onderin de advertentie of het advertentie nummer. Dan kan ik meekijken. Misschien kun je ook eens deze groep bekijken, wat bij jou in de buurt is:
https://www.marktplaats.nl/z/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-sportfietsen-en-toerfietsen/hybride.html?query=hybride&categoryId=454&attributes=S%2C31&startDateFrom=always
Er zit best wel wat bij, maar moet niet in de andere kant van het land zitten.
Onderhoud is vooral het schoon en gesmeerd houden van de ketting. Zo om de 200 km en na iedere natte rit.

Hoewel ik me bij het advies van Sjef aansluit, zou je ook voor een andere route kunnen kiezen. Gezien je vraag, vermoed ik dat je niet zo veel ervaring hebt in het dagelijks afleggen van een forse woon-werkrit. Hoewel ik van harte hoop dat het je gaat bevallen, heb ik in de loop der jaren té vaak mensen gezien met goede bedoelingen die een prachtige fiets kochten die na de eerste herfstbuien in de schuur kwam te staan. Marktplaats is dus een goed begin maar je zou ook eens bij lokale winkels kunnen kijken naar hun gebruikte voorraad. Er worden behoorlijk wat goede fietsen omgeruild voor een elektrisch exemplaar. Kijk dan ook eens naar damesfietsen. Qua framestijfheid maakt dat niet zo veel meer uit maar er is gebruikt veel meer dames-aanbod dus is de prijs vaak lager dan een herenfiets. Zo kan je voor een euro of 300 een goede trekking- of hybridefiets kopen en het een jaar uitproberen. Bevalt het nog steeds goed dan weet je daarna ook uit ervaring wat jouw eigen specifieke wensen zijn.

Het bedrag dat je dit jaar bespaard kan je dan gebruiken voor goede (regen)kleding. Veel van het comfort, zeker op koude en natte dagen, zit 'm niet in de fiets maar wat je onderweg draagt.

Een fiets met lage instap - er zijn fietsen en fietsen met lage instap - alleen omdat ze misschien goedkoper zijn? Toch niet vanwege die onzinnige betutteling zonder onderbouwing door Veilig Verkeer Nederland? Waarom dan wel? Wanneer je stopt en het stuur los laat, kiept die fiets meteen om. Die “stang” heeft meer dan een functie. Je kunt er ook nog op zitten. :grinning: De geometrie van fietsen met lage instap die door de fabrikanten wordt gehanteerd is zonder logica: het lijkt wel of ze daar geen minuut aan besteden. Ik vind dat geen goede aanbeveling.

Ach. De reden dat ik de suggestie doe om gebruikt ook een damesfiets te overwegen, is simpelweg omdat er veel meer goede damesfietsen worden ingeruild dan herenfietsen. Kwestie van marktwerking.

Zelf rij ik ook een damesmodel van een goede Gazelle aluminium trekkingfiets met verstevigde voor- en achterdrager. Drie jaar oud destijds en ingeruild voor iets elektrisch blijkbaar voor €200 bij een goede fietsenwinkel met een overschot aan inruilers. De enkele herenfiets in een wat kleinere framemaat was in mindere staat maar dubbel zo duur. Die stang mis ik eigenlijk alleen maar als ik én stil sta én op m’n telefoon wil kijken.

Mijn vraag zou zijn, wat voor fiets je nu hebt en of je daar al eens mee naar je werk op en neer bent geweest. Zo ja, wat beviel er niet aan de fiets?

Nu het zomer is zou je ook op een mindere fiets dat moeten kunnen doen en als dat lukt zou ik pas gaan voor een andere fiets, te vaak kopen mensen een andere fiets met het idee daardoor meer te gaan fietsen maar dat lukt maar verre van iedereen.

Een ander advies is te letten op onderhoud en niet alleen de aanschafkosten in de gaten te houden maar de totale kosten over bijv. vijf jaar.

Beste allemaal,
Bedankt voor de goeie tips! Ik denk dat inderdaad binnenkort eens op mijn huidige fiets de afstand een paar keer ga proefdraaien, dan kan ik even aanvoelen hoe dat is. Dan kan ik daarna weer verder zoeken (en kom ik hier misschien wel terug).
Maraten

Prima idee, hou er rekening mee dat de eerste weken fietsen zwaarder zullen zijn dan daarna omdat je waarschijnlijk nu niet regelmatig twee maal 19km fietst. Ik fiets elke werkdag maar na een vakantie van drie weken merk ik al dat de eerste week moeizamer gaat. Probeer verder eens verschillende routes uit.

Als je een alternatieve manier van vervoer hebt zou je er ook voor kunnen kiezen een aantal dagen per week op de fiets te gaan, twee van mijn collega’s doen dat ook, de één twee vaste dagen in de week, de ander één of twee keer per week als er geen regen wordt verwacht. Die laatste zijn gezondheid is er op vooruit gegaan en, toeval of niet, zijn bloeddruk zodanig gezakt dat hij weer zonder medicijnen kan.

Beste allemaal,
Ik ben blij dat ik de tip kreeg om een tijd te “oefenen” met het woon-werkverkeer per fiets, want het is inderdaad niet iets wat je van de ene op de andere dag in je ritme hebt zitten (qua conditie, qua tijdsplanning, qua kleding.) Het is wel iets wat ik wil blijven doen, bijvoorbeeld twee keer per week, en ik vind het wel de moeite om daar een goede fiets voor uit te zoeken.

Nu kwam ik onlangs deze advertentie tegen: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-herenfietsen/m1243868642-batavus-zonar-met-21-versnellingen.html?c=75c1245af1452750a212395b62016a07&previousPage=lr

Als ik het met andere advertenties vergelijk, is de prijs eigenlijk best laag voor een Batavus Zonar. Klopt dat wel? Er staat ook nauwelijks info bij. Zijn er zaken waar ik op moet letten als ik contact opneem of ga kijken? Maakt het voor de kwaliteit eigenlijk veel uit uit welk (bouw)jaar de fiets komt?

Alvast bedankt voor de hulp!

Maarten

Voor woon-werkverkeer geldt een gemiddelde ritafstand van 22,6 km (enkele rit). Gerekend met 48 weken/5 werkdagen kom je dan aan zo’n 11.000 km per jaar. De integrale kosten voor een auto zijn € 0,60 /km ofwel € 6.600 per jaar. Daar valt best een heul erg leuke fiets voor te kopen. Dat verklaart mede waarom speed pedelecs momenteel zo goed verkopen, de integrale kosten daarvan zijn slechts € 0,12 /km en daarmee zelfs lager dan de gebruikelijke kilometervergoeding van € 0,19 /km.

De Batavus Zonar is 3 of 4 jaar geleden op de markt gekomen. Daarvóór bestond het type niet. Het bouwjaar heeft effect op de mate van slijtage. De prijs is zeker niet aan de lage kant. Geen gegevens, dat is jammer. Gezien de foto, hoog stuur en zadel laag en de lengte van de balhoofdbuis is het een grote maat, gekocht door iemand die daarvoor te klein is. Dat is de meest gemaakte fout. Belangrijkste is dat hij jou wel lekker zit. En dat hij ook met de handen los stabiel rechtuit rijdt. Probeer alle versnellingen te schakelen. Geen slag in de wielen!
Reken ermee dat de ketting (en derhalve ook de cassette) versleten is (indien niet vernieuwd; kosten zijn te overzien), dat is bijna altijd zo. Advies: bied €300,- max.

Beste Sjef, OK bedankt! Behalve dat het gewoon “lekker zit”, moet je ergens specifiek op letten om te bepalen of het formaat van de fiets in orde is? (ik wil mijzelf behoeden voor die meest gemaakte fout) Je kan de goede framemaat (als richtlijn) berekenen met 0,67X je binnenbeenlengte toch?
Maarten

Helaas, die regel is pure traditie zonder nog echte betekenis. vooraf: die regel geldt sowieso alleen voor racefietsen, maar ook daar geldt: 1. Er is niet zoiets als een universeel maatsysteem; alle fabrikanten doen hun eigen zin en daar zitten grote verschillen in. 2. Die zg. maat gaat alleen over de lengte van de zitbuis en een kortere zitbuis (de bovenbuis loopt bij bijna alle fietsen af) compenseer je door de zadelpen uit te trekken. 3. de horizontaal gemeten bovenbuis (en soort stuur -recht of sterk gebogen- en stuurpen) zijn voor een goede zit pas echt doorslaggevend.
Laat de verkoper het zadel op jouw hoogte zetten en kijk of je de verstelbare stuurpen ook naar jouw zin kunt aanpassen.
Dus echt uitproberen en een flink stukje rijden.
Overigens heeft de Zonar bij mijn weten en beschikbare informatie vanaf zijn introductie (2014/15) 3x 9 versnellingen en niet 3x7versnellingen, zoals in de advertentie. Dus ook even daarop letten.